• Lully Hill

Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.

Jag vill bara önska alla i denna grupp stort lycka till och delge vad jag nyligen fått lära!Jag önskar jag hade vetat detta när jag var yngre! 

Jag har ändå kämpat länge, blev gravid första gången när jag slutade med ppiller för 10 år sedan. Pang-bom!  Oj så lätt det gick! Men så fick jag missfall i v 12.
    Efter det har jag under 10 års tid aldrig testat positivt!  5 IVFer och massor av FET av toppen ägg i frysen samt två eggdonation. Detta har varit "oförklarligt" för svenska doktorer men jag har känt att något är fel i min kropp. Nej, det är bara äggen även om de ser fina ut. Kämpa på sade doktorerna.

Har nyligen lärt mig om immunologiska problem. Något som man jobbar mycket med i USA. Jag är ett klassiskt fall, tillsammans med de som fått barn en gång men sedan så går det inte, eller de har ägg som inte fäster eller massa missfall och inte ens blivit gravida med eggdontion.
     Kroppens immunförsvar känner igen en annan människas celler normalt taggar immunförsvaret ned och accepterar embryot. Men om immunförsvaret är för aggresivt och inte taggar ned så dödar det varje embryo. Detta är mycket färsk forskning (ca 7år) och är ännu inte accepterat i Sverige. Tecken på aggresivt immunförsvar är IBS, nässelutslag, ledproblem, stela fingrar o leder på morgonen och liknande symptom som underfunktion av sköldkörteln. Det finns fler.

Jag åkte till Grekland och fick mina immunologiska problem konstaterade. Har man dessa problem så kan man behandlas med immunreglerande medel och därigenom "stödja" graviditeten. I USA är lyckande granden ca 80% av de som testas och behandlas. Kvinnor med upprepade misslyckade IVFer. 

Googla om Dr Beer kliniken i USA, de har en bra hemsida.. Finns kliniker i USA, England och Grekland.  Jag önskar jag visste detta när jag var yngre och fortfarande hade goda chanser! Därför vill jag berätta för alla om det kan ge någon enda lite nya möjligheter!

Nu vill jag ju prova IVF och eggdontion med samtidig immunterapi och kämpar alltså för det, även om timmen är sen för mig!

Hör av er ni som vill veta mer!

Kram och lycka till ni alla hjältinnor där ute!
    Ger man upp så blir det definitivt inga barn gjorda

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:34
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:48
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.
  • tjorven01

Glömde dock säga att jag tillåter mig liiiiiiiite frukt men bara lite och ffa sådant med lågt GI

• tjorven01

Haha
    Tack zin
    Det visste jag faktiskt inte att candida var en immungrej
    Är galet impad av dina kunskaper
    Är du läkare själv?

• Bollas
    Zinfandel: Jag har hypothyreos och äter Levaxin (precis som jag förstår att du gör(?)). Vilket värde menar din läkare att din TSH ska ligga på under tiden du försöker skaffa barn (och kanske annars också)? Jag frågar dig eftersom jag håller med Tjorven01 om att du har galet mycket kunskaper inom området :)
  • tjorven01

Bollas
    Jag äter oxå levaxin
    TSH ska helst ligga mella 1,0 och 1,5 om man försöker bli gravid.
    Dock menar många kliniker att under 2,0 är ok och min egen läkare tyckte allt inom referensvärdet upp till 4,2 var ok?????
    Så jag håller med Zin
    Det finns en enorm okunskap inom vården.
    TSH över 2,5 kan ge klara farliga effekter för ett foster.

• Bollas
    tjorven01 skrev 2011-10-26 18:35:06 följande:
    TSH ska helst ligga mella 1,0 och 1,5 om man försöker bli gravid.
    Dock menar många kliniker att under 2,0 är ok och min egen läkare tyckte allt inom referensvärdet upp till 4,2 var ok?????

Ja, min läkare säger samma sak, att allt inom referensvärdet är bra. Blir så trött på det. När jag var gravid fick jag smygöka levaxin själv hela tiden.
    Ok, då måste jag öka min levaxin igen, sista låg på 1,9...

Tack för svar Glad  
  • tjorven01

Bollas
    Zin lade upp några länkar i 40+ tråden
    Kolla dem och vidarebefordra till din läkare
    Tror dock inte att 1,9 är någon katastrof
    Det beror lite på hur du mår själv oxå

• Zinfandel

Ni är så underbara, tack! Det gläder mig verkligen! Hjärta

Tjorven har fullständigt rätt ang tsh. Däremot ska man betänka några små viktigheter. Dels är vi individer med olika förutsättningar, därför är det svårt att sätta ett gemensamt målvärde. Men väldigt många studier har visat just 1,0-1,5. En del i den gruppen har ändå symptom så som Tjorven säger beror det mycket på hur man mår. Tyvärr hänvisas det oftast till referensgrupper, dvs ett snitt bland befolkningen (ofta kvinnor och män i alla åldrar), inte "35 år som vill bli gravid". 1,9 hade jag försökt sänka, särskilt om ni tar hormoner som till råga på allt kan öka tsh. Tar man sen kortison så kan det sänka tsh men tyvärr jämnar det inte ut sig.. Dessa faktorer (ålder+infertilitet+hormoner) känner ofta inte allmänläkare eller immunologer till. Det kan också vara bra att veta att kvinnor, dubbelt så ofta som män, dessutom har antikroppar mot sköldkörteln.

Slutligen så publicerades ifjol en undersökning (4123 kvinnor) av Peter Kovacs, en grupp tsh <2,5, en grupp tsh 2,5-5, den senare gruppen hade dubbelt så många missfall som den förra. Dessutom: "The risk for missacrriage increased by 15% for each 1 mIU/l elevation of the TSH level om the basis of logistic regression analysis". 

Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.