• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Anonym (1s) skrev 2011-05-09 15:51:47 följande:
    Jag skulle säga/skriva att du är arbetarklass, TS. Och här är motiveringen:
    - Dina föräldrar var arbetarklass
    - Du har gått en yrkesutbildning på gymnasienivå.
    - Av dina partners har en ett typiskt arbetaryrke.

Klass är mer än bara pengar. Lästips: Bourdieu, Weber, Marx etc. Wikipedia har också en definition på arbetarklass.

Medelklass och arbetarklass går ibland in i varandra, möjligtivs kan du kvala in som "lägre medelklass".
    Det där stämmer ju inte riktigt.
    Jag har gått en teoretisk-praktisk gymnasieutbildning och har högskolebehörighet. Därtill har jag en examina över gymnasienivå inom KY.
    Jag håller inte heller med om att mina föräldrar var/är arbetarklass, just utifrån att klass berör så många mera parametrar än formell utbildning. Jag tycker att någon här ovan beskrev det rätt bra, gällande mentaliteten på bruksorten. En något annan typ av  gemensam mentalitet dominerade den ort där jag växte upp, oavsett om personerna var arbetare, tjänstemän eller lägre chefer.

Marx definition av arbetarklassen anser jag stå en bit ifrån de definitioner som vi berört här. Jag tror att den defiitionen bäst lämnas därhän för tillfälle.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • trettioplus
    Anonym (sociolog) skrev 2011-05-09 16:03:35 följande:
    Är sociolog. Du är född i den sociala arbetarklassen men med ekonomiskt kapital för lägre medelklass. Dock är mammans utbildningsnivå det signifikanta. Din mamma var uska, nu är du lägre medelklass. KY är inte klassmeriterande på samma sätt som en riktig universitetsutbildning. Snarare är det negativt ur klassperspektiv.
    Intressant, men jag hade svårt att förstå kopplingen mellan mammas utbildning och nuvarande "ställning".

Tyvärr är det så att KY-utbildningarna inte får den status de förtjänar. Det innebär dock inte att jag saknar utbidning utöver yrkesgymnasium.
  • trettioplus

Ingen som törs sniffa runt busken gällande diversiteten på umgänge etc.?

• trettioplus
    Anonym skrev 2011-05-09 16:14:29 följande:
    Jag blev med nyfiken hur jag "ses" av andra. Är nog inte så bra på det där med klass.... Mina föräldrar var vanliga arbetare. Jag är nu barnmorska  (4,5års universitetsutb.) Min syster har läst till 2 magisterexamenia och jobbar åt staten. Min man har 2 års högskoleutb. men arbetar med helt andra saker. Vi är gifta och bor i villa med 2 snart 3 barn....? Vad är JAG för klass då?     Ni som vet?
    Bara utifrån den informationen skulle jag nog kleta lägre medelklass på dig också. Det skulle jag göra på de flesta.
  • trettioplus
    Anonym (fyrtioblankt) skrev 2011-05-09 16:28:25 följande:
    Njae - vad har du för tankar om det då?

Jag tror bara att diversitet i umgänget försvårar klassificering. Precis som all diversitet i beteende osv också försvårar.
    Jag skrev ett par rader om det tidigare i tråden. Funderingar kring om stort åldersspann, stora skillnader i utbildning i bekantskapskretsen och liknande ger plus eller minus på skalan (om vi nu ska betrakta överklass som plus och arbetarklass som minus, men om vi gör det för enkelhetens skull...)?
    Om det ger kulturella pluspoäng att spela teater, eller om det endast är att se på teater som räknas statusmässigt? ...
  • trettioplus
    Lavish skrev 2011-05-09 16:35:52 följande:
    lägre medelklassen kanske? Småborgerlig :-P.
    När jag är på humör brukar jag titulera mig "Hemmansägare"
  • trettioplus
    Fluffskalle skrev 2011-05-09 16:39:39 följande:
    Jag ändrar mig till arbetarklass om jag ska vara seriös. Du har ingen hög utbildning, en av dina partners är arbetarklass och andra även ganska lågavlönat yrke, själv har du inget arbete och dina föräldrar är arbetarklass.
    Sambon kommer från en tjänstemannafamilj iofs.
    Vi är dock uppvuxna i likartade områden med samma mentalitet. (Hans bror är högutbildad och högavlönad.) Så jag köper fortfarande inte det där med arbetarklassbakgrund. Inte uppväxtmässigt i alla fall.
  • trettioplus
    Anonym (Lina) skrev 2011-05-09 16:54:01 följande:
    Puffar mitt inlägg lite. Är väldigt nyfiken på vad ni anser!
    Jag som tycker att pengar och annan status är väldigt viktigt i förhållande till arbete och utbildningsnivå skulle sätta din bakgrund som övre medelklass. Beroende på hur mycket pengar ni haft, intressen och umgänge kanske till och med närmare överklass.
  • trettioplus

Intressant förressten att många kommenterat min frånvaro av arbete som något som petar nedåt på klasstegen.
    Hur har ni tänkt då?
    Jag ställer tusen frågor, men det får ni stå ut med. Är lite manisk för tillfället.

• trettioplus
    Anonym skrev 2011-05-09 17:08:27 följande:
    Men vänta nu... Du tycker själv att du är medelklass, men jag som är gift (och ingen swinger) med akademisk utbildning och en årsinkomst på ca 350 tusen kr är LÄGRE medelklass. Oj, vilken sned världsbild du verkar ha!
    När jag säger "medelklass" så räknar jag in såväl lägre som övre medelklass i det. I början av tråden talade jag inte ens om en uppdelning av medelklassen.

Jag är ingen swinger och förstår för övrigt inte vad det skulle ha med klasstillhörigheten att göra. Gift är jag för övrigt också. (hushållets årsinkomst har jag inte deklarerat för här, men makens inkomst är större än din, om så är)
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?