• Lully Hill

Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.

Jag vill bara önska alla i denna grupp stort lycka till och delge vad jag nyligen fått lära!Jag önskar jag hade vetat detta när jag var yngre! 

Jag har ändå kämpat länge, blev gravid första gången när jag slutade med ppiller för 10 år sedan. Pang-bom!  Oj så lätt det gick! Men så fick jag missfall i v 12.
    Efter det har jag under 10 års tid aldrig testat positivt!  5 IVFer och massor av FET av toppen ägg i frysen samt två eggdonation. Detta har varit "oförklarligt" för svenska doktorer men jag har känt att något är fel i min kropp. Nej, det är bara äggen även om de ser fina ut. Kämpa på sade doktorerna.

Har nyligen lärt mig om immunologiska problem. Något som man jobbar mycket med i USA. Jag är ett klassiskt fall, tillsammans med de som fått barn en gång men sedan så går det inte, eller de har ägg som inte fäster eller massa missfall och inte ens blivit gravida med eggdontion.
     Kroppens immunförsvar känner igen en annan människas celler normalt taggar immunförsvaret ned och accepterar embryot. Men om immunförsvaret är för aggresivt och inte taggar ned så dödar det varje embryo. Detta är mycket färsk forskning (ca 7år) och är ännu inte accepterat i Sverige. Tecken på aggresivt immunförsvar är IBS, nässelutslag, ledproblem, stela fingrar o leder på morgonen och liknande symptom som underfunktion av sköldkörteln. Det finns fler.

Jag åkte till Grekland och fick mina immunologiska problem konstaterade. Har man dessa problem så kan man behandlas med immunreglerande medel och därigenom "stödja" graviditeten. I USA är lyckande granden ca 80% av de som testas och behandlas. Kvinnor med upprepade misslyckade IVFer. 

Googla om Dr Beer kliniken i USA, de har en bra hemsida.. Finns kliniker i USA, England och Grekland.  Jag önskar jag visste detta när jag var yngre och fortfarande hade goda chanser! Därför vill jag berätta för alla om det kan ge någon enda lite nya möjligheter!

Nu vill jag ju prova IVF och eggdontion med samtidig immunterapi och kämpar alltså för det, även om timmen är sen för mig!

Hör av er ni som vill veta mer!

Kram och lycka till ni alla hjältinnor där ute!
    Ger man upp så blir det definitivt inga barn gjorda

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:34
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:48
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.
  • Lully Hill
    Nikki GBG skrev 2011-10-31 14:28:59 följande:
    någon som vet om penecillin (Immacillin 1g) kan påverka fertiliteten negativt??
    ska börja min 1 veckas kur idag men har ägglossning på söndag.. det står inget om det påverkar fertilitet i bipack-sedeln däremot står det att det är ofarligt om man redan är gravid..
    jag har känt mig sjuk med halsont var eller varannan dag i över en månad så jag tror verkligen jag behöver penecillin-kuren men vill ju samtidigt väldigt gärna bli gravid så fort som möjligt..
    någon som vet??
    Hej nikki,
    Jag känner inte till hur pencillin påverkar fertiliteten men vill ändå säga att det är negativt för fertiliteten att vara sjuk och dålig så det är bra om du blir "Fit for fight " så att säga. Kanske värt att ta kuren och avvakta en cykel eller två.

Om du inte får rätsida på halsontet kanske min lilla story kan hjälpa dig och er andra.
    Jag har dragits med halsont från och till under höst, vår o vinter under minst de två senaste åren. Tyckt att det var konstigt att jag liksom inte blir av med det, kommer och går och är lite bättre på sommaren. Bakterierprover säger inget. 
    Jag har börjat fundera i andra banor än förkylning och funderar på om det kan vara någon reaktion på nått jag äter. Kan nästan se en tendens att det hänger i hop med IBS. När magen är i uppror så är halsen inte heller bra. Kanske orsakas av gluten, vete, citrus eller nått. Kan ibland för mig funka i små mängder men i större mängder eller i kombination med fett/laktos så drar det i gång. Nästan som skov. 
    Fick tex en riktigt, riktig reaktion av en jättestor köpesemla i februari då jag fick först rusa på toa och sitta där. Sedan blossade "halsontet" fram och tillbaka minst en vecka efter.  
    Nu har jag varit noga med gluten sedan i mars i år och har sedan dess fått mindre halsproblem och jag mår bättre än någonsin sedan jag började med mina immunbehandlingar med Prednisolon och Intralipider.
    Alltså om du inte får bukt på halsen, börja tänk på matintolerans/allergi. gluten, spannmål, vete, citrus eller nått. Har du "IBSmage"? Börja för dagbok och se om du ser ett samband.

Goolga också på "tungsveda" så hittar du info om detta. För mig gör det även ont långt, långt bak på tungan. Kanske kan vara läge att göra en blodtest?
    Jag tror alltså att detta är immunrealterat!
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • Nikki GBG
    Lully Hill skrev 2011-10-31 14:50:41 följande:
    Hej nikki,
    Jag känner inte till hur pencillin påverkar fertiliteten men vill ändå säga att det är negativt för fertiliteten att vara sjuk och dålig så det är bra om du blir "Fit for fight " så att säga. Kanske värt att ta kuren och avvakta en cykel eller två.

