• SilverLadyG

Vad vet du om Listeria?

Skrattande Ha det så skoj Skrattande

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-14 07:33
    Opastöriserad färskost ska det stå!
    Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Vad vet du om Listeria?
  • Aquavit
    GreteP skrev 2011-04-13 22:18:46 följande:
    De som typ grädde, kisella, keso, kvarg
    Grädde kan väl knappast vara en färskost, det är ju....grädde?
    I övrigt så visst har du rätt. Men färskost inkluderar ju till exempel även ricotta, fetaost, Cantadou, Philadelphiaost och andra såna typer av ostar, visste du det?
    Och tror du seriöst att till exempel Arla skulle använda opastöriserad mjölk till sin Kesella?
  • Aquavit

I vilket fall som helst är sista frågan fel eftersom livsmedelsverket inte alls avråder från färskost såvida den inte är opastöriserad.
    www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/gravida/

"Undvik ost gjord på opastöriserad mjölk. Undvik också mögel- och kittost även om den är gjord på pastöriserad mjölk, till exempel brie, gorgonzola, chèvre, vacherol och taleggio. Ost i matlagning som upphettas till bubblande het går bra att äta."

• Cello69
    Aquavit skrev 2011-04-13 22:14:30 följande:
    Ok, så äter du glass och dricker mjölk då? För enligt ovan så finns ju risker även med de livsmedlen, visserligen endast för opastöriserad mjölk, men man vet ju aldrig om det har hanterats korrekt...?
    Du kan vara trygg i att pastöriserade produkter verkligen är pastöriserade. Om det varit problem i produktionen så ska inte den produkten komma ut på marknaden. Om detta mot förmodan skulle ske så blir produkten återkallad.
  • Aquavit
    Cello69 skrev 2011-04-13 22:58:12 följande:
    Du kan vara trygg i att pastöriserade produkter verkligen är pastöriserade. Om det varit problem i produktionen så ska inte den produkten komma ut på marknaden. Om detta mot förmodan skulle ske så blir produkten återkallad.
    Jo, JAG är inte orolig....jag försöker bara argumentera med TS som oroar sig för den saken....
  • Cello69

OK, jag läste inte all text i alla inlägg ska erkännas.

Jag förstår inte riktigt var TS vill komma.

• Linda1976

Är tråden konstig - ser inte alla sidor och den hoppar hit å dit??

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Pia och Elna
    Linda1976 skrev 2011-04-13 23:50:33 följande:
    Är tråden konstig - ser inte alla sidor och den hoppar hit å dit??
    Ser ut som moderator har varit och rensat bort massa inlägg som ifrågasätter TS tes om att färskost skulle orsaka listeria. Mycket märkligt då inläggen var seriösa och var gällande pastoriserad VS opastoriserad.

Men familjeliv kanske vill att faktafel och tveksamheter ska stå oemotsagda för att det förstör stämningen att ifrågasätta?
  • La Lola
    Pia och Elna skrev 2011-04-14 07:10:13 följande:
    Ser ut som moderator har varit och rensat bort massa inlägg som ifrågasätter TS tes om att färskost skulle orsaka listeria. Mycket märkligt då inläggen var seriösa och var gällande pastoriserad VS opastoriserad.

Men familjeliv kanske vill att faktafel och tveksamheter ska stå oemotsagda för att det förstör stämningen att ifrågasätta?
    Ja det är ju en massa inlägg bortrensade!
    Utan nån som helst förklaring!
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Zofian

Ifrågasätta måste man få göra. Men använda en trevlig ton och vårda sitt språk är ju viktigt. Dock har jag inte sett inläggen innan dom försvann. Men jag hoppas verkligen ingen moderator raderar för att någons tes eller åsikt blir ifrågasatt. Då arbetar man fel anser jag.

• La Lola
    Zofian skrev 2011-04-14 07:28:21 följande:
    Ifrågasätta måste man få göra. Men använda en trevlig ton och vårda sitt språk är ju viktigt. Dock har jag inte sett inläggen innan dom försvann. Men jag hoppas verkligen ingen moderator raderar för att någons tes eller åsikt blir ifrågasatt. Då arbetar man fel anser jag.
    Ja det var ingen som skrev något otrevligt. Bara helt vanliga frågor o åsikter.

Jag vet inte hur det är med övriga men jag har inga mail i inboxen från nån moderator ang dessa borrtagna inlägg.
    Varför?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden Vad vet du om Listeria?