Inlägg från: Aquavit |Visa alla inlägg
  • Aquavit

Vad vet du om Listeria?

Man får äta färskost så länge den är pastöriserad.... däremot ska du undvika mögelostar, även om de är pastöriserade. Så jag tycker nog att din sista fråga inte direkt har något rätt svar....

• Aquavit
    GreteP skrev 2011-04-13 21:06:15 följande:

Utbrott/fall

Smittspårning av listeriainfektioner försvåras av den långa inkubationstiden, det kan dröja flera veckor innan symtomen visar sig. Därför är det ovanligt att man lyckas identifiera smittkällan.

År 2007 orsakade en norskproducerad camembertost från ett gårdsmejeri ett listeriosutbrott omfattande minst 20 personer i Norge. De flesta var patienter på ett sjukhus. En gravid kvinna drabbades också, hennes tvillingfoster dog. Osten var gjord på pastöriserad mjölk. Listeria påvisades i saltlake som använts till osttillverkningen.

Ett stort utbrott i Sverige 2001 av en mindre allvarlig typ av listeriainfektion (mag-tarmbesvär) orsakades troligen av en färskost gjord på opastöriserad mjölk från ett gårdsmejeri. Mycket höga halter av bakterien i osten rapporterades.

1994-1995 orsakade vakuumförpackad gravad eller varmrökt regnbågslax ett listeriautbrott omfattande 6-8 personer. Två personer dog. Senare år har vakuumförpackad kallrökt lax, vakuumförpackad kokt skivad medvurst och brieost av okänt ursprung associerats med sporadiska fall av listerios.

Camembert är en mögelost (ej färskost) och ska undvikas.
    I fallet med färskosten står ju tydligt att den var gjord på opastöriserad mjölk.
  • Aquavit
    GreteP skrev 2011-04-13 21:25:56 följande:
    Men hur förekommer fallen??? Fusk och felsäkerhet finns i varje företag...dumt att tänka, det här händer inte med mig och absolut inte via färskost. Man får inte ens sälja opastöriserad färskost i Sverige men ändå förekommer det svenska fall där livsmedelshateringen har inte gått rätt till. Du kan aldrig vara 100 på att osten är pastöriserad även om det står så förpackningen. Brott förekommer och Listeria utbrott sker via just OST, som egentligen ska vara pastöriserad.
    Men snälla, i så fall kan det ju lika gärna inträffa med mjölk, fil, ost på tub.....vad som helst.
    Vilka fall är det du hänvisar till? I din källhänvisning står det ju tydligt och klart vart fallen kom ifrån.
    Och jo, om det står att osten är pastöriserad så måste den vara det, eller har du några belägg för dina påståenden?
    Jo, jag skulle tro att du FÅR sälja opastöriserad färskost, men inte om du skriver att den är pastöriserad så klart. Eller kan du visa var det står att man inte FÅR sälja opastöriserad färskost?

Listeria kan dessutom, som du ju också vet, förekomma i andra sammahang, exempelvis sallad på påse.
    Ska man välja något att nojja över, varför välja just färskost och pastörisering. Känns som ändå betydligt säkrare hantering än exempelvis förpacknings/bäst-före-dateringar osv....
  • Aquavit
    GreteP skrev 2011-04-13 21:25:56 följande:
    Brott förekommer och Listeria utbrott sker via just OST, som egentligen ska vara pastöriserad.
    Vart har du fått denna info ifrån? Om du fortfarande vill hänvisa till ditt inlägg ovan så står det ju ingenstans att färskosten som orsakade listerian egentligen skulle ha varit pastöriserad eller att företaget brutit mot någon lag.
  • Aquavit
    GreteP skrev 2011-04-13 21:53:34 följande:
    Det klart man blir orolig osv, när din bästa vännina föder ett dött barn i vecka 40+3, när en annan vännina får veta att hennes foster är skadad i vecka 20, själv har fått missfall. En annan vän vars dotter föddes med listeria och var mellan liv och död!

Så länge risken finns ska man undvika onödiga risker! Färskost är den känsligaste livsmedlet för massa olika bakterier.