Om du inte får rätsida på halsontet kanske min lilla story kan hjälpa dig och er andra.
    Jag har dragits med halsont från och till under höst, vår o vinter under minst de två senaste åren. Tyckt att det var konstigt att jag liksom inte blir av med det, kommer och går och är lite bättre på sommaren. Bakterierprover säger inget. 
    Jag har börjat fundera i andra banor än förkylning och funderar på om det kan vara någon reaktion på nått jag äter. Kan nästan se en tendens att det hänger i hop med IBS. När magen är i uppror så är halsen inte heller bra. Kanske orsakas av gluten, vete, citrus eller nått. Kan ibland för mig funka i små mängder men i större mängder eller i kombination med fett/laktos så drar det i gång. Nästan som skov. 
    Fick tex en riktigt, riktig reaktion av en jättestor köpesemla i februari då jag fick först rusa på toa och sitta där. Sedan blossade "halsontet" fram och tillbaka minst en vecka efter.  
    Nu har jag varit noga med gluten sedan i mars i år och har sedan dess fått mindre halsproblem och jag mår bättre än någonsin sedan jag började med mina immunbehandlingar med Prednisolon och Intralipider.
    Alltså om du inte får bukt på halsen, börja tänk på matintolerans/allergi. gluten, spannmål, vete, citrus eller nått. Har du "IBSmage"? Börja för dagbok och se om du ser ett samband.

Goolga också på "tungsveda" så hittar du info om detta. För mig gör det även ont långt, långt bak på tungan. Kanske kan vara läge att göra en blodtest?
    Jag tror alltså att detta är immunrealterat!
    tack för din info men jag tror i mitt fall detta har med årstiden att göra för 4 av mina kollegor har haft samma nu under samma period, jag och en till har fått penecillin.. gluten hade jag som liten och då led jag inte av halsproblem.. har sedan dess blivit kollad för gluten lite då och då genom åren och inte fått tillbaka min gluten-intolerans..
    det är nog bäst som du säger att bli frisk så jag kör min immacillin-kur och sen får vi se om det går bort och om jag lyckas bli gravid ändå..
  • Zinfandel

Nikki: många kliniker inleder med en antibiotikakur innan behandlingsstart så jag hade tagit kuren!! Bättre att få bort skiten SkrattandeSolig

• Nikki GBG
    Zinfandel skrev 2011-10-31 16:09:33 följande:
    Nikki: många kliniker inleder med en antibiotikakur innan behandlingsstart så jag hade tagit kuren!! Bättre att få bort skiten SkrattandeSolig
    ja men vad bra! Glad då hoppas jag att allt tåligt i min kropp försvinner med den här kuren, står att imacillin har ett mycket brett användningsområde dessutom Solig
  • Bollas

Var hos min fertilitetsgyn idag, kollade om äggblåsorna vuxit till sig... Han sa att om man inte har antikroppar när det gäller hypothyreosen så räcker det att man håller TSH under 4, men har man det (som jag har självklart :/) så ska man hålla sig under 2, gärna med marginal.

• Bollas

Tack för länken, bra att få svart på vitt. Det ska sägas att det jag frågade om var på vilken nivå jag skulle ligga på nu när jag provade att bli gravid (speciellt med tanke på ägglossning som jag har problem med). Forskningen i länken handlar ju om själva graviditeten. Min gyn sa förra gången jag var gravid att jag skulle ligga runt 1, inte högre. Min "vanliga" doktor däremot sa att upp till referensvärdesgränsen var ok, även i graviditet. Jag blev så provocerad, det handlar ju ändå om ett liv...En "vanlig" tjej som inte hade speciell gyn hade ju trott på detta.
    Jag håller med dig Tjorven1 att det är helt otroligt nonchalant av vissa doktorer att inte hålla bättre koll på detta, men återigen är ju graviditet ett kvinnofenomen och kanske av vissa nedprioriterat (men nu var jag fördomsfull, förlåt)?

• tjorven01

Bollas
    Tror absolut att det är bra att ligga under 2,0 gärna närmare 1,0
    Ville bara visa att värden över 2,5 redan kan vara skadligt för fostret detta medan vissa doktorer säger att referensvärdet som ju ligger ända upp till 4,2 på vissa kliniker sägs vara helt ok.
    Varför vänta till graviditet med att sänka TSH???? 
    Okunskap och nonchalans kallar jag det.
    Och du det är inte så konstigt att man blir fördomsfull ibland.

2012 ska bli ett bättre år
  • plupp06
    tjorven01 skrev 2011-11-01 20:20:34 följande:
    Bollas
    Tror absolut att det är bra att ligga under 2,0 gärna närmare 1,0
    Ville bara visa att värden över 2,5 redan kan vara skadligt för fostret detta medan vissa doktorer säger att referensvärdet som ju ligger ända upp till 4,2 på vissa kliniker sägs vara helt ok.
    Varför vänta till graviditet med att sänka TSH???? 
    Okunskap och nonchalans kallar jag det.
    Och du det är inte så konstigt att man blir fördomsfull ibland.
    Mitt TSH låg på 4,3 sist och det var ett normalt värde enligt Karolinskas fertilitetsenhet, WHAT??!!!!!!  Det var däremot inte OK i mina ögon så jag gick till en privat gynekolog som ökade levaxin dosen till 150 mcg så mitt TSH hamnade på 0,7. Förstår inte hur de anser att ett TSH på 4,3 är bra värde att göra en fertilitesbehandling med, dessutom när jag har skyhöha TPO anikroppar (varierar mellan 300-600). Alla andra gynekologer jag träffat har sagt att mitt TSH bör vara under 0 när jag försöker bli gravid.
  • plupp06
    plupp06 skrev 2011-11-01 21:52:00 följande:
     Alla andra gynekologer jag träffat har sagt att mitt TSH bör vara under 0 när jag försöker bli gravid.
    Skulle stå under 1
Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.