Vilken socialgrupp hör en till?
Anonym (1s) skrev 2011-05-09 15:51:47 följande:
Jag skulle säga/skriva att du är arbetarklass, TS. Och här är motiveringen:- Dina föräldrar var arbetarklass
- Du har gått en yrkesutbildning på gymnasienivå.
- Av dina partners har en ett typiskt arbetaryrke.
Klass är mer än bara pengar. Lästips: Bourdieu, Weber, Marx etc. Wikipedia har också en definition på arbetarklass.
Medelklass och arbetarklass går ibland in i varandra, möjligtivs kan du kvala in som "lägre medelklass".
Jag har gått en teoretisk-praktisk gymnasieutbildning och har högskolebehörighet. Därtill har jag en examina över gymnasienivå inom KY.
Jag håller inte heller med om att mina föräldrar var/är arbetarklass, just utifrån att klass berör så många mera parametrar än formell utbildning. Jag tycker att någon här ovan beskrev det rätt bra, gällande mentaliteten på bruksorten. En något annan typ av gemensam mentalitet dominerade den ort där jag växte upp, oavsett om personerna var arbetare, tjänstemän eller lägre chefer.
Marx definition av arbetarklassen anser jag stå en bit ifrån de definitioner som vi berört här. Jag tror att den defiitionen bäst lämnas därhän för tillfälle.