• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Anonym skrev 2011-05-09 17:10:40 följande:
    Men självklart är väl frånvaro av både akademisk utbildning OCH arbete något som puttar ned dig. Vad skiljer dig från en annan lågutbildad och arbetslös person??
    Dels påverkar hela familjesituationen, anser jag, då jag inte är ensamstående. Sedan väljer att inte ta ett arbete. Jag är inte ofrivilligt arbetslös.
    När andan faller på funderar jag på att använda min F-skattesedel lite flitigare.

För övrigt saknar jag akademisk examen, inte akademisk utbildning.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • trettioplus
    Londoner skrev 2011-05-09 17:35:59 följande:
    Jag skulle saga arbetarklass, mest for att jag kommer fran en narmast identisk bakgrund och alltid sett mig sjalv som solklar arbetarklass. Bade jag och min syster laser pa hogskola, och aven om jag planerar att doktorera kommer jag nog alltid att kanna mig som en arbetare anda. Vet inte varfor, det gar liksom inte att forklara, men det ar som att det sitter i blodet. 
    Antagligen är det här det som är närmast sanningen gällande min egen uppfattning om min egen situation. Där du har "arbetaren" i blodet, så har jag den typiske "medelklassen". Jag gissar att du är lika ovillig som jag att ändra syn på din bakgrund, även om någon sade annat?

Jag talade just med min fabriksarbetande sambo om saken och han menade att det till stor del handlar om identifikation. Han kan inte själv relatera sig till de övriga på arbetsplatsen när det kommer till attityd, livsfilosofi och intressen, varför han inte heller själv känner sig som "arbetarklass" trots den arbetare han är.
  • trettioplus
    Åsa skrev 2011-05-09 17:41:30 följande:
    Den erfarenheten delar jag. Det var arbetarbarnen (inte att förväxla med familjer med sociala problem) som hade TV i flera rum och medelklassbarnen som hade begränsad TV-tid. Jag känner en arbetarfamilj som valt bort TV men de är banne mig i minoritet mot de medelklassfamiljer som gör det
    Vad pratar vi om för tid nu?
    När jag var barn behövde man ingen begränsad tv-tid eftersom det bara fanns två kanaler...
  • trettioplus
    Bonanza skrev 2011-05-09 17:45:58 följande:
    Med kulturellt och bildningsmässigt kapital menar jag att du räknar upp saker som arbetarklassen oftast tycker är det som "räknas", till exempel yrke och boende - men du utelämnar saker som kulturella aktiviteter, intressen etc. Dessutom har du enbart KY-utbildningar (förutom någon strökurs) vilket inte precis visar på någon högre utbildning.

Dessutom säger ju de kriterier du ställt upp i din TS inte så mycket. Villa i medelklassområde kan vara ett slitet mexitegelhus eller ett vackert 40-talshus. Semester vid medelhavet kan vara charter till ett ställe där de serverar svenska köttbullar, eller tre veckor längs den franska kusten. Det går inte att säga något utifrån sådant, men det faktum att det var sådana kriterier du ställde upp gav mig mitt bedömningsunderlag.

Själv kommer jag från ett medelklasshem och är nu undre medelklass. Men så är vi väldigt unga också, så vi blir nog mer gediget medelklassiga när vi blir äldre.
    Nu vill jag egentligen inte vara otrevlig, men det känns lite väl tufft att göra en sådan bedömning om något så mycket mera personligt, utan att först efterfrågat detsamma. Jag tillhör själv de där relativt blygsamma individerna som hellre låter kunskaperna skina igenom med tiden, än använder dem som titel på eventuella visitkort.
    Det ligger med all säkerhet mycket bakom min egen syn på var jag befinner mig och vad jag anser vara viktigt, att jag inte kan låta bli att känna mig smått förolämpad av den bedömningen, trots att den egentligen säger mera om dig än mig som person.
  • trettioplus
    Thursday skrev 2011-05-09 17:47:13 följande:
    . Hur ser du på det kontra ubtildningsnivån i min släkt?
    Jag ser din del och min del som två delar av medelklassen.

