• Lully Hill

Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.

Jag vill bara önska alla i denna grupp stort lycka till och delge vad jag nyligen fått lära!Jag önskar jag hade vetat detta när jag var yngre! 

Jag har ändå kämpat länge, blev gravid första gången när jag slutade med ppiller för 10 år sedan. Pang-bom!  Oj så lätt det gick! Men så fick jag missfall i v 12.
    Efter det har jag under 10 års tid aldrig testat positivt!  5 IVFer och massor av FET av toppen ägg i frysen samt två eggdonation. Detta har varit "oförklarligt" för svenska doktorer men jag har känt att något är fel i min kropp. Nej, det är bara äggen även om de ser fina ut. Kämpa på sade doktorerna.

Har nyligen lärt mig om immunologiska problem. Något som man jobbar mycket med i USA. Jag är ett klassiskt fall, tillsammans med de som fått barn en gång men sedan så går det inte, eller de har ägg som inte fäster eller massa missfall och inte ens blivit gravida med eggdontion.
     Kroppens immunförsvar känner igen en annan människas celler normalt taggar immunförsvaret ned och accepterar embryot. Men om immunförsvaret är för aggresivt och inte taggar ned så dödar det varje embryo. Detta är mycket färsk forskning (ca 7år) och är ännu inte accepterat i Sverige. Tecken på aggresivt immunförsvar är IBS, nässelutslag, ledproblem, stela fingrar o leder på morgonen och liknande symptom som underfunktion av sköldkörteln. Det finns fler.

Jag åkte till Grekland och fick mina immunologiska problem konstaterade. Har man dessa problem så kan man behandlas med immunreglerande medel och därigenom "stödja" graviditeten. I USA är lyckande granden ca 80% av de som testas och behandlas. Kvinnor med upprepade misslyckade IVFer. 

Googla om Dr Beer kliniken i USA, de har en bra hemsida.. Finns kliniker i USA, England och Grekland.  Jag önskar jag visste detta när jag var yngre och fortfarande hade goda chanser! Därför vill jag berätta för alla om det kan ge någon enda lite nya möjligheter!

Nu vill jag ju prova IVF och eggdontion med samtidig immunterapi och kämpar alltså för det, även om timmen är sen för mig!

Hör av er ni som vill veta mer!

Kram och lycka till ni alla hjältinnor där ute!
    Ger man upp så blir det definitivt inga barn gjorda

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:34
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:48
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.
  • Zinfandel

Många lyckas så fort de stabiliserar tsh. Har man hypo är det vanligt att man också har exsem/psoriasis, har du det? Andra allergier el gluten?

• Tinzu

exem har jag haft problem med hela livet, så det har jag verkligen kortisonkrämer är min vän, mycket allergier, typ nötter, soja, träd, poller, mögel, laktosintolerant är jag också

• Zinfandel

Jaha du, hela kitet :( Har du en bra läkare? Vad blev förresten svaret på tpo-antikropparna? För personer med så mycket immunologi så hade jag först satt in en antibiotikakur tex amoxicillin för att bromsa immunförsvaret o inflammationerna. Sen hade jag satt in Prednisolon (kortison) och ev fragmin o trombyl, alltså mycket antiinflammatoriskt. Du ska även läsa Is your body babyfriendly. Att ta bort gluten o socker från kosten kan förbättra besvären. Ta bort steroidkrämerna och sätt in prednisolon istället! Och följ oss här ;)

• Tinzu

oj hahaha!! jäklar vilken info  

på TPO-antikroppar fick jag svaret att jag inte har sådant, inget mer om hur mycket eller hur lite det var..

Det om min läkare, jag vet inte hur bra hon är, har som bara träffat henne en gång? 2 ggr kanske? den mesta kontakten har skett via brev, och telefon, och för mig är det svårt ut info via telefon då hon endast har telefontid då jag jobbar, typ en halvtimme innan jag ens slutar jobba.. så dålig tid. Men det lät faktiskt väldigt intressant, jag går på antibiotikakur just nu för en infektion i ett operationssår tror du det kan hjälpa? har ägglossning om en vecka ska nog ringa och försöka boka tid med henne för att få prata om allt detta, har skrivit ner massor på ett papper just nu som jag gärna vill ta upp med henne..

Endometrios utan symptomer, T3 prover, immunologiska orsaker, röda hund vaccin då jag tagit 2st men ändå inte är immun mot det.. kommer säkert att fylla på den listan jag behöver svar, helst igår, då vi försökt så länge  

• Zinfandel

Du kan alltid be henne om en remiss en endokrinolog men av nån anledning är de kinkiga med det. Naturligtvis behövs utredningar för oss som har sådana här åkommor men vi har tyvärr inte läkarkåren med oss. Bra där med antibiotikan.

Sen finns det ännu mer att göra som inte har med immunologin att göra men för dem som försökt länge, tex vaginalprover. Dolda infektioner & bakterier i underlivet är en vanlig orsak till infertilitet/MF. Du bör testa Bakteriell Vaginos, Grupp B Streptokocker, mycoplasma & ureaplasma, dold klamydia & gonokocker och urinvägsinfektion. Allt detta är bra att göra ur uteslutningssynpunkt och det är bra om även din man testas så ni inte behandlar dig och sen skjuter ni det mellan er.  

