• Lully Hill

Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.

Jag vill bara önska alla i denna grupp stort lycka till och delge vad jag nyligen fått lära!Jag önskar jag hade vetat detta när jag var yngre! 

Jag har ändå kämpat länge, blev gravid första gången när jag slutade med ppiller för 10 år sedan. Pang-bom!  Oj så lätt det gick! Men så fick jag missfall i v 12.
    Efter det har jag under 10 års tid aldrig testat positivt!  5 IVFer och massor av FET av toppen ägg i frysen samt två eggdonation. Detta har varit "oförklarligt" för svenska doktorer men jag har känt att något är fel i min kropp. Nej, det är bara äggen även om de ser fina ut. Kämpa på sade doktorerna.

Har nyligen lärt mig om immunologiska problem. Något som man jobbar mycket med i USA. Jag är ett klassiskt fall, tillsammans med de som fått barn en gång men sedan så går det inte, eller de har ägg som inte fäster eller massa missfall och inte ens blivit gravida med eggdontion.
     Kroppens immunförsvar känner igen en annan människas celler normalt taggar immunförsvaret ned och accepterar embryot. Men om immunförsvaret är för aggresivt och inte taggar ned så dödar det varje embryo. Detta är mycket färsk forskning (ca 7år) och är ännu inte accepterat i Sverige. Tecken på aggresivt immunförsvar är IBS, nässelutslag, ledproblem, stela fingrar o leder på morgonen och liknande symptom som underfunktion av sköldkörteln. Det finns fler.

Jag åkte till Grekland och fick mina immunologiska problem konstaterade. Har man dessa problem så kan man behandlas med immunreglerande medel och därigenom "stödja" graviditeten. I USA är lyckande granden ca 80% av de som testas och behandlas. Kvinnor med upprepade misslyckade IVFer. 

Googla om Dr Beer kliniken i USA, de har en bra hemsida.. Finns kliniker i USA, England och Grekland.  Jag önskar jag visste detta när jag var yngre och fortfarande hade goda chanser! Därför vill jag berätta för alla om det kan ge någon enda lite nya möjligheter!

Nu vill jag ju prova IVF och eggdontion med samtidig immunterapi och kämpar alltså för det, även om timmen är sen för mig!

Hör av er ni som vill veta mer!

Kram och lycka till ni alla hjältinnor där ute!
    Ger man upp så blir det definitivt inga barn gjorda

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:34
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:48
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.
  • Nikki GBG

vad gör prednisolonet (kortison) i kroppen?? och vilket blodprov är det som avgör om man behöver ta kortison-tabletter eller ej?? jag har några missfall bakom mig och har tagit prednisolon 5mg 2 cykler i förebyggande syfte för att min kropp inte ska stöta bort om jag skulle bli gravid... men undrar oxå om kortisonet nu skulle va skadligt om jag nu inte behöver ta det?? vilket ja inte vet..

• Ruby01

Hoppas att det blir ett positivt svar för dig Lullu, och sedan vill jag bara flika in med en liten tanke: man pratar ju om att ofrivillig barnlöshet ökar, och att det i så fall beror på att vi blir äldre och äldre när vi skaffar vårt första barn. Men medelåldern är ändå 29 eller vad det är, och jag menar förr i tiden, även om de fick sitt första vid, säg 16 år, så tror jag att de fick barn vid 29 också, eftersom då hade de ju 12 barn allihop och hade till och med fött fler för några hade dött med, så jag tror inte 29 är så gammalt ur den synvinkeln. Däremot ökar antalet människor som lider av allergier i västvärlden, och allergier har ju också med immunförsvaret att göra, att det beter sig på fel sätt. Så den här ökade barnlösheten skulle ju kunna ha samma förklaring som den ökade mängden människor med allergier (och även de som tror att de har svårt att bli gravida kan lida av immunologiska problem, för fostret kan ju dö redan dagarna efter befruktningen och så hinner man inte ens testa positivt innan man får mensen på vanlig utsatt tid).