Talar vi utbildning, så har det länge varit en arbetarklassens fana. Vägen mot välståndet och det klasslösa samhället ska och skulle vinnas med bildning och utbildning. Således ser jag nog det som att det är arbetarnas sätt att röra sig mot medelklassen att hålla fokus vid utbildning.
  • trettioplus
    Åsa skrev 2011-05-09 18:19:54 följande:
    Men, jag får inte klart för mig vilka medelklassfaktorer det är du identifierar dig med? Förutom din uppfattning om social stabilitet som medelklassmarkör då.
    Det har jag nog inte redogjort för, så det är inte så konstigt.

När du pratar som "social stabilitet" undrar jag vad det är du egentligen syftar till? Är det något jag berört?
  • trettioplus
    Lavish skrev 2011-05-09 18:23:57 följande:
    Medelklass kan nog utifrån olika traditioner och synsätt definieras som både en ekonomisk och en kulturell fråga.

I hur många generationer förblir en familj medelklass om de verkligen saknar pengar? Och inte tar det många generationer från att man skaffat sig en god ekonomi till att familjen skaffat sig andra medelklassattribut som universitetsutbildning och teaterbesök?
    Ingen har vågat(?) kommentera det här med att se på teater kontra spela teater!
  • trettioplus

Om inte Medelsvensson är medelklass blir det ju lite galet...

• trettioplus
    Anonym (polly) skrev 2011-05-09 18:29:55 följande:

vad skulle jag räknas som tror ni?

akademiker på båda sidor, 2 generationer tillbaka, dock uppvuxen på landet då föräldrarna fick en släng av gröna vågen på 70-talet.
    uppvuxen med hästar och en massa uppmärksamhet, men desto mindre pengar.
    pengar har man fått tjäna, började sommarjobba tidigt.

äger idag bil, vovve samt br och sommarstuga värda miljoner (ja, inte hunden då! ) utan lån, men har inte jättemycket undanstoppat på banken.
    har 400+hp, jobbar som gymnasielärare men funderar på att doktorera.

ganska klassiskt, gift med en man som har samma yrke som min pappa, morfar och farfar, civilingenjör.

vad blir jag?

ehum...
    Akademiker
  • trettioplus
    Åsa skrev 2011-05-09 18:41:15 följande:
    Social stabilitet som i stabil ekonomi och stabila familjeförhållanden.

Det vore intressant  vad det är i "medelklassen" du identifierar dig med. Det påverkar ju faktiskt svaret på den fråga du själv ställt. Jag instämmer i att vilka man identifierar sig med är en del i det hela men innan hade du bara fokuserat på det ekonomiska.
    Ah, nej det har jag inte alls berört av det syftet.

Medelklassen är för mig ofta (men naturligtvis inte alltid) förknippad med Medelsvensson. Nu är Medelsvensson själv ett begrepp som man kan stöta och blöta i evighet, men likväl...

(En av anledningarna till att jag just nu känner mig kluven beror nog delvis till om jag inte vet om jag är att betrakta till denna Svensson-figur längre.)

I ett samhälle där man kan köpa sig till i princip vad som helst, så blir ekonomin otvivelaktigt en av de viktigaste delarna i vad som för mig är att betrakta som medelklass. Medelsvensson har okej till bra ekonomi och är generellt ganska "lagom" med det mesta. Det skiljer sig naturligtivis över tid vad som är Svenssonaktigt, men det som i min barndom var charterssemestrar är i dagsläget kanske mera "äventyrsresor". Medelsvensson i mitt huvud äger i regel sin bostad och bor i huvudsak i villa eller radhus och läser en del, men inte inte konstant. Utbildning är viktigt, men om man i sitt hjärta vill, så duger det att arbeta med något annat också.

Jag känner attt det här blir intetsägande. Det är så otroligt många små detaljer jag tror det handlar om egentligen. Vad man pratar om, vilken vikt som läggs åt hemmet (inreding, byggnation etc) vilka människor man umgås med, värderingarna en har...
    Trots min brist på akademisk examen, så känner jag mig sällan akterseglad av folk som pluggat länge, det kanske också bidrar. (Mycket av det kan bero på mitt föreningsnörderi som jag ägnat åtskilligt med timmar och åt.)
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?