• Kurreburre

Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.

Det här med immonulogiska problem tror jag starkt på! Tyvärr gör ju inte många läkare i Sverige det :( Men det finns iaf något som har samband med det, en forskning vid Linköpingsuniversitet som visar på att vissa inte "passar ihop" alltså att vissa spermier stöts bort medans andras inte. Man e liksom immun mot tex sin egen partners spermier men om man använder spermier från en annan man, en donator, så funkar det.
    Den här forskningen presenterades som en nyhet när ESHRE häll sin årliga kongress i Sthlm i juli, men nu hittar jag inte den :( Inslaget va saknade också en del information tex vad läkaren hette som blev intervjuad minns jag.

Vi i Barnlängtan deltog på den stora Europeiska kongressen, men många av talarna på föreläsningarna va faktiskt från USA.
    Om ni vill och orkar så finns alla föreläsningarna att se i efterhand på ESHREs hemsida:
    www.eshre.eu/ESHRE/English/Annual-meeting/Stockholm-2011/page.aspx/1087

Plötsligt händer det! - mitthemochmintradgard.blogg.se
  • Kurreburre

Jag e också säker på att jag har immunologiska problem. Har gjort 6 ICSI och 4 FET, blev gravid en gång med trillingar men fick MA i v.11. Jag har endomitreos. Har nu övertalat min husläkare om att ge mig Levaxin pga mina symtom, men han ansåg att 2,1 va ett normalt värde, trotst att det är ideelt med 1-1,5. Men jag orkar inte tjata till mig fler prover, trots att jag skulle vilja kolla det här med immunförsvaret :( Jag har nyligen gjort en donatorinsemination i Danmark som missluckades. Nästa cukel ska bi köra igen. Jag har fått Pergo men nör jag även bad att få Prednisolon sa den danska läkaren att det tog man bara precis innan och efter och det hade de på kliniken som jag kunde få när jag kom dit för inseminationen, suck :(

• Kurreburre
    Kalashatt skrev 2011-09-07 09:19:12 följande:
    Jag skulle jättegärna vilja prova det här "prednisolonet", men hur ska man få det utskrivet? Ingen som vet någon läkare som är insatt i det här i Skåne-regionen?
    Det skulle jag oxå gärna vilja veta!
    Nikki GBG skrev 2011-09-07 11:41:26 följande:
    har börjat med prednisolon nu 5 mg per dag och shit vad pigg jag blivit jämfört med innan då jag jämt var trött! Glad
    Vad roligt att höra!
  • Kurreburre

Jag ska eventuellt till Kroatien om några veckor och ska då bla träffa min faster. Hon jobbar som barnläkare där och har många gånger sagt till oss att vi skulle åka dit och ta en massa prover som vi inte kan göra här hemma. Men jag känner aldrig att jag har haft råd och rid att göra det. Men nu funderar jag på om jag ska göra det om jag nu kommer iväg.
    Men då skulle jag behöva förbereda henne på vilka tester jag vill ta.
    Kan ni hjälpa mig med att speca här vilka prover ni har tagit eller rekommenderar att man tar? Då hade jag blivit jätteglad och tacksam :)

• Kurreburre
    Zinfandel skrev 2011-09-19 14:23:04 följande:
    Kurreburre: fundera inte - gör det!!

Immunologiska tester: 
    Lymfocyter (T & B)
    Cytokiner (TNF-alfa)
    Autoantikroppar
    CD-markörer
    Immunglobuliner

Vaginalprover:
    Baketriell Vaginos (gardnerella & anaeroba bakterier)
    Mycoplasma & Ureaplasma
    Gonokocker
    Dold klamydia
    Grupp B Streptokocker

AMH, FSH & LH. 
    TACK! Ska se om jag kan översätta det till engelska oxå ;)

