• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Anonym (hmm) skrev 2011-05-13 12:32:24 följande:
    Du säger att all kunskap på universitet kan man tillskansa sig hemma. Jag säger de som går att validera och tenta  är bra.
     Men att all inte går att tillskansa sig hemma. Vad var det som är fel i detta? 
    På annat håll, säger jag. Inte nödvändigtvis hemma i kammaren, läsandes en bok.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • trettioplus
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-13 12:33:21 följande:
    Du menat abf? Eller liknande ställen? KY?
    Helt beroende på vad du ska lära dig:

Arbetsplatser, Ky, Abf, Medborgarskolan, folkhögskolor, utomlands, gå lärling, föreningsliv, politiska partier, gå springpojke åt sin pappa, bo med någon som aldrig kan hålla tyst...
  • trettioplus
    Indianica skrev 2011-05-13 12:43:10 följande:
    Ja, Darwin är kanske praktexemplet på det. Förvisso född in i en akademisk familj där man diskuterade intellektuella spörsmål vid middagsbordet och med en pappa som uppmuntrades insamlamlande av naturmaterial, vilket säkert triggade hans intresse (kulturellt kapital). Men han förkastade akademisk utbildning och tog aldrig akademisk examen, fast han läste några kurser.

Men på grund av att han var rikt gift (hade andelar i ett släktföretag) och fick pengar av familjen, samt gifte sig med sin rika kusin, kunde han ju följa  med på Beagles och utan ekonomiska bekymmer, i lugn och ro studera naturen och alla böcker om naturen som fanns på båten, samt utveckla sin evolutionsteori.

Men hur många vanliga dödliga personer kan göra detta? Inte så många.
    De odödöda däremot...
    *mohahaaa*

;)
  • trettioplus
    Anonym (nja) skrev 2011-05-13 13:44:43 följande:
    Jag citerar "fyrtioblankt" för att besvara detta

"Får jag svara här? Jag är själv civilingenjör och menar faktiskt att det är mer regel än undantag att en civilingenjör har kurser som han/hon bara tagit sig igenom, men inte lärt sig något av, egentligen.

Däremot finns det nog inte någon civilingenjör som har fått sitt examensbevis på det sättet, det mesta har man varit tvungen att verkligen förstå och lära sig för att kunna ta examen."
    Jag försöker igen:
    Själva examensbeviset är inte värt ett dugg ur bildningssyfte
  • trettioplus
    Anonym (nja) skrev 2011-05-13 13:48:14 följande:
    Fast du förlöjligade ju själv likaså då, när du jämförde ditt nationella lobbyiståtagande med att vara kassör i den lokala filmklubben...
    Ja, jag blev irriterad på beteendet och sjönk till likvärdig nivå när jag gav respons.
  • trettioplus
    Indianica skrev 2011-05-13 13:57:35 följande:
    Fast jag tycker det är tråkigt att du verkar allt mindre intresserad av en seriös diskussion i ämnet och är det något som är icke-medelklassigt är det att besvara argument med motangrepp, förlöjligande eller känslomässigt färgade åsikter som bara utgår ifrån en själv (finns teorier om att just den typen av väljare oftast röstar på SD, observera, att jag dock inte påstår att just du gör det, men det är samma fenomen och retorik). Man skriver långa genmomtänkta inlägg till dig och det känns som att det enda du är intresserad av är att försvara dig själv genom att försöka på ett väldigt enkelt sätt (genom ett par rader som inet säger mycket alls)trycka ned sådant som väldigt många definierar som "medelklassigt" (en hel teoribildning av Bourdeu utgår ifrån att kunskap och status och makt utgör vår sociala tillhötrighet).
    Jag har vad jag vet inte gått till motangrepp, jag bara flippade ur lite och tänkte på zombies.

I övrigt hade jag inget att tillägga eftersom inlägget inte direkt var något som krävde svar.
  • trettioplus
    Anonym (nja) skrev 2011-05-13 14:04:34 följande:
    Nej du har rätt, du kan inte studera ett examensbevis och bli klok på det. ;)

Men du vet vad jag menar. Du tycker bara om att argumentera. Det hela började med att jag skrev att jag tycker att tex finansministern borde ha en utbildning i botten.

Självfallet kan denne vara en mycket bildad man/kvinna och vara enb riktig retoriker. Men ska denne styra vårt lansd finanser vill jag helst att denne har en utbildning. Är man självlärd eller läst strökurser eller ekonomi med en viss inriktning kan stora viktiga delar ligga utanför dennes kännedom. Tex ekonomisk historia och nationalekonomi är ju jätteviktigt för dennes yrkesroll även om finansministern är en jäkel på redovisning.

Om kansliets ekonomiassistent har koll på alla turer i Sovjets ekonomipolitik påverkar dock inte dennes arbete och denne kan ju gå på föreningsmöten och läsa populärvetenskapliga verk om detta och vara riktigt bildad ändå. Men när det gäller finansministern förutsätter jag att denne tagit del av sådan information. Och inte att dennes förre arbetsgivare säger att det är en "arbetsam person" i egenskap av referens....
    Jag håller med dig, om än med invändningen att referenser kan ha lite mera på fötterna än så. Men det beror förstås på vad det är för referens vi pratar om.
  • trettioplus
    Åsa skrev 2011-05-13 14:04:43 följande:
    Jag håller med. Både vad gäller att veta och att kunna utföra. En arbetarman förväntas byta däck på sin bil annars är han lite konstig, om inte bög typ. Medelklassmannan i storstan, om han inte rentav är bilfri, kör utan att blinka till verkstad för den servicen. Sak samma med en massa annat som hör till i ena gruppen men är mindre intressant, kanske rentav negativt i den andra.

Själv har jag ojämn kunskapsprofil. Ex kan jag 0 om sport och brukar missa på en massa populärkultur i frågeprogram jag tittar på. Och "det är också allmänbildning" som programledaren i Vem-vet-mest-vad-han-nu-heter sade till en deltagare som inte kunde något om schlager
    Frågan är om detta är en klar klassfråga i ordinär bemärkelse? En medelklass man i Gällivare kanske inte kan åka in på verkstaden med bilen med högburet huvud, vad vet jag?
    Det ger kanske status att kunna allt om allsvenskan i fotboll i ett gäng av människor inom en klass, men är oviktigt i ett annat gäng inom samma klassegment?
    Sedan har vi dem som kan lite om mycket och de som kan mycket om litet. Svårt att definiera kunskap och klass utifrån det.
  • trettioplus
    Anonym (nja) skrev 2011-05-13 14:05:26 följande:
    Ja, och så kan de ju också ha reagerat,,.,,
    ?
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?