• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

tänkertill skrev 2011-05-11 14:54:20 följande:
    kommersiell  makt som är utbytbar
    Absolut. Vilket gör att hennes skivbolagsdirektör hamnar högre upp på stegen.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • trettioplus
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-11 14:32:53 följande:
    Det krävs mer än makt..en president sitter i 4 år max 8 vad blir han sedan? Medelklass?
    Om det blir börskrasch och affärsmännen förlorar pengar är de fortafarande överklass om de går bankrutt?
    Eller rent av säljer sin firma är de fortfarande överklass i ditt tycke? De förlorar ju då en del av makten.

I din defination vad är överklass??
    En avgående president är inte helt maktlös heller.

Jag har ingen definition av överklass.
  • trettioplus
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-11 14:55:09 följande:
    I vems värld? De flesta jag känner tycker att det är ett sorgligt spektakel bara. Vem imponerar hon på?
    Inte din och min, men det gör henne inte maktlös, även om jag antar att hennes glansdagar är förbi.
  • trettioplus
    Anonym (baravadjagtycker) skrev 2011-05-11 18:49:48 följande:
    Jag kan tycka att skriver man "Vilken socialgrupp hör en till?" så tyder det språkbruket på en lägre socialgrupp...
    Det låter dialektalt. 

I texten skriver också TS att hon har två partners...kul för henne.Drömmer Men även det tycker jag visar på en lägre socialgrupp.  
    Det är inte dialektalt, det är en genusfråga att skriva "en" istället för "man".

På vilket sätt anser du att polyamori tillhör en lägre socialgrupp?
  • trettioplus
    Indianica skrev 2011-05-11 21:40:21 följande:
    Ja, då är vi överens oma tt folks egen uppfattning om sin klass, påverkar hur de ser på dig, för man har oftast olika intressen och värderingar. Just städerskan och akademikerna är ett bra exempel på det. De talar sannolikt inte om samma saker i fikarummet, umgås knappast särskilt ofta privat om de arbetar ihop.

Sedan tycker jag det är märkligt att du undanhåller i din trådstart att din pappa försörjt fyra personer. Jag vet inte om du är medveten om vad det kostar att ha barn, men för att en person ska försörja en hel familj och upprätthålla en "medelklassmiljö" med årliga utlandsresor osv, måste lönen åtminstone ligga på 60 000 kr per månad ( det är ju ungefär vad två "medelklasslöner" liggger på).

Det hade varit lättare att svara på din trådstart om du skrivit att din pappa hade MYCKET god lön och inte bara att han var fastighetsskötare, för mig är det någon form av vaktmästare med högst medioker lön och det lär jag inte vara ensam om att tro.
    Det går inte riktigt att jämföra med dagens mått, eftersom kravet på den materiella standarden inte var på samma nivå då jag växte upp, varför det var vanligare att det gick bra att leva en hel familj på en lön. Jag upplever absolut inte att jag "mörkat" någonting. Mamma var bullbakande hemmafru, helt enkelt. Fullt normalt i min värld
  • trettioplus
    Indianica skrev 2011-05-12 10:17:32 följande:
    Det där är dock lite medelklassigt. Att man läser t ex genusteori som säger att hon, han och man är diskriminerande, eller att t ex Quorn är nyttigt i matlagningen och så direkt applicerar man det på sin verklighet hur konstigt det än ser ut eller blir (Tänker på t.ex. min kompis som började prata om "hygientekniker" hela plötsligt för att liksom stötta städerskor).
    Jag brukar varva. Många (men inte samtliga) av transaktivisterna i bekantskapskretsen använder konsekvent "en". Själv har jag inte vant mig vid uttrycket, men försöker vänja mig genom att använda det ibland.
  • trettioplus
    Anonym (sociolog) skrev 2011-05-12 18:47:53 följande:
    Har varit borta från tråden några dagar på grund av jobbet.

Att skriva man och en är dock tecken på sämre svenska. Likaså som det är sämre att skriva mej, dej och sej istället för mig, dig och sig.

Olika rubrikalternativ: 

Vilken socialgrupp hör en till? (den valda) Vilken socialgrupp tillhör man? (ej genusneutral) Vilken socialgrupp tillhör jag? (korrekt svenska)

Att syfta på ett jag är alltid korrekt. När du talar om dig själv talar du alltid om ett jag, aldrig ett mig eller ett hon/henne, han/honom.

Exempel: Du är äldre än jag, inte: Du är äldre än mig.

Jag gav boken till honom. inte: Jag gav boken till han.

Ett korrekt språk signalerar alltid kulturellt kapital.

Sedan när började rubriker bestå av korrekt svenska?
    *skratt*

Så vitt jag vet är för övrigt meningen "Du är äldre än mig" godkänd som korrekt svenska nuförtiden. Användningen av  "jag" istället för "man" i språket är ett tydligt tecken på att skribenten antingen tydligt hänvisar till den egna personen, eller att det finns en medvetenhet om att exempelvis åsikten som framförs är en personlig sådan. I det här fallet är valet av "en" medvetet, eftersom jag inte är det viktiga i diskussionen.
  • trettioplus
    violatricolor skrev 2011-05-12 18:54:32 följande:
    Håller med till viss del men det är också dialektalt. Jag känner en del bönder på västgötaslätten som talar så "...hör en till..."
    Det stämmer, men därifrån kommer inte en annan.
    Flört
  • trettioplus
    Apropå språkbruk

Jag anser att det är med svenskan som med överklassen:

Är man medveten om reglerna kan man ge sig tillåtelse att bryta mot dem!

Skrattande
  • trettioplus
    tänkertill skrev 2011-05-12 20:46:52 följande:
    Angående att folk skulle ha en (relativt) sett bättre standard idag så skillnaden har minskat - är det verkligen så?
    Hur mycket köps inte på kredit idag? Då kan man ju skaffa den där nya tv:n som man egentligen inte har råd med. Förr i tiden sparade man först och köpte sen. Då syntes ju skillnaderna mycket mer skulle jag gissa på.
    Även om du handlar på kredit så måste sakerna förr eller senare betalas, så även om krediterna gör att det ser ut som en familj har en god likviditet, så måste det visa sig så småningom att kapitalet inte finns. Sedan är det förstås svårare att se ekonomiska skillnader när folk prioriterar helt olika saker. En dyr villa kanske innebär färre semesterresor och en äldre bostad kan kosta mycket i uppvärmning även om inköpspriset var humant.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?