• Lully Hill

Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.

Jag vill bara önska alla i denna grupp stort lycka till och delge vad jag nyligen fått lära!Jag önskar jag hade vetat detta när jag var yngre! 

Jag har ändå kämpat länge, blev gravid första gången när jag slutade med ppiller för 10 år sedan. Pang-bom!  Oj så lätt det gick! Men så fick jag missfall i v 12.
    Efter det har jag under 10 års tid aldrig testat positivt!  5 IVFer och massor av FET av toppen ägg i frysen samt två eggdonation. Detta har varit "oförklarligt" för svenska doktorer men jag har känt att något är fel i min kropp. Nej, det är bara äggen även om de ser fina ut. Kämpa på sade doktorerna.

Har nyligen lärt mig om immunologiska problem. Något som man jobbar mycket med i USA. Jag är ett klassiskt fall, tillsammans med de som fått barn en gång men sedan så går det inte, eller de har ägg som inte fäster eller massa missfall och inte ens blivit gravida med eggdontion.
     Kroppens immunförsvar känner igen en annan människas celler normalt taggar immunförsvaret ned och accepterar embryot. Men om immunförsvaret är för aggresivt och inte taggar ned så dödar det varje embryo. Detta är mycket färsk forskning (ca 7år) och är ännu inte accepterat i Sverige. Tecken på aggresivt immunförsvar är IBS, nässelutslag, ledproblem, stela fingrar o leder på morgonen och liknande symptom som underfunktion av sköldkörteln. Det finns fler.

Jag åkte till Grekland och fick mina immunologiska problem konstaterade. Har man dessa problem så kan man behandlas med immunreglerande medel och därigenom "stödja" graviditeten. I USA är lyckande granden ca 80% av de som testas och behandlas. Kvinnor med upprepade misslyckade IVFer. 

Googla om Dr Beer kliniken i USA, de har en bra hemsida.. Finns kliniker i USA, England och Grekland.  Jag önskar jag visste detta när jag var yngre och fortfarande hade goda chanser! Därför vill jag berätta för alla om det kan ge någon enda lite nya möjligheter!

Nu vill jag ju prova IVF och eggdontion med samtidig immunterapi och kämpar alltså för det, även om timmen är sen för mig!

Hör av er ni som vill veta mer!

Kram och lycka till ni alla hjältinnor där ute!
    Ger man upp så blir det definitivt inga barn gjorda

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:34
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:48
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.
  • Lully Hill

Sen funkar ju faktiskt ett utländskt recept även i Sverige men då gäller inte högkostnadsskyddet.
    Det viktigaste är att få in IVF medicinerna inom den för det är ju enorma summor.
    Men hur är det med Prednisolon?
    Är det egentligen dyrt att köpa det med ett utländskt recept i Sverige? Låt säga att det kostar ca 3-500 kr burken så är det ju ändå billigare än att gå till en privatläkare och be dem skriva ut recept för 1500 kr för 10 min besök. Dessutom är det osäkert om de kommer att skriva ut så man kan få betala i onödan. Jämför kostnaden för hälsokost etc. 

Varje litet steg är ett steg framåt
  • Vilaa

Förstår inte riktigt vad det är med det där Prednisolon som gör att läkarna är så ovilliga. Jag har frågat 3 stycken gynekologer och kammat hem 0. (Däribland samma gynekolog som skrev ut till en annan här.)

• Lully Hill
    Vilaa skrev 2011-10-18 19:25:28 följande:
    Förstår inte riktigt vad det är med det där Prednisolon som gör att läkarna är så ovilliga. Jag har frågat 3 stycken gynekologer och kammat hem 0. (Däribland samma gynekolog som skrev ut till en annan här.)
    Förbaskat också!! Att det skall vara så svårt!
    Jag sa till doktorn att jag hade en planerad behandling och blivit ordinerad detta. Berättade klinik etc. Att jag behövde hjälp med "assistans med VUL mm från Sverige". I samband med det tog jag också upp hjälp med medicinerna. Fick då IVF medicinen+ Pred utskrivet. Kanske lättare att ta det som ett paket liksom. Jag vet inte men så funkade det för mig.
  • Zinfandel

Fattar inte heller vad det är som är så svårt med Pred, såå farligt är det inte.

