Åsa skrev 2011-05-09 18:41:15 följande:
Social stabilitet som i stabil ekonomi och stabila familjeförhållanden.
Det vore intressant vad det är i "medelklassen" du identifierar dig med. Det påverkar ju faktiskt svaret på den fråga du själv ställt. Jag instämmer i att vilka man identifierar sig med är en del i det hela men innan hade du bara fokuserat på det ekonomiska.
Ah, nej det har jag inte alls berört av det syftet.
Medelklassen är för mig ofta (men naturligtvis inte alltid) förknippad med Medelsvensson. Nu är Medelsvensson själv ett begrepp som man kan stöta och blöta i evighet, men likväl...
(En av anledningarna till att jag just nu känner mig kluven beror nog delvis till om jag inte vet om jag är att betrakta till denna Svensson-figur längre.)
I ett samhälle där man kan köpa sig till i princip vad som helst, så blir ekonomin otvivelaktigt en av de viktigaste delarna i vad som för mig är att betrakta som medelklass. Medelsvensson har okej till bra ekonomi och är generellt ganska "lagom" med det mesta. Det skiljer sig naturligtivis över tid vad som är Svenssonaktigt, men det som i min barndom var charterssemestrar är i dagsläget kanske mera "äventyrsresor". Medelsvensson i mitt huvud äger i regel sin bostad och bor i huvudsak i villa eller radhus och läser en del, men inte inte konstant. Utbildning är viktigt, men om man i sitt hjärta vill, så duger det att arbeta med något annat också.
Jag känner attt det här blir intetsägande. Det är så otroligt många små detaljer jag tror det handlar om egentligen. Vad man pratar om, vilken vikt som läggs åt hemmet (inreding, byggnation etc) vilka människor man umgås med, värderingarna en har...
Trots min brist på akademisk examen, så känner jag mig sällan akterseglad av folk som pluggat länge, det kanske också bidrar. (Mycket av det kan bero på mitt föreningsnörderi som jag ägnat åtskilligt med timmar och åt.)