• SilverLadyG

Vad vet du om Listeria?

Skrattande Ha det så skoj Skrattande

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-14 07:33
    Opastöriserad färskost ska det stå!
    Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Vad vet du om Listeria?
  • La Lola
    GreteP skrev 2011-04-13 21:53:34 följande:
    Det klart man blir orolig osv, när din bästa vännina föder ett dött barn i vecka 40+3, när en annan vännina får veta att hennes foster är skadad i vecka 20, själv har fått missfall. En annan vän vars dotter föddes med listeria och var mellan liv och död!

Så länge risken finns ska man undvika onödiga risker! Färskost är den känsligaste livsmedlet för massa olika bakterier.

Vård för tvångstankar? Moget sagt!
    Föddes med listeria? Obestämd
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    La Lola skrev 2011-04-13 21:55:26 följande:
    Föddes med listeria? Obestämd
    Jag må verka okunnig nu men jag trodde de föddes med skador orsakade av listeria...men de föds alltså med listeria?
  • Aquavit
    GreteP skrev 2011-04-13 21:53:34 följande:
    Det klart man blir orolig osv, när din bästa vännina föder ett dött barn i vecka 40+3, när en annan vännina får veta att hennes foster är skadad i vecka 20, själv har fått missfall. En annan vän vars dotter föddes med listeria och var mellan liv och död!

Så länge risken finns ska man undvika onödiga risker! Färskost är den känsligaste livsmedlet för massa olika bakterier.

Vård för tvångstankar? Moget sagt!
    Men ursäkta mig nu om jag är okänslig, men var det konstaterat att dessa fall berodde på just listeria? Det är betydligt vanligare än man tror med missfall och det finns väldigt många orsaker till missfall, varav listeria borde vara en rätt liten del. Säger jag utan att ha underlag för det, men visa gärna statistik.

Visst finns det risker, men jag undrar fortfarande var du har fått informationen om att just färskost skulle vara ett så stort problem. Och jag säger fortfarande att det i så fall finns betydligt värre saker att oroa sig för om man gärna vill leva riskfritt under sin graviditet. Och att undvika allt som kan utgöra minsta risk skulle jag vilja påstå är i princip omöjligt.
  • Aquavit

Jag undrar lite, vad menar du egentligen när du säger färskost. Kan du ge exempel på nån? Bara så att vi pratar om samma sak....

• SilverLadyG

Enligt lag ska alla livsmedel som kommer ut på marknader vara säkra, en opastöriserad mjölk, färskost m.m. är inte säker livsmedel. HACCP osv.
    Livsmedelsverkets föreskrifter om hygien (LIVSFS 2005:20) 36 § om pastörisering leta på nätet.

www.slv.se/upload/dokument/livsmedelsforetag/vagledningar/Vagledn_Off_kontroll_mindre_mjolkforetag_justerad.pdf

Faroanalys sidan 18: "De vanligaste farorna som förknippas med mjölkprodukter och kryddtillsatser är;
    * för opastöriserad mjölk: Salmonella, Camphylobacter, Staphylococcus aureus, Bacillus cereus, Listeria monocytogenes, patogena E.Coli och allergener
    *för fermenterade mjölkprodukter, matfetter, mesost och hårdost; allergener
    * för färskost och mjuka dessertostar (värmebehandlade); Listeria monocytogenes, Staphylococcus aureus och allergener
    * för färskost och mjuka dessertostar (ej värmebehandlade); Salmonella, patogena E. Coli, Staphylococcus aureus, Bacillus cereus, Listeria monocytogenes och allergener.
    *för glass; Bacillus cereus, Listeria monocytogenes och allergener
    *för kryddor; Salmonella, Clostridium perfringens, Bacillus cereus, allergener och mykotoxiner."

• La Lola
    Aquavit skrev 2011-04-13 22:07:08 följande:
    Jag undrar lite, vad menar du egentligen när du säger färskost. Kan du ge exempel på nån? Bara så att vi pratar om samma sak....
    Ja jag undrar oxå.
  • Aquavit
    GreteP skrev 2011-04-13 22:07:55 följande:
    Enligt lag ska alla livsmedel som kommer ut på marknader vara säkra, en opastöriserad mjölk, färskost m.m. är inte säker livsmedel. HACCP osv.
    Livsmedelsverkets föreskrifter om hygien (LIVSFS 2005:20) 36 § om pastörisering leta på nätet.

www.slv.se/upload/dokument/livsmedelsforetag/...

Faroanalys sidan 18: "De vanligaste farorna som förknippas med mjölkprodukter och kryddtillsatser är;
    * för opastöriserad mjölk: Salmonella, Camphylobacter, Staphylococcus aureus, Bacillus cereus, Listeria monocytogenes, patogena E.Coli och allergener
    *för fermenterade mjölkprodukter, matfetter, mesost och hårdost; allergener
    * för färskost och mjuka dessertostar (värmebehandlade); Listeria monocytogenes, Staphylococcus aureus och allergener
    * för färskost och mjuka dessertostar (ej värmebehandlade); Salmonella, patogena E. Coli, Staphylococcus aureus, Bacillus cereus, Listeria monocytogenes och allergener.
    *för glass; Bacillus cereus, Listeria monocytogenes och allergener
    *för kryddor; Salmonella, Clostridium perfringens, Bacillus cereus, allergener och mykotoxiner."
    Ok, så äter du glass och dricker mjölk då? För enligt ovan så finns ju risker även med de livsmedlen, visserligen endast för opastöriserad mjölk, men man vet ju aldrig om det har hanterats korrekt...?
  • SilverLadyG

De som typ grädde, kisella, keso, kvarg

• La Lola
    GreteP skrev 2011-04-13 22:18:46 följande:
    De som typ grädde, kisella, keso, kvarg
    Är det färskost?

*förvirrad*
Svar på tråden Vad vet du om Listeria?