Lycka till imorrn Lully!!

Här tog allt lite annorlunda vändning. Jag hade Londonkliniken inbokad på tisdag men det kom saker emellan (+ att jag fick lite kalla fötter...) så vi skjuter på det tills vi kan åka båda tillsammans, min man är bortrest just nu. Det är många frågeställningar och långt ifrån en självklarhet. Jag hade dialog med några igår som gjort processen och det är skönt att veta att alla tänker & resonerar ungefär likadant. Ett par stycken har dessutom fått färre ägg (men inte sämre kvalitet) efter immunbehandlingar, det fick mig också att fundera ett varv extra - men det spelar naturligtvis ingen roll om nu kroppen låter nåt av dem stanna. Jag är fortfarande så gott som övertygad om att immunförsvaret är vårt problem, det är behandlingarna jag är osäker på. Alternativet är dock inte heller ett alternativ så nu tänker vi göra Londonbesöket i samband med lite ledighet, shopping & turistiserande om ett par veckor istället! Hepp!!

• Lully Hill
    Zinfandel skrev 2011-10-18 20:37:10 följande:
    Fattar inte heller vad det är som är så svårt med Pred, såå farligt är det inte.

Lycka till imorrn Lully!!

Här tog allt lite annorlunda vändning. Jag hade Londonkliniken inbokad på tisdag men det kom saker emellan (+ att jag fick lite kalla fötter...) så vi skjuter på det tills vi kan åka båda tillsammans, min man är bortrest just nu. Det är många frågeställningar och långt ifrån en självklarhet. Jag hade dialog med några igår som gjort processen och det är skönt att veta att alla tänker & resonerar ungefär likadant. Ett par stycken har dessutom fått färre ägg (men inte sämre kvalitet) efter immunbehandlingar, det fick mig också att fundera ett varv extra - men det spelar naturligtvis ingen roll om nu kroppen låter nåt av dem stanna. Jag är fortfarande så gott som övertygad om att immunförsvaret är vårt problem, det är behandlingarna jag är osäker på. Alternativet är dock inte heller ett alternativ så nu tänker vi göra Londonbesöket i samband med lite ledighet, shopping & turistiserande om ett par veckor istället! Hepp!!
    Tack vännen!
    Jag såg också i tråden att vissa fått färre ägg efter immunbehandlingen. Men jag fattade det som att det var efter LIT. Annars kan ju immunbehandlingen ge bättre kvalitet på äggen vad jag förstår. Särskilt på lite äldre kvinnor.
  • plupp06

Ser att ni diskuterar prednisolon och att det är svårt att få det utskrivet.

Vid mitt förra försök tog jag 5 mg dag. Av en ren slump hittade jag en burk hemma hos mina föräldrar, det var katten som fått det utskrivet . Så veterinären kanske man kan försöka med, hi hi

• Tinzu

jag har så svårt att läsa, men vill gärna veta om Hypotyreos räknas in som ett möjligt tecken på att man har ett aggressivt immunförsvar?

Vi har försökt få barn i strax 4 år, jag har varit gravid en gång vad jag vet om, och det var för snart 1 år sen och då fick jag missfall i vecka 6.. jag har fått lite tvetydiga resultat på graviditetstester efteråt men räknar med att dom varit negativa, när jag nämnde detta för min läkare så ville hon att det skulle tas blodprov för TPO-antikroppar, men det visade sig att jag inte hade något sådant.. jag har dock Hypotyreos, vilket i sig gör det svårare vad jag förstått

• Zinfandel

Hypo är i allra högsta grad immunologiskt och har lite andra nackdelar i sammanhanget också (se tbax i tråden) Vila tsh/t4 värden har du? Hur ofta testar du? Tar du andra hormoner?

• Tinzu

ah ska försöka hitta det då, mitt TSH var senast omkring 0.1 har jag för mig, T4 har jag haft 16 tror jag, dom skriver inte ut värdena i breven jag får hemskickat så jag var tvungen att ringa och fråga.. ska ta nya tester den 28:e, jag håller på att ställa in Levaxindosen och har hållt på sen Januari, då jag fick reda på detta, efter missfallet, och jag tar prover var 6:e vecka.. tar inget annat än Levaxin för tillfället

Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.