• Lully Hill

Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.

Jag vill bara önska alla i denna grupp stort lycka till och delge vad jag nyligen fått lära!Jag önskar jag hade vetat detta när jag var yngre! 

Jag har ändå kämpat länge, blev gravid första gången när jag slutade med ppiller för 10 år sedan. Pang-bom!  Oj så lätt det gick! Men så fick jag missfall i v 12.
    Efter det har jag under 10 års tid aldrig testat positivt!  5 IVFer och massor av FET av toppen ägg i frysen samt två eggdonation. Detta har varit "oförklarligt" för svenska doktorer men jag har känt att något är fel i min kropp. Nej, det är bara äggen även om de ser fina ut. Kämpa på sade doktorerna.

Har nyligen lärt mig om immunologiska problem. Något som man jobbar mycket med i USA. Jag är ett klassiskt fall, tillsammans med de som fått barn en gång men sedan så går det inte, eller de har ägg som inte fäster eller massa missfall och inte ens blivit gravida med eggdontion.
     Kroppens immunförsvar känner igen en annan människas celler normalt taggar immunförsvaret ned och accepterar embryot. Men om immunförsvaret är för aggresivt och inte taggar ned så dödar det varje embryo. Detta är mycket färsk forskning (ca 7år) och är ännu inte accepterat i Sverige. Tecken på aggresivt immunförsvar är IBS, nässelutslag, ledproblem, stela fingrar o leder på morgonen och liknande symptom som underfunktion av sköldkörteln. Det finns fler.

Jag åkte till Grekland och fick mina immunologiska problem konstaterade. Har man dessa problem så kan man behandlas med immunreglerande medel och därigenom "stödja" graviditeten. I USA är lyckande granden ca 80% av de som testas och behandlas. Kvinnor med upprepade misslyckade IVFer. 

Googla om Dr Beer kliniken i USA, de har en bra hemsida.. Finns kliniker i USA, England och Grekland.  Jag önskar jag visste detta när jag var yngre och fortfarande hade goda chanser! Därför vill jag berätta för alla om det kan ge någon enda lite nya möjligheter!

Nu vill jag ju prova IVF och eggdontion med samtidig immunterapi och kämpar alltså för det, även om timmen är sen för mig!

Hör av er ni som vill veta mer!

Kram och lycka till ni alla hjältinnor där ute!
    Ger man upp så blir det definitivt inga barn gjorda

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:34
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:48
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.
  • Kurreburre

Nu har jag varit i Kroatien och träffat en gynekolog och pratat igenom vår historia. Hon berättade att i Kroatien stannar de upp efter 3 misslyckade behandlingar och gör ytterligare och djupare tester varför det inte funkar. Det låter ju fullständigt självklart och jag fattar inte varför de inte gör det i Sverige.
    Hon skrev ner vilka tester de då gör och att jag också borde göra en hysteroskopi för att kolla att allt ser bra ut i livmodern. Fattar heller varför man sällan gör det här i Sverige.
    Alla dessa saker kostar pengar, tar tid och ska göras i början av cykeln så det va inget vi gjorde nu. Jag e inte heller helt säker på att jag har råd och möjlighet att göra det där, men kan kanske kolla upp om man kan få det gjort här hemma.
    Tyvärr står allt på Kroatiska och min faster hjälpte mig att översätta när jag va där, får be min pappa översätta igen så att jag kan skriva ner det på svenska.

Tyvärr va de heller inte så inne på det här med immunologiska tester där. Men några fick jag gjort iaf. Tyvärr fick jag välja bort flera tester för jag hade inte råd. Även om jag redan innan de räknade på det valde bort några blodprov så slutade notan efter första uträkningen på över 15.000 kr. Sen tog vi bort några tester och fick ner det till ca 5000 kr. Och då fick jag ändå 30% rabatt pga att jag va kroatisk medborgare.
    Om ca 4 veckor kommer jag att få svar på proverna.

