• Lully Hill

Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.

Jag vill bara önska alla i denna grupp stort lycka till och delge vad jag nyligen fått lära!Jag önskar jag hade vetat detta när jag var yngre! 

Jag har ändå kämpat länge, blev gravid första gången när jag slutade med ppiller för 10 år sedan. Pang-bom!  Oj så lätt det gick! Men så fick jag missfall i v 12.
    Efter det har jag under 10 års tid aldrig testat positivt!  5 IVFer och massor av FET av toppen ägg i frysen samt två eggdonation. Detta har varit "oförklarligt" för svenska doktorer men jag har känt att något är fel i min kropp. Nej, det är bara äggen även om de ser fina ut. Kämpa på sade doktorerna.

Har nyligen lärt mig om immunologiska problem. Något som man jobbar mycket med i USA. Jag är ett klassiskt fall, tillsammans med de som fått barn en gång men sedan så går det inte, eller de har ägg som inte fäster eller massa missfall och inte ens blivit gravida med eggdontion.
     Kroppens immunförsvar känner igen en annan människas celler normalt taggar immunförsvaret ned och accepterar embryot. Men om immunförsvaret är för aggresivt och inte taggar ned så dödar det varje embryo. Detta är mycket färsk forskning (ca 7år) och är ännu inte accepterat i Sverige. Tecken på aggresivt immunförsvar är IBS, nässelutslag, ledproblem, stela fingrar o leder på morgonen och liknande symptom som underfunktion av sköldkörteln. Det finns fler.

Jag åkte till Grekland och fick mina immunologiska problem konstaterade. Har man dessa problem så kan man behandlas med immunreglerande medel och därigenom "stödja" graviditeten. I USA är lyckande granden ca 80% av de som testas och behandlas. Kvinnor med upprepade misslyckade IVFer. 

Googla om Dr Beer kliniken i USA, de har en bra hemsida.. Finns kliniker i USA, England och Grekland.  Jag önskar jag visste detta när jag var yngre och fortfarande hade goda chanser! Därför vill jag berätta för alla om det kan ge någon enda lite nya möjligheter!

Nu vill jag ju prova IVF och eggdontion med samtidig immunterapi och kämpar alltså för det, även om timmen är sen för mig!

Hör av er ni som vill veta mer!

Kram och lycka till ni alla hjältinnor där ute!
    Ger man upp så blir det definitivt inga barn gjorda

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:34
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:48
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.
  • Zinfandel

Det är ju det som kan vara problemet, tsh-värdet är hyfsat ok men under behandling stiger det för högt. Trots Levaxin & kortison (om verkar dämpande på tsh) steg mitt värde med 0,9 enheter under senaste behandlingen. Som jag skrev tidigare så hade jag satt in Levaxin på allt över 1,5 om man är +40 och vill ha barn.... Men då gäller det att finna en mycket medgörlig läkare Obestämd 

• Cathy

Ja, det är som Zin säger att man kan ha rätt hyfsat tsh värde men sen stiger det under behandling. Och det gör det för mig även om jag tar levaxin. Man ska väl egentligen höja levaxin dosen med 25 mcg under sprutperioden (och när man blir gravid). Jag tror man kan få en husläkare att skriva ut levaxin om man har symptom även om värdet ligger inom referenserna.

Zinfandel; var det du som la ut den där artikeln om binjurar och sköldkörteln? Jättebra artikel! Läste den igår Flört
    Eftersom jag inte mår helt ok ännu så undrar jag om jag har problem med binjurarna..en kort period med hydrokortison kunde göra susen Flört

• Lully Hill

Suck vad jobbigt!
    Ännu en grej att själv vara tvungen att gräva i och krångla med doktorer om! Att inget kan funka av sig själv!
    Ja denna gång är det väl försent. TD på fredag.  Men funkar det inte nu får väl ta tag i detta också. 

Om jag nästa gång skall göra ÄD har detta ändå betydelse? Dvs handlar det om ens egna ägg eller den "allmänna miljön" för bebben?
    Förlåt mina frågor. 

Varje litet steg är ett steg framåt
  • Bollas

När det gäller graviditet är det att ha regulerad ämnesomsättnig (TSH och t4) viktigt för bla ägglossning, att minska risken för missfall och för att barnets nervsystem ska utvecklas som det ska. Framförallt viktigt i första och andra trimester, i tredje så har barnet en egen produktion av hormonet. 

• Lully Hill
    Bollas skrev 2011-10-30 17:34:00 följande:
    När det gäller graviditet är det att ha regulerad ämnesomsättnig (TSH och t4) viktigt för bla ägglossning, att minska risken för missfall och för att barnets nervsystem ska utvecklas som det ska. Framförallt viktigt i första och andra trimester, i tredje så har barnet en egen produktion av hormonet. 
    Tack för svar! Det gäller alltså att ta tag i detta även om det blir ÄD för att vara på den säkra sidan!
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • Cathy

Ja som Bollas säger, för högt värde kan påverka barnet men jag har läst en artikel och då handlar det om ganska höga nivåer (uppåt 10 men över 5 kan utgöra risk) men vill man inte ta risken är det bäst att hållas kring 2. Och en jämn tsh nivå minskar risken för mf..

• Zinfandel

Nu har jag läst på mer om Medrol - det är ju kalas, att jag inte tänkt på det tidigare! Den verksamma substansen är metylprednisolon, som också är en glukokortikosteroid men den har 5 gånger högre inflammatorisk effekt än Prednisolon och varar dubbelt så lång tid. Den används därför ofta vid MS och andra allvarligare immunologiska sjukdomar. Så här kan man också uttrycka det "ett 6-alfa-metylerat derivat av prednisolon med antiinflammatorisk. antiallergisk & immunosuppressiv effekt" Flört

• tjorven01

Zin
    Tycker det låter toppen
    Min mens borde komma om ca en vecka
    Känner mig otroligt peppad på att undersöka vad DK har att komma med för mig
    Har inte bestämt klinik än men ska ta tag i det snart
    Vilken dos ska du ha?
    Själv har jag 25 mg prednisolon men tänkte att man kanske kan gå mer i dos med din medicin?

• Zinfandel

Tjorven: jag har trott att höga kortisondoser=hög risk för fosterskador men Loppan visade ju att så är det inte riktigt. Därför är jag inte längre orolig för att dra på där så 20-25 mg är inte längre främmande. Jag märker inte skillnad förrän vid 15 mg så jag måste upp i dos! Men det blir lägre mg Medrol eftersom effekten är så mycket större!

• Nikki GBG

någon som vet om penecillin (Immacillin 1g) kan påverka fertiliteten negativt??
    ska börja min 1 veckas kur idag men har ägglossning på söndag.. det står inget om det påverkar fertilitet i bipack-sedeln däremot står det att det är ofarligt om man redan är gravid..
    jag har känt mig sjuk med halsont var eller varannan dag i över en månad så jag tror verkligen jag behöver penecillin-kuren men vill ju samtidigt väldigt gärna bli gravid så fort som möjligt..
    någon som vet??

Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.