Det lutar åt att resan blir av men det är inte helt klart än.
  • Kurreburre

Nu har jag varit i Kroatien och träffat en gynekolog och pratat igenom vår historia. Hon berättade att i Kroatien stannar de upp efter 3 misslyckade behandlingar och gör ytterligare och djupare tester varför det inte funkar. Det låter ju fullständigt självklart och jag fattar inte varför de inte gör det i Sverige.
    Hon skrev ner vilka tester de då gör och att jag också borde göra en hysteroskopi för att kolla att allt ser bra ut i livmodern. Fattar heller varför man sällan gör det här i Sverige.
    Alla dessa saker kostar pengar, tar tid och ska göras i början av cykeln så det va inget vi gjorde nu. Jag e inte heller helt säker på att jag har råd och möjlighet att göra det där, men kan kanske kolla upp om man kan få det gjort här hemma.
    Tyvärr står allt på Kroatiska och min faster hjälpte mig att översätta när jag va där, får be min pappa översätta igen så att jag kan skriva ner det på svenska.

Tyvärr va de heller inte så inne på det här med immunologiska tester där. Men några fick jag gjort iaf. Tyvärr fick jag välja bort flera tester för jag hade inte råd. Även om jag redan innan de räknade på det valde bort några blodprov så slutade notan efter första uträkningen på över 15.000 kr. Sen tog vi bort några tester och fick ner det till ca 5000 kr. Och då fick jag ändå 30% rabatt pga att jag va kroatisk medborgare.
    Om ca 4 veckor kommer jag att få svar på proverna.

• Kurreburre

Jag läste tidigare att ni skrev om blodgrupper. Jag fick reda på att jag är Rh-negativ när jag fick mitt missfall 2008 efter vår 6:e provrörsbefruktning. Jag fick då en spruta med immunglobulin anti-D, när jag va sövd. Jag fick ett papper med information där det står att den sprutan jag fick håller i sig i 6 mån och nästa gång jag blir gravid med ett Rh-positivt foster. Men man kan ju inte låta bli att tänka på det här och om det kan ha en större inverkan som tex att bli gravid och behålla fostret. Men vad kan man göra åt det?

• Kurreburre
    Lully Hill skrev 2011-10-17 23:23:52 följande:
    Jag har funderat mycket på det här också. Jag fick dessutom ingen spruta för mitt missfall var "före v 12" och d säger man att det inte behövs.
    Jag har frågat otaliga läkare och alla säger att det det itne spelar någon roll.

När jag nu var i Athen på Lifeclinic passade jag på att fråga Dr D. Tänkte att han arbetar ju med immunproblematik och fertilitet och han borde ju veta om det finns något som tyder på annat.
    Han svarade likadant. Det spelar ingen roll för fästet i livmodern och om det har betydelse senare under graviditeten kan man behandla det.  Däremot frågade jag om kvinnor med Rh negativt blod har svårare att få barn? Det vet man inte, vissa studier tyder eventuellt på det. I vart fall avseende kvinnor med sk O-blod, dvs
    O Rh negativ. Det är inget bevisat men som sagt vissa studier tyder på det.
    Men det handlar bara om är "svårare" inte omöjligt.
    Å suck, all denna ovisshet :( Blir så trött. Men det känns ju hyfsat övertygande att det inte spelar någon roll, men man kan ju inte sluta tänka på det, man vill ju hitta orsaken till varför perfekta embryon inte vill fästa, stanna kvar och växa. Nånting beror det ju på!

Din tripp till Athen verkar ju vara lyckad iaf! Håller tummarna för att du får ut några fina ägg :)
    Jag går också CFC, fast gör donatorinsemination. Har du försökt få dem att skriva ut Prednisolon och Trombyl till dig? Jag frågade efter Prednisolon vid förra försöket men då sa dem att det tog man inte innan utan det kunde jag få när jag va där för inseminationen, men det gick så fort när jag va där så jag glömde o fråga om det igen :(
    Trombyl tog jag för första gången den gången jag blev gravid. Jag fortsatte att ta det de efterföljande gångerna men då hjälpte det inte.
Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.