Plötsligt händer det! - mitthemochmintradgard.blogg.se
  • Lully Hill
    Kurreburre skrev 2011-10-12 09:23:21 följande:
    Nu har jag varit i Kroatien och träffat en gynekolog och pratat igenom vår historia. Hon berättade att i Kroatien stannar de upp efter 3 misslyckade behandlingar och gör ytterligare och djupare tester varför det inte funkar. Det låter ju fullständigt självklart och jag fattar inte varför de inte gör det i Sverige.
    Hon skrev ner vilka tester de då gör och att jag också borde göra en hysteroskopi för att kolla att allt ser bra ut i livmodern. Fattar heller varför man sällan gör det här i Sverige.
    Alla dessa saker kostar pengar, tar tid och ska göras i början av cykeln så det va inget vi gjorde nu. Jag e inte heller helt säker på att jag har råd och möjlighet att göra det där, men kan kanske kolla upp om man kan få det gjort här hemma.
    Tyvärr står allt på Kroatiska och min faster hjälpte mig att översätta när jag va där, får be min pappa översätta igen så att jag kan skriva ner det på svenska.

Tyvärr va de heller inte så inne på det här med immunologiska tester där. Men några fick jag gjort iaf. Tyvärr fick jag välja bort flera tester för jag hade inte råd. Även om jag redan innan de räknade på det valde bort några blodprov så slutade notan efter första uträkningen på över 15.000 kr. Sen tog vi bort några tester och fick ner det till ca 5000 kr. Och då fick jag ändå 30% rabatt pga att jag va kroatisk medborgare.
    Om ca 4 veckor kommer jag att få svar på proverna.
    Ja det är ett mysterium det här varför klinikerna behandlar, behandlar och behandlar men gör inga djupare undersökningar om varför det inte funkar!    

Spännande med proverna! Hoppas de kan ge dig något svar att eventuellt arbeta vidare med!
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • Lully Hill
    Cathy skrev 2011-10-11 08:44:31 följande:

Å, så mycket info ni har!! Får man hoppa in här? Tack Zin för tipset, jag har nog missat den här tråden Flört

Jag har gjort endast 2 ET hittills, det första gav plus med senare ett mf. Jag har funderat på det immunologiska orsakerna efterom jag kan ha ärvt en autoimmun sjukdom. Har tagit lite prover men inte
    t ex TNF alfa..känner ni ngn läkare i sthlm som kunde hjälpa till med det?

KRAM

Hej Cathy,
    Jag känner tyvärr inte någon läkare i Sverige kanske någon annan som läser tråden gör det? Men om jag skall få en ordentlig utredning på om immunförsvaret ligger bakom fertilitetsproblemen måste man skicka testerna till USA.  Det tyngre behandlignarna som transfusioner och LIT behandling ordineras från kliniekr utomland.  USA, London och Athen.
    Däremot  behandlar en del tjejer sig själv med lite enklare grejer och det kan gå vägen i bland. De brukar få hjälp av läkare i Sverige med kortison och/eller blodförtunannde exempelvis. 

Som jag alltid brukar säga Köp boken "Is your body babyfriendly?" Finns på nätet. Då får du en bra kunskap och kan göra en bedömning om du skall kontakta en läkare och be om särskild medicin och ev medicinera lite själv elelr om du vill gå vidare och kontakta en klinik utomlands.   
  • Cathy

Lully Hill; spännande med första behandling i Aten! Jag ska leta vidare efter en läkare som kan hjälpa mig med några prov till. Vi fortsätter med ivf i sverige ett tag till, ett ebmryo har redan fäst och vill tro att det fungerar bara jag kan få ut några fina ägg. Kanske det kan gå vägen med hjälp av trombyl? Alan Beers bok är toppen, har den redan Flört Lycka till i Aten!!

• Lully Hill
    Cathy skrev 2011-10-12 21:09:18 följande:
    Lully Hill; spännande med första behandling i Aten! Jag ska leta vidare efter en läkare som kan hjälpa mig med några prov till. Vi fortsätter med ivf i sverige ett tag till, ett ebmryo har redan fäst och vill tro att det fungerar bara jag kan få ut några fina ägg. Kanske det kan gå vägen med hjälp av trombyl? Alan Beers bok är toppen, har den redan Flört Lycka till i Aten!!
    Tack Cathy!
    Har du funderat på Prednisolon också? Särskilt om du autoimmunitiet. Det brukar inte vara så svårt att få klinikerna att skriva ut det! Några kliniker i Sverige och även några gyn i Sverige skriver ut det. Det har hjälpt några.
  • Cathy

Tack Lully Hill! Ja, jag har funderat på pred men hade tänkt avvakta åtminstone ett försök till för att se..Vill du inboxa mig om kliniker som skriver ut det..Glad. Kram {#emotions_dlg.flower}

• Zinfandel

Kurre: vet du vilka prover som togs? Lååång väntan på svaren.

