• Fru Kwasthilda

Är förbudet mot incest en omodern morallag som bör slopas?

Vad tycker ni? Är det en omodern morallag som bör slopas? 

Observera att sex med underåriga regleras i annan paragraf och att denna paragraf (även) gäller vuxna.

Utdrag ur brottsbalken (1962:700) 6:e kapitlet.

7 § Den som, i annat fall än som avses förut i detta kapitel, har samlag med eget barn eller dess avkomling, döms för samlag med avkomling till fängelse i högst två år.

Den som, i annat fall än som avses förut i detta kapitel, har samlag med sitt helsyskon, döms för samlag med syskon till fängelse i högst ett år.

Vad som sägs i denna paragraf gäller inte den som förmåtts till gärningen genom olaga tvång eller på annat otillbörligt sätt. Lag (2005:90).

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är förbudet mot incest en omodern morallag som bör slopas?
  • Boothwalker
    Art Vandelay skrev 2011-05-04 16:50:06 följande:
    Tvångsterapi låter ju verkligen illa, men jag tycker definitivt att de bör ha någon att prata med. Alla kanske inte förstår att det är fel, eller att de bör skydda sig mot eventuella graviditeter. Syskonen är kanske förståndshandikappade och begriper inte bättre, eller så är de redan inavlade så de är efterblivna av den anledningen etc etc.
    Är de förståndshandikappade kanske det är bra att kolla så de vet vad det handlar om. Men jag tycker inte man har rätt att bestämma helt över deras liv heller.
    ♪♫♪ Ajv siin vat aj chous änd ajv siin vat aj niid, änd dät is enaff, tu vant mår vud bi griid. ♪♫
  • Art Vandelay
    Fru Kwasthilda skrev 2011-05-04 16:48:43 följande:
    #96 och 97: Ser ni inte likheten med hur man ville behandla/bota homosexuella förr?
    Det är ju valfritt hur man väljer att tolka det, jag tänker mer på familjemedlemmar som har sex med varandra som personer som har svårt att skilja rätt från fel. Homosexualitet är en annan sorts läggning som jag ser på samma sätt som jag ser på heterosexuella. Men jag håller med om att det är hemst att det har klassats som en mentalsjukdom.
    Boothwalker skrev 2011-05-04 17:01:19 följande:
    Är de förståndshandikappade kanske det är bra att kolla så de vet vad det handlar om. Men jag tycker inte man har rätt att bestämma helt över deras liv heller.
    Nej inte bestämma, men förklara. Terapi behöver inte vara så starkt laddat så man ser det som ett tvång.
  • Boothwalker
    Art Vandelay skrev 2011-05-04 17:11:40 följande:
    Det är ju valfritt hur man väljer att tolka det, jag tänker mer på familjemedlemmar som har sex med varandra som personer som har svårt att skilja rätt från fel. Homosexualitet är en annan sorts läggning som jag ser på samma sätt som jag ser på heterosexuella. Men jag håller med om att det är hemst att det har klassats som en mentalsjukdom.
    Boothwalker skrev 2011-05-04 17:01:19 följande:
    Nej inte bestämma, men förklara. Terapi behöver inte vara så starkt laddat så man ser det som ett tvång.
    Nej precis. Skillnad mellan att påpeka saker och att totalt lägga sig i. Och skillnad om man lägger in massa skuld och anklagelser eller om man är ödmjuk och försynt. Skillnad på att vilja hjälpa och att rätta till ett problem som kanske inte är så allvarligt. Typ =)
    ♪♫♪ Ajv siin vat aj chous änd ajv siin vat aj niid, änd dät is enaff, tu vant mår vud bi griid. ♪♫
  • Art Vandelay
    Boothwalker skrev 2011-05-04 17:15:18 följande:
    Nej precis. Skillnad mellan att påpeka saker och att totalt lägga sig i. Och skillnad om man lägger in massa skuld och anklagelser eller om man är ödmjuk och försynt. Skillnad på att vilja hjälpa och att rätta till ett problem som kanske inte är så allvarligt. Typ =)
    Ja just precis vad jag menade Glad