• Lully Hill
    Ruby01 skrev 2011-11-03 12:56:48 följande:
    Hoppas att det blir ett positivt svar för dig Lullu, och sedan vill jag bara flika in med en liten tanke: man pratar ju om att ofrivillig barnlöshet ökar, och att det i så fall beror på att vi blir äldre och äldre när vi skaffar vårt första barn. Men medelåldern är ändå 29 eller vad det är, och jag menar förr i tiden, även om de fick sitt första vid, säg 16 år, så tror jag att de fick barn vid 29 också, eftersom då hade de ju 12 barn allihop och hade till och med fött fler för några hade dött med, så jag tror inte 29 är så gammalt ur den synvinkeln. Däremot ökar antalet människor som lider av allergier i västvärlden, och allergier har ju också med immunförsvaret att göra, att det beter sig på fel sätt. Så den här ökade barnlösheten skulle ju kunna ha samma förklaring som den ökade mängden människor med allergier (och även de som tror att de har svårt att bli gravida kan lida av immunologiska problem, för fostret kan ju dö redan dagarna efter befruktningen och så hinner man inte ens testa positivt innan man får mensen på vanlig utsatt tid).
    Hej och tack Ruby!
    Jag är lite inne på exakt det du skriver. Att allergierna, barnlösheten och också cancer i bröst, äggstockar och prostata (könskörtlarna) ökar. Har detta nått samband? Likaså ökar ohälsan, dvs människor känner sig inte friska. De känner sig sjuka fast det inte kan diagnostiseras. De har ont i kroppen, leder, huvud har trötthet mm. "Konstiga" sjukdomar dyker upp som fibromyalgi mm och difusa symptom får aldrig sin förklaring. Nej, forskningen ligger långt efter och Sverige ännu lägre efter. 

Jag är övertygad att det har ett samband. Så mycket kemikalier och hormoner vi får i oss av maten och miljön. Maten innehåller inga Omega3 fetter längre för djuren "oldas upp" inomhus på konstigt foder (som jag vet inte vad det innehåller) och får inte längre äta grönt gräs. Maten processas, tillsätts kemikaler och är inte längre naturlig. Inte konstigt att immunförsvaret slår bakut, går på högvarv och attackerar det som går att attackera !! 

Visste ni förresten, jag läste en rapport som gjordes för längesedan angående om micron är farlig eller ej. Det finns ingen som sponsrar de forskare som forskar i om det är farligt. Endast de som forskar för att bevisa att det är ofarligt får bidrag, från microugnstillverkarna.
    I vartfall hade denna enstaka forskningrapport, efter att låtit testgruppen enbart äta mat uppvärmd i micro i 30 dagar, konstaterat att man inte kunde se några negativa effekter el sämre testresultat. Däremot noterades en konstig detalj att immunförsvaret stod på "alert" som om patienten hade drabbats av en infektion. Detta nämndes i förbigående. Det tål att fundera på!!

Varje litet steg är ett steg framåt
  • Cathy
    plupp06 skrev 2011-11-03 12:04:46 följande:
    Japp det tycker det är ett ok värde, de sa att det kommit ny forskning som sägera tt man inte alls behöver ha ett TSH under 2.  Jag har precis testat negativt  på vårat ÄD försök Har läst att selen ska vara bra om man har TPO antikroppar, så det tar jag,
    Vadå för ny forskning?? Äh, det där tror jag inte på. Förlåt att jag låter så här neggo men jag är så besviken på den svenska vården..svårt ens att hitta en kompetent husläkare..Jag undrar om inte man ska ta acetyl.salic.syra, prednisolon eller liknande om man har TPO antikroppar?
    Ni andra - vet ni?

Ni diskuterade socker - har läst att socker försvagar immunförsvaret. Därför ska man ju inte ösa på med socker om man känner att man t ex är på väg att bli förkyld men inte vill bli det Flört.
  • Den lilla M

kom ihåg att man inte ska blanda ihop ett överaktivt immunförsvar med ett starkt immunförsvar det är inte samma sak.

Ang TPO och pred så vet jag inte men enligt min gyn så ska det inte vara nån fara (kanske beror hur mycket man har), jag hade 16 i TPO sist dem kollade.

bara om man inte ger upp finns chansen att lyckas
  • Cathy

Lully; glömde att säga att jag håller tummarna för dig! {#emotions_dlg.flower} Vet precis hur det är när man inte VILL testa, så var det för mig första gången. Resultetarade i plus, hoppas för dig med!! Kram 

• mikroE
    Ruby01 skrev 2011-11-03 12:56:48 följande:

