• Fru Kwasthilda

Är förbudet mot incest en omodern morallag som bör slopas?

Vad tycker ni? Är det en omodern morallag som bör slopas? 

Observera att sex med underåriga regleras i annan paragraf och att denna paragraf (även) gäller vuxna.

Utdrag ur brottsbalken (1962:700) 6:e kapitlet.

7 § Den som, i annat fall än som avses förut i detta kapitel, har samlag med eget barn eller dess avkomling, döms för samlag med avkomling till fängelse i högst två år.

Den som, i annat fall än som avses förut i detta kapitel, har samlag med sitt helsyskon, döms för samlag med syskon till fängelse i högst ett år.

Vad som sägs i denna paragraf gäller inte den som förmåtts till gärningen genom olaga tvång eller på annat otillbörligt sätt. Lag (2005:90).

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är förbudet mot incest en omodern morallag som bör slopas?
  • M C

Annat, jag tycker att syskondelen ska strykas med att sexa med sina avkomlingar borde straffas hårdare.

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    ...men att sexa...
    Blev lite väl konstigt den här gången.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Fru Kwasthilda
    M C skrev 2011-05-03 19:55:58 följande:
    Annat, jag tycker att syskondelen ska strykas med att sexa med sina avkomlingar borde straffas hårdare.
    Varför ska det straffas hårdare? Mitt exempel ovan: Mor 42 år har sex med son 25 år som mest vuxit upp hos sin pappa.
  • M C
    Fru Kwasthilda skrev 2011-05-03 19:58:40 följande:
    Varför ska det straffas hårdare? Mitt exempel ovan: Mor 42 år har sex med son 25 år som mest vuxit upp hos sin pappa.
    För att det på vägen handlat om en beroendeställning. Det är mycket mycket svårt att dra en gräns där, bättre då att dra den tidigt.
    Även om det just i ditt fall är "skitdetsamma om de mår bra av det" är det i de allra flesta fall frågan om relationer där den ene är i känslomässigt underläge.
  • Kaupa Jaur
    CallGirl skrev 2011-05-03 18:23:13 följande:
    Jag anser att allt sex mellan vuxna som inte innehåller någon form av tvång ska vara okej.
    Samma här, tycker att sex mellan barn och föräldrar eller sex mellan syskon är motbjudande, men är det moraliskt förkastligt? Nej, egentligen inte. Röstade ja.
  • Sötnöten

Nej men lägg av! Aldrig! Det e ju vidrigt! Det här måste ju vara ett skämt?!

Hur kan nån tycka att det "normalt" att ha sex med en närstående familjemedlem?

Tänk själv, skulle "du" kunna ha sex med din bror/syster/son/mamma/pappa/son/dotter??!!

Nej, var fan ska världen sluta!!!

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Sötnöten skrev 2011-05-03 20:24:53 följande:
    Nej men lägg av! Aldrig! Det e ju vidrigt! Det här måste ju vara ett skämt?! 
    Varför måste det vara ett skämt?
    Hur kan nån tycka att det "normalt" att ha sex med en närstående familjemedlem?
    Det är ju inte riktigt det som diskuteras här.
    Tänk själv, skulle "du" kunna ha sex med din bror/syster/son/mamma/pappa/son/dotter??!!
    På vilket sätt är ens egna känslor inför det relevant för diskussionen om lagen?
    Nej, var fan ska världen sluta!!!
    Förmodligen på i stort sett samma sätt oavsett om man har en lag mot incest eller ej.
    To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces
  • Maline

Annat...
    Jag är inne lite på samma spår som MC att det in nära relationer inom familjen kan handla om att den ena parten kan befinna sig i en beroendeställning och att gränsen måste dras någonstans och bättre för tidigt än för sent i mitt tycke..

Men visst är det en morallag som skulle kunna slopas.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Maline skrev 2011-05-03 20:31:42 följande:
    Annat...
    Jag är inne lite på samma spår som MC att det in nära relationer inom familjen kan handla om att den ena parten kan befinna sig i en beroendeställning och att gränsen måste dras någonstans och bättre för tidigt än för sent i mitt tycke..
    Det gäller dock enbart vid det första stycket, inte det andra.
    To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces
  • Sötnöten
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-05-03 20:34:16 följande:
    Det gäller dock enbart vid det första stycket, inte det andra.
    Varför inte vid andra? Försvann alla beroendeställnings"känslor" andra ggn?
Svar på tråden Är förbudet mot incest en omodern morallag som bör slopas?