Ego: är nu i kontakt med London & Dr G, here we go!  

• Nikki GBG

Någon här som har koll på blodprovs-beteckningar??
    jag var hos min läkare idag och alla blodprover var bra inkl sköldkörtel-proverna..
    berättade om mina missfall och då togs 5 extra prover som jag tror alla är hormon-prover??

S-kortisol
    S-lgFl
    S-Prolaktin
    S-T3
    S-T4

Är det dessa prover som tas vid en utredning??
    borde något mer prov än dessa tas??
    har fått 2 tidiga missfall på raken sen försökt ett halvår utan att bli gravid på nytt Gråter
    tacksam för alla svar {#emotions_dlg.flower}

• Zinfandel

Nikki: det är prover i samband med sköldkörteln. Häng med nu!

Sköldkörteln (tyreoidea) producerar två hormoner, tyroxin (T4) och trijodtyronin (T3). Hormonerna har fått sin benämning av att de innehåller fyra respektive tre jodatomer per hormonmolekyl. Största delen av de hormoner som produceras är T4. Ute i vävnaderna omvandlas dock en stor del av T4 till T3.

Sköldkörtelns aktivitet styrs av ett hormon, tyreotropin (TSH, tyreoideastimulerande hormon), som insöndras av hjärnbihanget (hypofysen). Ju mera TSH hypofysen insöndrar, desto mera T4 och T3 får sköldkörteln i uppdrag att producera.

Låga nivåer av kortisol kan hämma upptaget av sköldkörtelhormoner på cellnivå. En följd av detta kan vara att blodtester visar normala nivåer av T3 och T4, medan de inte kommit in i cellerna p.g.a. kortisolbrist. Kortisol är ett binjurebarkhormon, som har stor betydelse för sockeromsättningen, kroppens försvar mot infektioner & allergier och aktiverar kroppen i stressiga lägen. I mångt och mycket har det samma egenskaper som adrenalin. Överskott av hormonet prolaktin beror på en ofarlig tumör i hypofysen men behövs för produktion av bröstmjölk. 

Inga enkla grejor alltså! 

• Nikki GBG
    Zinfandel skrev 2011-10-14 15:12:45 följande:
    Nikki: det är prover i samband med sköldkörteln. Häng med nu!

Sköldkörteln (tyreoidea) producerar två hormoner, tyroxin (T4) och trijodtyronin (T3). Hormonerna har fått sin benämning av att de innehåller fyra respektive tre jodatomer per hormonmolekyl. Största delen av de hormoner som produceras är T4. Ute i vävnaderna omvandlas dock en stor del av T4 till T3.

Sköldkörtelns aktivitet styrs av ett hormon, tyreotropin (TSH, tyreoideastimulerande hormon), som insöndras av hjärnbihanget (hypofysen). Ju mera TSH hypofysen insöndrar, desto mera T4 och T3 får sköldkörteln i uppdrag att producera.

Låga nivåer av kortisol kan hämma upptaget av sköldkörtelhormoner på cellnivå. En följd av detta kan vara att blodtester visar normala nivåer av T3 och T4, medan de inte kommit in i cellerna p.g.a. kortisolbrist. Kortisol är ett binjurebarkhormon, som har stor betydelse för sockeromsättningen, kroppens försvar mot infektioner & allergier och aktiverar kroppen i stressiga lägen. I mångt och mycket har det samma egenskaper som adrenalin. Överskott av hormonet prolaktin beror på en ofarlig tumör i hypofysen men behövs för produktion av bröstmjölk. 

Inga enkla grejor alltså! 
    wow!! tusen tack för den lätt-förståeliga och hög-klassiga infon! Glad{#emotions_dlg.flower} varför förklarade inte min läkare lika bra!? de bara pratar i termer och förkortningar man fattar nada då.. så med andra ord har de bara tagit hormon-prover som har med sköldkörteln att göra.. men missfall och infertilitet kan väl orsakas av andra hormon-rubbningar?? eller har alla hormon-rubbningar med sköldkörteln att göra?
Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.