Det var inte så jättevanligt att få barn vid 16 förr i världen heller, men det berodde på vilken samhällsklass man tillhörde. Rika kvinnor gifte sig ofta tidigare men rätt sällan före 18. Rikare bönder gifte sig i låga 20års åldern. Fattiga kvinnor gifte sig ofta vid 25-30 och männen mellan 20-30. Det var inte ovanligt att mannen var yngre än kvinnan. Man var väl medveten om att gifter man sig vid 30 har man kanske 15 fertila år mot 25 vid 20 och det kunde vara skillnaden mellan 4-5 barn som man kanske kunde försörja och 10-15 som man inte kunde försörja. Rätt smart och kvinnan hann dessutom lära sig sköta om ett hem och barn för ofta jobbade hon som piga. Tidigare äktenskap ökade i slutet av 1800talet och pågick till 1950 talet.
  • Zinfandel

Lully: och vi är så glada att ha dig här!! Jag vet precis hur det är, jag är alltid livrädd för att testa och går hellre i min bubbla... Drömmer Åhhh vad spännande det blir imorrn!! Kommer att uppdatera FL en gång i sekunden tills du meddelar Flört

Estra; håller med Cathy helt där.... Vad är det för forskning (som inte resten av världen håller med om!!)?!

Lilla M: det finns olika sätt att mäta TPO, det kan variera från lab till lab. Det jag känner till har följande referenser

TPOAK ska ligga under 5,6

TgAK ska ligga under 4,8

Förhöjda värden på antikroppar är tecken på giftstruma.

Nikki: kortison kan bromsa immunförsvaret. Det vanligaste blodprovet är tsh men många sätter in kortison även om man inte har hypothyeros eftersom man kan ha ett aggressivt immunförsvar ändå.
  • Zinfandel

Har idag haft ett supersamtal med min specialläkare, min immunologiexpert som är så tillmötesgående han någonsin kan vara! Flört Eftersom mitt tsh stiger så under behandlingarna så ska jag höja Levaxinet 2 v innan nästa behandlingsstart och lämna blod i mitten av sprutperioden så vi vet hur tsh ligger och om vi behöver förändra mer.

Han var mycket positiv till Medrol!

Sen pratade vi mer om England och Alan Beer som han mycket väl känner till, han ville att jag skulle skicka hela provtagninglistan till honom så ska han se vad han kan göra. Jag har ett remissunderlag så jag vet att de flesta proverna går att ta i Sverige, däremot går CD-markörerna bara att ta i Gbg & Sthlm men det hjälper inte mycket eftersom de tolkas annolrunda och går ej att översätta, på ren svenska innebär det att kompetensen inom området är för låg.... Det hjälper alltså inte. Men eftersom det är hans expertområde så lovade han att utnyttja sina kontakter i världen för billigaste & bästa provtagning om det kommer att behövas Skrattande Han är liksom jag helt emot blodtranfusioner men var inte alls främmande för att ge mig Intralipider, i så fall. Det känns sååå bra med en hjälpsam läkare, nu får vi se vart det landar! Skrattande

• Lully Hill
    Zinfandel skrev 2011-11-03 16:49:34 följande:
    Har idag haft ett supersamtal med min specialläkare, min immunologiexpert som är så tillmötesgående han någonsin kan vara! Flört Eftersom mitt tsh stiger så under behandlingarna så ska jag höja Levaxinet 2 v innan nästa behandlingsstart och lämna blod i mitten av sprutperioden så vi vet hur tsh ligger och om vi behöver förändra mer.

Han var mycket positiv till Medrol!

Sen pratade vi mer om England och Alan Beer som han mycket väl känner till, han ville att jag skulle skicka hela provtagninglistan till honom så ska han se vad han kan göra. Jag har ett remissunderlag så jag vet att de flesta proverna går att ta i Sverige, däremot går CD-markörerna bara att ta i Gbg & Sthlm men det hjälper inte mycket eftersom de tolkas annolrunda och går ej att översätta, på ren svenska innebär det att kompetensen inom området är för låg.... Det hjälper alltså inte. Men eftersom det är hans expertområde så lovade han att utnyttja sina kontakter i världen för billigaste & bästa provtagning om det kommer att behövas Skrattande Han är liksom jag helt emot blodtranfusioner men var inte alls främmande för att ge mig Intralipider, i så fall. Det känns sååå bra med en hjälpsam läkare, nu får vi se vart det landar! Skrattande
    Men gud!! Han verkar helt underbar och lyllos dig som har honom!! Är han inom "det allmänna" eller är han privat?
    Varje litet steg är ett steg framåt
Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.