• Fru Kwasthilda

Är förbudet mot incest en omodern morallag som bör slopas?

Vad tycker ni? Är det en omodern morallag som bör slopas? 

Observera att sex med underåriga regleras i annan paragraf och att denna paragraf (även) gäller vuxna.

Utdrag ur brottsbalken (1962:700) 6:e kapitlet.

7 § Den som, i annat fall än som avses förut i detta kapitel, har samlag med eget barn eller dess avkomling, döms för samlag med avkomling till fängelse i högst två år.

Den som, i annat fall än som avses förut i detta kapitel, har samlag med sitt helsyskon, döms för samlag med syskon till fängelse i högst ett år.

Vad som sägs i denna paragraf gäller inte den som förmåtts till gärningen genom olaga tvång eller på annat otillbörligt sätt. Lag (2005:90).

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är förbudet mot incest en omodern morallag som bör slopas?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Art Vandelay skrev 2011-05-05 11:29:20 följande:
    Jag vet inte hur man ska lösa det eftersom jag faktiskt inte vet hur de som har sex med familjemedlemmar tänker. Men om jag måste välja så vill jag hellre att de får välja att gå i terapi än att de ska tvingas till det.
    Och då behöver man inte ha någon lag som reglerar det, eller hur?
    To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces
  • Art Vandelay
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-05-05 11:30:37 följande:
    Och då behöver man inte ha någon lag som reglerar det, eller hur?
    Nej, men jag tycker ändå att det bör kollas upp om nu de inblandade inte förstår vad det är de håller på med. Man måste på något sätt förklara för dem hur viktigt det är att de skyddar sig mot eventuella graviditeter osv.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Art Vandelay skrev 2011-05-05 11:39:04 följande:
    Nej, men jag tycker ändå att det bör kollas upp om nu de inblandade inte förstår vad det är de håller på med. Man måste på något sätt förklara för dem hur viktigt det är att de skyddar sig mot eventuella graviditeter osv.
    Vem ska göra det? Hur ska det göras?
    To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces
  • mumama

det är lagligt för halvsyskon som inte har vuxit upp tillsammans att gifta sig i sverige.

Jag skiter i vad folk gör , förutsatt att de gör det av egen fri vilja.

våldtäkt och övergrepp på barn är reglerad i allmäna brottsbalken.

Märker att mer och mer moral träder in i våra lagar

• Fru Kwasthilda
    Art Vandelay skrev 2011-05-05 11:39:04 följande:
    Precis som man bör förklara för de som har cystisk fibros (tex) hur viktigt det är att de skyddar sig? Om helsyskon får barn innebär det inte automatiskt, i första generationen, missbildningar. Men ja, risken ökar.

Att du (eller någon) inte förstår hur någon kan tända på ett syskon innebär inte att de måste erbjudas terapi. Som tidigare sagts så förstår jag inte hur man kan vara homosexuell, eller hur man kan tända på någon som är kraftigt överviktig.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    mumama skrev 2011-05-05 11:43:45 följande:

det är lagligt för halvsyskon som inte har vuxit upp tillsammans att gifta sig i sverige.

Jag har för mig att det är lagligt även för halvsyskon som har vuxit upp tillsammans men att ett sådant tillstånd aldrig har givits av länstyrelse/socialstyrelse.

Men något juridiskt krav att man inte ska ha växt upp ihop finns väl inte?
  • mumama
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-05-05 11:46:19 följande:
    Jag har för mig att det är lagligt även för halvsyskon som har vuxit upp tillsammans men att ett sådant tillstånd aldrig har givits av länstyrelse/socialstyrelse.

Men något juridiskt krav att man inte ska ha växt upp ihop finns väl inte?
    jag hade för mig att man inte ksa ha vuxit upp som helsyskon, men jag hittar ingen tillförlitelig info om det, så du kan ha rätt-.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    mumama skrev 2011-05-05 11:52:31 följande:
    jag hade för mig att man inte ksa ha vuxit upp som helsyskon, men jag hittar ingen tillförlitelig info om det, så du kan ha rätt-.
    Jo, i praktiken blir det ju ingen som får gifta sig med halvsyskon som man har växt upp med eftersom socialstyrelsen/länstyrelsen förmodligen aldrig skulle ge ett sådant tillstånd. Det jag funderade på var om det var lagstadgat men det verkar det inte vara.
  • mumama
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-05-05 11:54:37 följande:
    Jo, i praktiken blir det ju ingen som får gifta sig med halvsyskon som man har växt upp med eftersom socialstyrelsen/länstyrelsen förmodligen aldrig skulle ge ett sådant tillstånd. Det jag funderade på var om det var lagstadgat men det verkar det inte vara.
    nej precis. Jag tror att det är från fall till fall.. konstigt för då faller det ju på vad den som utreder anser borde vara tillåtet.
  • MammaG
    Fru Kwasthilda skrev 2011-05-03 13:49:27 följande:
    Inga nej-röstande som vill motivera sitt svar?
    Jag kan inte riktigt se problemet med att ha moral.  Ska den avskaffas bara för att moral är fel, eller är det någon som vill knulla sin syrra/brorsa?
Svar på tråden Är förbudet mot incest en omodern morallag som bör slopas?