• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Anonym skrev 2011-05-10 12:06:32 följande:
    Parasit där...
    Jepp!
    Nu tror jag att jag ska bli självförsörjande bonde eller så. Bondekastet here I come! ;)
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • trettioplus
    Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-10 11:36:40 följande:
    Din sista mening är ett väldigt kärnfullt avslut, du är en duktig retoriker! Ditt uttalande säger mig att om det är något du verkligen har, så är det just självinsikt. Och integritet!
    Tackar och bockar!
  • trettioplus
    Indianica skrev 2011-05-10 13:54:53 följande:
    Annan intressant sak som belyser status är detta med barn. För om man befinner sig i en vad omgivningen uppfattar som låg social klass, då anses det sällan vara av godo att ha flera barn (det sänker snarare statusen om man har låg inkomst och låg utbildning, men många barn), medan det i medelklassen håller på (troligen) att bli en statussymbol att ha tre barn, för det visar att det som anses nödvändigt för att fostra goda medborgare finns det gott om (främst kapital och tid).

Och så är det ju med allt, beroende på vad ens omgivning uppfattar som hög status omformas vår egen status i kontakt med människor. Om man befinner sig i ett gäng lågutbildade individer med dålig ekonomi som kanske aldrig fick chansen att studera, kan man få hög stats och social klass pga av man då har så mycket bättre ekonomi och utbildning än dem. Titta bara på småbygder. En person med en månadslön på 40 000 kr och en mellanchefsposition på ett mindre företag, kan där få jättehög status oc
    Intressanta aspekter. Jag undrar om det sedan inte är någon kritisk gräns någonstans vid fyra barn, för att behålla sin status?

Kanske är det mycket så att klass i mångt och mycket är en lokaliseringsfråga. Jag tänker delvis på bruksortsexemplet i tråden, skillnaden i kultur i storstaden kontra mindre orter och dessutom hur svårt det är att som invandrare behålla sin sociala status.
  • trettioplus
    Thursday skrev 2011-05-10 16:17:00 följande:
    Jag måste ju erkänna att jag alltid blir sjukt irriterad på folk som gafflar om att högre utbildning minsann inte är så mycket värt, för de har minsann livserfarenhet. Men sen när är högre utbildning ett vaccin mot att lära sig saker på andra sätt? Är vi jämngamla och jag har akademisk examen men inte du, vad är det då som säger att jag dessutom saknar erfarenhet av livet? Jag som trodde att det var det jag varit upptagen med de senaste 33 åren?
    Jag vet inte om det är mig du syftar på i det här inlägget, men i så fall vill jag inkomma med en protest. Jag tycker nämligen inte alls att jag ägnar mig åt gafflande för att jag vägrar låta mina utbildningar och erfarenheter negligeras av institutionsblinda.
    Den tid du ägnade åt att studera, förkovrade jag mig i föreningslivet och lärde mig motsvarande mängd kunskaper. Den utbildningen räknas inte i högskolepoäng, men är lika viktig. Den större delen av mina ky-poäng är dessutom inlästa i ett alldeles fantastiskt studieklimat.
  • trettioplus
    Anonym (nja) skrev 2011-05-10 16:59:50 följande:
    Nja, nu var ju inte dialogen huruvida vi önskar oss den andras liv här i tråden... Och en bakgrund/uppväxt går ju inte att "skaffa sig". Jag menar inte att du skulle vilja ha som jag, för vi verkar olika i fler aspekter .

Och som fler har skrivit handlar klassamhället om mer än monetära aspekter. Klar ni kan köpa en villa och sommarstuga precis som vi, och vi skulle kunna bo på en gård på landet. För även i mitt ganska välbärgade villaområde finns det ju boende jag utifrån denna debatt klassa som arbetarklass. Pengar är en del, men inte allt.
    Jag kanske är blind, men jag ser inte riktigt de där monumentala skillnaderna i uppväxt. Det är uppenbarligen inte helt lätt att beskriva känslan av sin barndom.
  • trettioplus
    Anonym (nja) skrev 2011-05-10 17:07:36 följande:
    Det var mitt inlägg. Men jag tog dessa poster nästan direkt från TS, så i grunden är det dina saker jag jämför med. Jag radade upp dem för att se dem bättre
    Och ändå radade du upp dem för en jämförelse om det inte säger någonting? Du får ursäkta om jag inte förstår poängen med din upplevelse att ha en så olik livssituation baserat på sådant som du ändå inte säger går att använda som beskrivning för detta.
  • trettioplus
    Anonym (ang flds utb) skrev 2011-05-10 14:50:03 följande:
     Ang TS fråga så tycker jag att hon verkar vara socialgrupp 3, just utifrån sin beskrivning av sina förhållanden.
    Det här får du förklara närmare, eftersom det måste vara det mest fördomsfulla uttalandet i tråden som jag reagerat på.
  • trettioplus
    Anonym skrev 2011-05-10 20:51:05 följande:
    Arbetarklass. Du arbetar för din lön, lever inte på kapital och har en arbetarbakgrund.
    Med de här definitionerna blir större delen av sveriges befolkning arbetarklass, snarare än medelklass. Det köper jag inte.
    Vi får nog konstatera att arbetarbegreppet är otroligt urvattnat 2011.
  • trettioplus
    Anonym (nja) skrev 2011-05-10 21:19:15 följande:
    ?? Va? Jag skrev ju bara att det inte är så lätt att "skaffa sig" en viss uppväxt. Vi talar om klasser i samhället och många i tråden pratar ju om att härkomsten spelar större roll än månadsinkomsten.

Jag har inte försökt få fram några monumentala skillnader i ens barndomsbeskrivning. Det du skrev var att du lätt kunde "skaffa dig" mitt liv och då skrev jag att fallet kanske inte är så eftersom ens bakgrund inte går ätt justera så lätt.
    Självklart kan jag inte få din bakgrund lika lite som du kan få min. Frågan är väl då vad det är som så solklart sätter en arbetarbakgrund på min uppväxt, trots att jag hävdar motsatsen?
  • trettioplus
    Indianica skrev 2011-05-10 21:30:02 följande:
    Ja, inte så konstigt när till och med Moderaterna kallar sig för "Arbetarparti", dvs både tjänstemän och arbetare kan klassassom arbetare, men framför allt kan de som inte vill vara arbetarklass, alltid av ekonomiska orsaker, kalla sig medelklass och det är ju till viss del sant. Det är mycket mindre klasskillnader i Sverige än i andra länder där medelklassen tydligare utkristalliseras.
    Nej, det är lite synd tycker jag. I och för sig är väl begreppet förlegat att applicera på dagens samhälle och kanske skulle det må bäst av att läggas i träda. Det kan mycket väl leda till att vi glömmer arbetarehistorien när ett sådant ord får en helt annorlunda betydelse. Det är trots allt ett värdefullt historiskt arv vi har att förvalta.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?