• Fru Kwasthilda

Är förbudet mot incest en omodern morallag som bör slopas?

Vad tycker ni? Är det en omodern morallag som bör slopas? 

Observera att sex med underåriga regleras i annan paragraf och att denna paragraf (även) gäller vuxna.

Utdrag ur brottsbalken (1962:700) 6:e kapitlet.

7 § Den som, i annat fall än som avses förut i detta kapitel, har samlag med eget barn eller dess avkomling, döms för samlag med avkomling till fängelse i högst två år.

Den som, i annat fall än som avses förut i detta kapitel, har samlag med sitt helsyskon, döms för samlag med syskon till fängelse i högst ett år.

Vad som sägs i denna paragraf gäller inte den som förmåtts till gärningen genom olaga tvång eller på annat otillbörligt sätt. Lag (2005:90).

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är förbudet mot incest en omodern morallag som bör slopas?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    mumama skrev 2011-05-05 11:56:15 följande:
    nej precis. Jag tror att det är från fall till fall.. konstigt för då faller det ju på vad den som utreder anser borde vara tillåtet.
    Det bör ju finnas interna riktlinjer i frågan. Jag har inte tittat på förarbetet till lagen men det står säkert något om saken där.
    To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces
  • CallGirl
    MammaG skrev 2011-05-05 11:56:57 följande:
    Jag kan inte riktigt se problemet med att ha moral.  Ska den avskaffas bara för att moral är fel, eller är det någon som vill knulla sin syrra/brorsa?
    Problemet är att moral är subjektivt. Många tycker det är moraliskt med aga för att ta ett exempel.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Jag kan inte riktigt se problemet med att ha moral.  Ska den avskaffas bara för att moral är fel, eller är det någon som vill knulla sin syrra/brorsa?
    Det är inte fel att "ha moral" men när man stiftar lagar på denna moral så är det ett ganska svagt argument eftersom moralen varierar mellan människor. Jag ser exempelvis inga moraliska problem med att syskon har samlag. Lagen ser inga moraliska problem med att halvsyskon eller syskon av samma kön har sex medan det finns gott om folk som anser att det också är omoraliskt.

Det blir väldigt godtyckligt. De andra argumenten som förts fram i tråden (och andra diskussioner) kan utan vidare användas för att lagstifta bort andra sexuella förbindelser, exempelvis mellan personer vars risk att föra vidare genetiska defekter är många gånger större än syskon.
    To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces
  • MammaG

Ni tycker alltså att bara en människa är vuxen, och vill göra det så ska det vara ok att ha sex med t.ex pappa? För är man väl vuxen så gäller det också. Det är inte bara syskonsex det handlar om.

• mumama
    MammaG skrev 2011-05-05 12:04:31 följande:

Ni tycker alltså att bara en människa är vuxen, och vill göra det så ska det vara ok att ha sex med t.ex pappa? För är man väl vuxen så gäller det också. Det är inte bara syskonsex det handlar om.

absolut. Vad har jag med deras beteende att göra? Vem är jag att säga vem som ska ha sex med vem? Är det inte upp till varje vuxen självständig människa?
  • Fru Kwasthilda
    Ja, det finns alldeles säkert de som har och vill ha, sex med sitt syskon.

Moral i sig är inget problem. Problemet uppstår, enligt mig, när moral begränsar människor från att leva det liv de vill (utan att skada någon annan).
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Det är redan idag lagligt att ha samlag med sin pappa så även där anser lagen att det är moraliskt försvarbart (om man jämställer lag med moral lite snabbt).
  • mumama
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-05-05 12:10:19 följande:
    Det är redan idag lagligt att ha samlag med sin pappa så även där anser lagen att det är moraliskt försvarbart (om man jämställer lag med moral lite snabbt).
    nej det är inte lagligt att ha sex med sin avkomma.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    mumama skrev 2011-05-05 12:11:52 följande:
    nej det är inte lagligt att ha sex med sin avkomma.
    Det var inte det jag skrev heller.
  • Fru Kwasthilda

Att ha sex med sin förälder är inte olagligt men att ha sex med sitt vuxna barn är.
Svar på tråden Är förbudet mot incest en omodern morallag som bör slopas?