Åsa skrev 2011-05-13 14:04:43 följande:
Jag håller med. Både vad gäller att veta och att kunna utföra. En arbetarman förväntas byta däck på sin bil annars är han lite konstig, om inte bög typ. Medelklassmannan i storstan, om han inte rentav är bilfri, kör utan att blinka till verkstad för den servicen. Sak samma med en massa annat som hör till i ena gruppen men är mindre intressant, kanske rentav negativt i den andra.
Själv har jag ojämn kunskapsprofil. Ex kan jag 0 om sport och brukar missa på en massa populärkultur i frågeprogram jag tittar på. Och "det är också allmänbildning" som programledaren i Vem-vet-mest-vad-han-nu-heter sade till en deltagare som inte kunde något om schlager
Frågan är om detta är en klar klassfråga i ordinär bemärkelse? En medelklass man i Gällivare kanske inte kan åka in på verkstaden med bilen med högburet huvud, vad vet jag?
Det ger kanske status att kunna allt om allsvenskan i fotboll i ett gäng av människor inom en klass, men är oviktigt i ett annat gäng inom samma klassegment?
Sedan har vi dem som kan lite om mycket och de som kan mycket om litet. Svårt att definiera kunskap och klass utifrån det.