• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Anonym skrev 2011-05-11 00:06:59 följande:
    Men om vederbörande inte har något "bevis" (i form av studier på högskola osv.) på sin kunskap hur kan du då vara säker på att denne verkligen besitter den kunskap som krävs för uppdraget? Det kan se bra ut och det kan låta bra, men bakom den den välsmorda fasaden kan det dölja sig rätt mycket skit.
    Det finns olika sätt att få in "bevis". Det vanligaste när man tillsätter en post är att man tar referenser.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • trettioplus
    tänkertill skrev 2011-05-11 00:15:52 följande:
    Därför att - om man nu ska klassificera samhället - så finns det också en arbetar- och en överklass. Och arbetarklassen är större än överklassen och jag antar att det alltid har varit så. Så det som är medelsvensson blir därmed inte "medel" med vanlig matematik. Dvs som skillnaden mellan median och medelvärde kanske? Det som är "arbetarklass" idag är ju inte samma som för 50 år sedan.
    Men är detta verkligen applicerbart på Sverige idag?
    Den en gång så stora arbetarklassen är idag navet som allmänhetens normer ofta utgår ifrån (medel eller inte medel). Att kalla dagens medelklass för arbetarklass tycker jag är att mörka den historia vi har.
  • trettioplus
    Indianica skrev 2011-05-11 00:17:24 följande:
    ...utan att man använder sig av just forskning.
    Håller fullständigt med om detta.
  • trettioplus
    Åsa skrev 2011-05-11 00:30:57 följande:
    Nu är du ju medvetet ganska vag om vad detta kulturella kapital innebär i ditt fall. Jag förstår att du inte vill lämna ut dig hur som helst; samtidigt blir det svårt att svara på den fråga du faktiskt ställer i trådstarten utan det, eller kanske mest att motivera vad det är som skulle göra dig till medelklass, då både vad du skriver i trådstarten och hur du skriver det mer är markörer för Medelsvensson-/väletablerad arbetarfamilj (vilken definition du iofs inte instämmer i då du väljer att sätta likhetstecken mellan arbetare och underklass resp Medelsvensson och medelklass).

Så jag ser två problem med trådstartsfrågan. Dels är det  möjligt att du idag kvalar in som medelklass med andra kapital än materiella men detta  går inte at att bedöma eftersom vi inte vet vilka det skulle vara och du av integritetsskäl inte vill förtydliga.
    Dels att vi är oense om själva grundpremissen, vad som kategoriserar "klasserna" ifråga. Dvs du frågar om du  _fortfarande_ är medelklass efter sänkt materiell standard medan jag och andra, med annan syn på klassbegreppen än du, ser den bakgrund du beskriver som arbetarklass (inte den underklass du själv läser in i begreppet) och frågan då snarare blir: är du fortfarande arbetarklass eller har du gjort en klassresa från ditt ursprung åt medelklasshåll iom förändrat socialt kapital du skaffat dig?
    Den frågan är ju så otroligt mycket mindre intressant än den här diskussionen som sådan, så där fortsätter jag nog att hålla tyst ett tag till

I övrigt håller jag förstås med om din analys av läget där vi definierar sakernas betydelse olika.

Gällande om "jag fortfarande är medelklass" så var jag nog i tanken medelklass=medelsvensson i ganska hög grad och frågan skulle då snarare vara: "är jag fortfarande en medelsvensson". Rörigt värre, men det huvudsakliga syftet - att få igång en diskussion - lyckades jag lite bättre med
  • trettioplus
    tänkertill skrev 2011-05-11 00:38:56 följande:
    Kalla den för något annat vedertaget då men det är fortfarande inte medelklass om man nödvändigtvis måste klassificera det. Varför inte modern arbetarklass? Passar det bättre? Ordet finns ju kvar även om den ursprungliga betydelsen kanske inte kvarstår. Precis som socialdemokrati anno 2011 inte är densamma som den var 1950. Inget konstigt med det. 
    Det kallas utveckling.
    Frågan är väl om samma gränsdragning gällde för trettio år sedan?

Ur politisk synvinkel så skulle jag hellre se medelbefolkningen som mellersta klassen.
  • trettioplus
    tänkertill skrev 2011-05-11 00:42:09 följande:
    Dessutom kallas inte dagens medelklass för arbetarklass. Det är din definition av medelklass som jag och en del andra här på FL kallar för arbetarklass. Många "medelsvenssons" finns antagligen i arbetarklassen precis som de alltid har gjort. 
    Man behöver medelbefolkningen- den stora massan-  som utgångspunkt för politiken. Det blir lite absurt att tala om "vad arbetarklassen behöver" om arbetarklassen har det lika bra som medelklassen. När fallet är så, behövs en skiftning i vilka som skall inräknas i begreppen.
  • trettioplus
    Lisa75 skrev 2011-05-11 00:32:41 följande:
    Ska man poppa popcorn eller gå och lägga sig? Den här tråden börjar bli riktigt underhållande. Ni tar detta på sånt oerhört allvar!
    Popcorn är gott. sätt inte i halsen när du lägger ner huvudet bara!
  • trettioplus
    tänkertill skrev 2011-05-11 00:52:27 följande:
    Jag kan varken politisk eller sociologisk teori inom detta, men jag antar att man förenklat ser det som en triangel med basen som arbetarklass, toppen som överklass och mellanskiktet som medelklass. Uttrycket "mellersta klassen" har jag aldrig hört så vad det betyder vet jag inte. Men jag tror nog att medelklass är ungefär samma procentandel nu som förr, men som sagt jag vet inte. Jag ser det lite som "medellängd". Folk är längre idag än förut men ordet medellängd betyder samma sak om än inte samma längd...
    Jag tänker mig snarare att Sveriges situation bäst ritas med det mittersta segmentet bredast.
    Här har vi nog också en ganska tydlig anledning till åsiktsskillnaderna. I och med att folk blir rikare, mera utbildade, har tillgång till umgänge, information och kultur, minskar skillnaderna och den undre delen drar sig mot mitten. Förvisso skuttar överklassen iväg något åt sitt håll också, samtidigt som den lägre klassen kan tappa, men mittsegmentet blir ändå allt större.
  • trettioplus
    Åsa skrev 2011-05-11 00:55:20 följande:
    På den frågan skulle jag sponant svara nej, du är inte Medelsvensson längre; som polyamorös kvalar du inte in. Som frivilligt arbetsfri/hemmafru till två partners definitivt inte. (Inget av grejerna hade hindrat dig att vara medelklass dock )
    Men jag kan äta korv i ugn!
  • trettioplus
    tänkertill skrev 2011-05-11 00:53:56 följande:
    Säger man "sociologisk" förresten? Börjar tappa svenskan...
    Spelar ingen roll. Den här tiden på dygnet får man skriva vad som helst. Det är lite som med fulla människor: de enda som begriper vad de talar om är de som är i samma tillstånd. Jag antar att vi har samma förhållande här.

Fråga som inte fått något svar:
    Var på samhällsstegen befinner sig bönder i Sverige idag? Spontant.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?