Förresten, har ni lämnat spermieprov?!

Nu har du lite att pyssla med Skrattande men skönt att det finns grejor att kolla efter!

• Tinzu

jag har skrivit ner allt och ska läsa lite om vad allt är

Jag ska berätta detta åt sambon om alla tester och se vad han säger om det, att även han nu kanske också ska plågas med blodprov han har lämnat spermieprover och läkaren grattade honom åt att vara miljonär, jag har tagit massor med prover, gjort spolning av äggstockar eller vad det nu kallas, men inget annat har hittats förrutom Hypotyreosen då som jag fått Levaxin för sen i Januari detta år

haha ja nu jävlar jag provade på att ringa idag till gyn men dom meddelade att jag ska vänta tills telefontiden är så får läkaren själv bedöma ifall vi ska ta ett samtal öga mot öga, jag håller på att avlida här p.g.a den långa väntetiden, huja, men vad gör man inte.. jag greppar efter alla halmstrån just nu    

• Lully Hill

Hej kära vänner!
    Här är jag tillbaka i tråden med rapport från gårdagens äggplock!

Tre äggblåsor hade jag och ägg i varje!! Jag blev jätteglad och maken tyckte det var duktigt "värpt"! 
    Klart att jag önskat fler ägg men det kanske är orealistiskt, jag vet inte. Jag har trots allt ett AMH på 0,28. 

Jag är i allafall glad för mina tre och nu håller jag tummarna att något överlever till fredag då det är ET. Jag har också bokat akupunkturen innan. Nu gäller det att ta till alla medel.

Idag på morgonen har jag varit i väg för att ta mitt andra Intralipid dropp.  Jag äter också 5 mg Prednisolon morgon och kväll. Syftet skall vara att mitt immunförsvar skall vara nedtaggat som hos en "normal" gravid kvinna INNAN ägget sätts in. Förhoppningsvis fastnar det bättre då. 

CFC är mycket rara men det är stressigt hos dem. Och allt går i en rasade fart. Jag glömde fråga när jag skall börja med Proggisar. Äh, jag började med dem redan på kvällen när jag kom hem för jag har för mig att så ordinerade min förra klinik. De får helt enkelt ta lite kladd där inne om de tycker nått annat.

Allt gick i en rasande fart! Jag kom in kl. 11.00 och lämnade kliniken 11.50.  Och vi kom med ett plan hem kl 13.35. Så jätteskönt att komma hem!! På flygplatsen unnade jag mig en sådan där dyr fin Pralinask inslagen och med fin tygrosett. Ni vet sån man aldrig själv får smaka för om man köper en sån så ger man bort den till någon. Nu köpte jag den och en bukett blommor  till mig själv som belöning! Man måste unna sig mitt i allt det jobbiga!!

Kramar från Lully

Varje litet steg är ett steg framåt
  • jessica1979
    Lully Hill skrev 2011-10-20 12:13:41 följande:
    Hej kära vänner!
    Här är jag tillbaka i tråden med rapport från gårdagens äggplock!

Tre äggblåsor hade jag och ägg i varje!! Jag blev jätteglad och maken tyckte det var duktigt "värpt"! 
    Klart att jag önskat fler ägg men det kanske är orealistiskt, jag vet inte. Jag har trots allt ett AMH på 0,28. 

Jag är i allafall glad för mina tre och nu håller jag tummarna att något överlever till fredag då det är ET. Jag har också bokat akupunkturen innan. Nu gäller det att ta till alla medel.

Idag på morgonen har jag varit i väg för att ta mitt andra Intralipid dropp.  Jag äter också 5 mg Prednisolon morgon och kväll. Syftet skall vara att mitt immunförsvar skall vara nedtaggat som hos en "normal" gravid kvinna INNAN ägget sätts in. Förhoppningsvis fastnar det bättre då. 

CFC är mycket rara men det är stressigt hos dem. Och allt går i en rasade fart. Jag glömde fråga när jag skall börja med Proggisar. Äh, jag började med dem redan på kvällen när jag kom hem för jag har för mig att så ordinerade min förra klinik. De får helt enkelt ta lite kladd där inne om de tycker nått annat.

Allt gick i en rasande fart! Jag kom in kl. 11.00 och lämnade kliniken 11.50.  Och vi kom med ett plan hem kl 13.35. Så jätteskönt att komma hem!! På flygplatsen unnade jag mig en sådan där dyr fin Pralinask inslagen och med fin tygrosett. Ni vet sån man aldrig själv får smaka för om man köper en sån så ger man bort den till någon. Nu köpte jag den och en bukett blommor  till mig själv som belöning! Man måste unna sig mitt i allt det jobbiga!!

Kramar från Lully
    Vad står CFC för? Lycka till nu!
  • Lully Hill
    jessica1979 skrev 2011-10-20 13:29:13 följande:
    Vad står CFC för? Lycka till nu!
    CFC är Chopenhagen Fertility Certer där jag gör min IVF!
    Tack så mycket!
    Varje litet steg är ett steg framåt
Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.