• Fru Kwasthilda

Är förbudet mot incest en omodern morallag som bör slopas?

Vad tycker ni? Är det en omodern morallag som bör slopas? 

Observera att sex med underåriga regleras i annan paragraf och att denna paragraf (även) gäller vuxna.

Utdrag ur brottsbalken (1962:700) 6:e kapitlet.

7 § Den som, i annat fall än som avses förut i detta kapitel, har samlag med eget barn eller dess avkomling, döms för samlag med avkomling till fängelse i högst två år.

Den som, i annat fall än som avses förut i detta kapitel, har samlag med sitt helsyskon, döms för samlag med syskon till fängelse i högst ett år.

Vad som sägs i denna paragraf gäller inte den som förmåtts till gärningen genom olaga tvång eller på annat otillbörligt sätt. Lag (2005:90).

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är förbudet mot incest en omodern morallag som bör slopas?
  • Isalel

Jag bara undrar - är det ett problem? Förekommer det ofta att andra människor anmäler incest när bägge parter är "nöjda" med det? Eller smyger inte folk tillräckligt bra med det för att ingen ska kunna anmäla dom? Och finns det så många som önskar ha sex/förhållande med nån familjemedlem så att man ska behöva lägga ner pengar och tid på att omformulera lagen?

• woopie
    Mornie Alantie skrev 2011-05-03 17:12:06 följande:
    Enligt dig ja. Varför ska din åsikt vara grund för en lag?
    och det var ju precis det jag skrev att det är min personliga åsikt! :)
    KOMMUNIKATION är a och o i ALLA förhållanden!!
  • Makka Pakka

Svarade annat då jag vet inte faktiskt vad jag ska tycka..

Såg en dokumentär om syskonpar som träffades första gången när de var vuxna och blev kära.. de var ju främlingar egentligen och så är de två vuxna människor.. kan inte påstå att det är super-duper fel! Eller kusingifte som är ganska vanligt i vissa länder..

Däremot kan jag inte förstå att en sådan relation uppstår bland 2 människor som faktiskt växt upp tillsammans utan att det inte anses vara konstigt... t.ex. pappa/dotter.. När exakt kommer man fram till insikten att "Fan, vad min dotter är sexig! Henne skulle jag vilja sätta på!?" Obestämd Kan det verkligen vara "normalt"?

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ BF 110605 ♥♥♥
  • Makka Pakka

Fel!

"Svarade annat då jag vet inte faktiskt vad jag ska tycka.."

Svarade Nej men tycker nog annat..

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ BF 110605 ♥♥♥
  • allmänt
    Makka Pakka skrev 2011-05-03 17:18:02 följande:
    Svarade annat då jag vet inte faktiskt vad jag ska tycka..

Såg en dokumentär om syskonpar som träffades första gången när de var vuxna och blev kära.. de var ju främlingar egentligen och så är de två vuxna människor.. kan inte påstå att det är super-duper fel! Eller kusingifte som är ganska vanligt i vissa länder..

Däremot kan jag inte förstå att en sådan relation uppstår bland 2 människor som faktiskt växt upp tillsammans utan att det inte anses vara konstigt... t.ex. pappa/dotter.. När exakt kommer man fram till insikten att "Fan, vad min dotter är sexig! Henne skulle jag vilja sätta på!?" Obestämd Kan det verkligen vara "normalt"?
    Mh jag håller med. "Syskonkärlek" känns fel, men kanske inte fängelsestraff värt.

Men förälder och barn? Det är ju förjäkla sjukt, och måste ju vara skadlig på någon nivå för inblandade parter känner jag. Jag tror det är helt i sin ordning att det är förbjudet.
  • Mornie Alantie
    UmmAminah skrev 2011-05-03 17:21:54 följande:
    men om man inte har en lag så vet ju inte folk hur dom ska bete sig. fy fn va äckligt.
    Är lagen den enda anledningen till att du inte sätter på din brorsa? Eller låter du bli för att du tycker det är äckligt?

Jag skulle aldrig i livet ens tänka sexuella tankar om mina syskon eller föräldrar. Tanken äcklar mig också. Lagen spelar ingen som helst roll där. Jag skulle tro att så är fallet för de allra flesta.
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Art Vandelay
    Fru Kwasthilda skrev 2011-05-03 16:57:35 följande:
    Alla former av övergrepp är förbjudna. De behandlas inte i denna paragraf.

Här handlar det om att du (och ditt syskon) kan få upp till ett års fängelse vardera om ni har samlag med varandra.

Här är en länk till en artikel i Aftonbladet för ett år sedan ungefär (Nej, jag tycker inte att AB är en jättebra källa ): www.aftonbladet.se/nyheter/article12251345.ab
    Jag kommer ihåg den händelsen, men jag är fortfarande tveksam. Det verkar lite märkligt att få fängelsestraff för en sån sak hur omoraliskt det än må vara. Jag hade nog föredragit  att ge dem ett års terapi istället.
  • Sömnstörd

Jag är som en åsna mellan två hötappar.
    Det som talar mot lagstiftningen har CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE gjort ett ypperligt inlägg om.

Det som talar för att behålla den åtminstonde ett par generationer till är att jag tror att den allmänna tilltron till rättsväsendet skulle få sig en rejäl knäck. Människot tänker fortfarande alltför mycket i moraliska termer.

• UmmAminah
    Mornie Alantie skrev 2011-05-03 17:34:47 följande:
    Är lagen den enda anledningen till att du inte sätter på din brorsa? Eller låter du bli för att du tycker det är äckligt?

Jag skulle aldrig i livet ens tänka sexuella tankar om mina syskon eller föräldrar. Tanken äcklar mig också. Lagen spelar ingen som helst roll där. Jag skulle tro att så är fallet för de allra flesta.
    jag tror att lagarna e det som gör att vi människor håller oss i chack mera. skulle vi börja plocka bort lagar så är ju fler saker "fritt fram"  vi behöver nånslags struktur tycker jag.
Svar på tråden Är förbudet mot incest en omodern morallag som bör slopas?