(Sen ska det stå hemskt och inte hemst)
  • Boothwalker
    Art Vandelay skrev 2011-05-04 17:19:42 följande:
    Ja just precis vad jag menade Glad

(Sen ska det stå hemskt och inte hemst)
    Bra =)
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Det är ju valfritt hur man väljer att tolka det, jag tänker mer på familjemedlemmar som har sex med varandra som personer som har svårt att skilja rätt från fel.
    Vad är det som säger att de inte kan skilja på rätt och fel?
    Men om det inte handlar om tvångsvård så kan man slopa lagen och man kan inte kräva någon form av terapimedverkan. I varje fall inte om man inte pratar om psykiatrisk tvångsvård (vilket leder oss tillbaka till rutan 1).

Man kan förstås erbjuda terapi men det behöver man ingen lag för att göra.
    To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces
  • Frida Josefin
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-05-03 12:46:10 följande:
    Ja, den kan slopas eftersom den existerar för att straffa samtyckande sex mellan vuxna människor. Tvärtemot vad många tror så är den inte relevant vid övergrepp där den ena parten utnyttjas.
    Håller med
  • Art Vandelay
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-05-04 18:14:44 följande:
    Vad är det som säger att de inte kan skilja på rätt och fel?
    Men om det inte handlar om tvångsvård så kan man slopa lagen och man kan inte kräva någon form av terapimedverkan. I varje fall inte om man inte pratar om psykiatrisk tvångsvård (vilket leder oss tillbaka till rutan 1).

Man kan förstås erbjuda terapi men det behöver man ingen lag för att göra.
    Nu tänker jag på de som är förståndshandikappade för det är väl de som ligger i riskzonen att bli anmälda? Jag vet inte hur vanligt det är att två normalt funtade familjemedlemmar har sex med varandra men om de har det så är risken ganska liten att de blir anmälda för det, om de nu inte blir påkomna vilket vad jag vet inte är speciellt vanligt. Men rätta mig gärna om jag har fel. De lär ju knappast anmäla varandra.

Ja det är en svår fråga för jag gillar inte heller att man ska tvinga någon till terapi, men samtidigt så finns det säkert de som behöver det. Om de fick välja mellan fängelsestraff och terapi så hade de antagligen valt terapi. Psykiatrisk tvångsvård är helt uteslutet.
  • woopie
    Boothwalker skrev 2011-05-04 16:11:14 följande:
    Jupp. Och då är det inte ok. Men det är inte först och främst ook bara för att den vuxna är släkt med barnet. Det är lika lite ok om de inte är släkt. Övergrepp är ALDRIG ok. Och det finns redan lagar mot det.

Ja man kan behöva hjälp om man inleder en sexuell relation med sina syskon. Men jag anser inte att fängelse är det rätta.
    de är båda vuxna.... men den ena är förälder och den andra barn.... det är fortfarande inte ok....
    KOMMUNIKATION är a och o i ALLA förhållanden!!
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Art Vandelay skrev 2011-05-04 21:12:55 följande:
    Nu tänker jag på de som är förståndshandikappade för det är väl de som ligger i riskzonen att bli anmälda? Jag vet inte hur vanligt det är att två normalt funtade familjemedlemmar har sex med varandra men om de har det så är risken ganska liten att de blir anmälda för det, om de nu inte blir påkomna vilket vad jag vet inte är speciellt vanligt. Men rätta mig gärna om jag har fel. De lär ju knappast anmäla varandra.
    Ok, då är jag med på vad du menar. Däremot ställer jag mig frågande till att majoriteten av syskonsex skulle handla om utvecklingsstörningar.
    Art Vandelay skrev 2011-05-04 21:12:55 följande:
      Om de fick välja mellan fängelsestraff och terapi så hade de antagligen valt terapi.
    Ja, givetvis. Men jag ser inte hur det skulle kunna göras utan att det handlar om tvång (hotet om fängelse är i sig ett tvång) och om man inte ska använda tvång behövs ingen lag som förbjuder det.
    To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces
Svar på tråden Är förbudet mot incest en omodern morallag som bör slopas?