• Fru Kwasthilda

Är förbudet mot incest en omodern morallag som bör slopas?

Vad tycker ni? Är det en omodern morallag som bör slopas? 

Observera att sex med underåriga regleras i annan paragraf och att denna paragraf (även) gäller vuxna.

Utdrag ur brottsbalken (1962:700) 6:e kapitlet.

7 § Den som, i annat fall än som avses förut i detta kapitel, har samlag med eget barn eller dess avkomling, döms för samlag med avkomling till fängelse i högst två år.

Den som, i annat fall än som avses förut i detta kapitel, har samlag med sitt helsyskon, döms för samlag med syskon till fängelse i högst ett år.

Vad som sägs i denna paragraf gäller inte den som förmåtts till gärningen genom olaga tvång eller på annat otillbörligt sätt. Lag (2005:90).

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är förbudet mot incest en omodern morallag som bör slopas?
  • Sötnöten
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-05-03 20:27:08 följande:
    Varför måste det vara ett skämt?
    Sötnöten skrev 2011-05-03 20:24:53 följande:
    Hur kan nån tycka att det "normalt" att ha sex med en närstående familjemedlem?
    Det är ju inte riktigt det som diskuteras här.På vilket sätt är ens egna känslor inför det relevant för diskussionen om lagen?
    Sötnöten skrev 2011-05-03 20:24:53 följande:
    Nej, var fan ska världen sluta!!!
    Förmodligen på i stort sett samma sätt oavsett om man har en lag mot incest eller ej.
    För att det e helt sjukt, och någonstans måste det finnas en lag som "styr" att det är förbjudet att ha sex inom familjen, annars är det allt för många familjemedlemmar som skulle utnyttja närstående! 

Alltså, detta är inte en lag som är omodern och bör avskaffas! Just för att det är bedrövligt nödvändig i vårt sjuka samhälle! PUNKT! 
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Sötnöten skrev 2011-05-03 20:37:26 följande:
    Varför inte vid andra?
    Styrker man brott i andra stycket måste man lagföra båda parter och man straffar således även den som är i beroendeställning. Jag ställer mig mycket tveksam till att någon tycker att det är en bra idé att straffa offret för gärningen också.
    Försvann alla beroendeställnings"känslor" andra ggn?
    Jag tror att du missförstod vad jag menade.

Du får gärna bemöta mitt inlägg ovan.
    To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Sötnöten skrev 2011-05-03 20:40:08 följande:
    För att det e helt sjukt, och någonstans måste det finnas en lag som "styr" att det är förbjudet att ha sex inom familjen, annars är det allt för många familjemedlemmar som skulle utnyttja närstående! 
    Lagen straffar i det andra fallet (helsyskon som har samlag) båda parter, alltså kan det inte vara fråga om uttnyttjande. Inte heller i det första fallet handlar det om tvång utan om samtycke mellan parterna men där straffas bara den ena parten (föräldern).

Förekommer tvång handlar det om andra paragrafer, exempelvis våldtäkt.
    To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Alltså, detta är inte en lag som är omodern och bör avskaffas! Just för att det är bedrövligt nödvändig i vårt sjuka samhälle! PUNKT! 
    Glömde ju detta.

Vad är det som är så sjukt med vårt samhälle och vad gör en lag som denna för att göra det mindre sjukt?
    PUNKT! 
    Punkt är inte ett argument och diskussionen är inte avslutad.
  • Kitsune

Nej, sådant skulle föra med sig konsekvenser för mänskligheten och involverar även
    biologiska konsekvenser. Varför skulle man vilja uppmuntra sådan reproduktion med
    all kunskap vi har. Upplever det som att mänskligheten skulle gå tillbaka istället för
    framåt.

It seems to me that we all look at Nature too much, and live with her too little.
  • Sötnöten
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-05-03 20:46:13 följande:
    Styrker man brott i andra stycket måste man lagföra båda parter och man straffar således även den som är i beroendeställning. Jag ställer mig mycket tveksam till att någon tycker att det är en bra idé att straffa offret för gärningen också.
    Försvann alla beroendeställnings"känslor" andra ggn?
    Jag tror att du missförstod vad jag menade.

Du får gärna bemöta mitt inlägg ovan.
    Jag har inget svar på ditt inlägg mer än att allt detta skulle man slippa om man kvarhöll lagen vid sitt status, alltså förbjudet att ha sex med närstående familjemedlem. Man skulle här slippa att straffa offret för en gärning som är moraliskt fel (med tanke på Ts rubrik). 

När människor har sex finns alltid risken att bli gravid, skyddad som oskyddad. Gener mellan närstående personer är för lika varandra och orsakar missbildningar på avkomman! Nyhet för dig?

Du får gärna svara på inlägg #51 oxå!  
  • Maline
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-05-03 20:34:16 följande:
    Det gäller dock enbart vid det första stycket, inte det andra.
    Jepp,
    Men jag har inte utgett mig för att ha en definierad ståndpunkt i frågan, varken för ett avskaffande eller inte.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Sötnöten skrev 2011-05-03 20:53:28 följande:
    Jag har inget svar på ditt inlägg mer än att allt detta skulle man slippa om man kvarhöll lagen vid sitt status, alltså förbjudet att ha sex med närstående familjemedlem.
    I det andra stycket finns det, enligt lagen, inget offer alls utan båda parter straffas. Om det handlar om uttnyttjande så träder som sagt andra lagar in men denna lag reglerar enbart samtyckande vaginalt samlag (det är tillåtet att ha oralsex om man önskar).
    När människor har sex finns alltid risken att bli gravid, skyddad som oskyddad. Gener mellan närstående personer är för lika varandra och orsakar missbildningar på avkomman!
    Det kan orsaka missbildningar och genetiska defekter men den risken är, i första generationen, inte särskilt hög. Om det är argumentet man lutar sig på kan man lika gärna förbjuda andra som har en förhöjd risk för genetiska defekter att skaffa barn, exempelvis de som bär på en genetisk överförbar sjukdom.
  • Maline
    När människor har sex finns alltid risken att bli gravid, skyddad som oskyddad. Gener mellan närstående personer är för lika varandra och orsakar missbildningar på avkomman! Nyhet för dig?
    Som genetiker är DET är inget jag hetsar upp mig över, det är ingen fara såvida  släkten inte haft sex med varandra i många generationer...
  • Chinchilli

Jag röstade nej...

Om det skulle bli lagligt finns ju risken att föräldrar manipulerar sina barn till att vilja ha sex med dem, ska det då vara okej? Man blir ju byxmyndig vid 15... Detsamma med ett äldre syskon till ett yngre. Beroendeställning ska aldrig kunna utnyttjas!

De flesta lagar finns till för att skydda de svaga. Att lagen innebär att man kan dömas till fängelse innebär det också att man kan bli dömd till sluten psykiatrisk vård, vilket nog de flesta i dessa fall blir och det behövs, som många redan skrivit är det inte friskt att tända på sin avkomma (även om djur tycker det är helt okej att hålla sig inom familjen). Att det ens blivit en lag från början måste ju ha grund i att det är skadligt för samhället på något sätt.  

Man kan inte låta vuxna göra allt de vill, vi är ju trots allt bara människor med drifter och sjuka tankar :P

Svar på tråden Är förbudet mot incest en omodern morallag som bör slopas?