Vård för tvångstankar? Moget sagt!
    Men ursäkta mig nu om jag är okänslig, men var det konstaterat att dessa fall berodde på just listeria? Det är betydligt vanligare än man tror med missfall och det finns väldigt många orsaker till missfall, varav listeria borde vara en rätt liten del. Säger jag utan att ha underlag för det, men visa gärna statistik.

Visst finns det risker, men jag undrar fortfarande var du har fått informationen om att just färskost skulle vara ett så stort problem. Och jag säger fortfarande att det i så fall finns betydligt värre saker att oroa sig för om man gärna vill leva riskfritt under sin graviditet. Och att undvika allt som kan utgöra minsta risk skulle jag vilja påstå är i princip omöjligt.
  • Aquavit

Jag undrar lite, vad menar du egentligen när du säger färskost. Kan du ge exempel på nån? Bara så att vi pratar om samma sak....

• Aquavit
    GreteP skrev 2011-04-13 22:07:55 följande:
    Enligt lag ska alla livsmedel som kommer ut på marknader vara säkra, en opastöriserad mjölk, färskost m.m. är inte säker livsmedel. HACCP osv.
    Livsmedelsverkets föreskrifter om hygien (LIVSFS 2005:20) 36 § om pastörisering leta på nätet.

www.slv.se/upload/dokument/livsmedelsforetag/...

Faroanalys sidan 18: "De vanligaste farorna som förknippas med mjölkprodukter och kryddtillsatser är;
    * för opastöriserad mjölk: Salmonella, Camphylobacter, Staphylococcus aureus, Bacillus cereus, Listeria monocytogenes, patogena E.Coli och allergener
    *för fermenterade mjölkprodukter, matfetter, mesost och hårdost; allergener
    * för färskost och mjuka dessertostar (värmebehandlade); Listeria monocytogenes, Staphylococcus aureus och allergener
    * för färskost och mjuka dessertostar (ej värmebehandlade); Salmonella, patogena E. Coli, Staphylococcus aureus, Bacillus cereus, Listeria monocytogenes och allergener.
    *för glass; Bacillus cereus, Listeria monocytogenes och allergener
    *för kryddor; Salmonella, Clostridium perfringens, Bacillus cereus, allergener och mykotoxiner."
    Ok, så äter du glass och dricker mjölk då? För enligt ovan så finns ju risker även med de livsmedlen, visserligen endast för opastöriserad mjölk, men man vet ju aldrig om det har hanterats korrekt...?
  • Aquavit
    GreteP skrev 2011-04-13 22:18:46 följande:
    De som typ grädde, kisella, keso, kvarg
    Grädde kan väl knappast vara en färskost, det är ju....grädde?
    I övrigt så visst har du rätt. Men färskost inkluderar ju till exempel även ricotta, fetaost, Cantadou, Philadelphiaost och andra såna typer av ostar, visste du det?
    Och tror du seriöst att till exempel Arla skulle använda opastöriserad mjölk till sin Kesella?
  • Aquavit

I vilket fall som helst är sista frågan fel eftersom livsmedelsverket inte alls avråder från färskost såvida den inte är opastöriserad.
    www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/gravida/

"Undvik ost gjord på opastöriserad mjölk. Undvik också mögel- och kittost även om den är gjord på pastöriserad mjölk, till exempel brie, gorgonzola, chèvre, vacherol och taleggio. Ost i matlagning som upphettas till bubblande het går bra att äta."

• Aquavit
    Cello69 skrev 2011-04-13 22:58:12 följande:
    Du kan vara trygg i att pastöriserade produkter verkligen är pastöriserade. Om det varit problem i produktionen så ska inte den produkten komma ut på marknaden. Om detta mot förmodan skulle ske så blir produkten återkallad.
    Jo, JAG är inte orolig....jag försöker bara argumentera med TS som oroar sig för den saken....
  • Aquavit

Hmmm...ser att det hänt nåt konstigt här sen igår.... jaja, jag är fortfarande nyfiken på TS svar på mina frågor.....

Svar på tråden Vad vet du om Listeria?