Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.
Hej alla kära vänner!
Zin, mycket intressant! Jag har haft Ischias ibland! Man blir ju tokig det kommer upp nytt hela tiden men det kanske inte är konstigt. Hela kroppen hänger ju i hop!
Det som är skönt att veta med immunbehandlingarna är ändå att oavsett orsaken till förhöjda NK och TNF-alfa värdens så trycks de i alla fall ned. Om jag inte miss minner mig så har Intralipider god effekt på TNF-alfa också. Sen är ju frågan vilken stödbehandling i övrigt som man får.
Bollas, moderkaksprov kan tas redan i v 10-12 tror jag. Det är fördelen och så ger det 100% svar. Eftersom KUB-testet pg a min ålder nog kommer att ge ett lågt tal, dvs högre riskfaktor, så kommer vi nog inte bli så mycket klokare av det. FVP kan tas i vecka 14 tror jag. Det är väldigt långt fram. Jag resonerade med min gyn och han föreslog MKP istället. Missfallsrisken kan man läsa om och vissa säger lite högre risk för MKP än FVP och vissa att risken är ungefär lika. Vid ålder 45 år är risken för DS 1/32 har jag läst. Jag har ännu inte skrivit in mig hos barnmorskan men ska göra det i veckan. Ska ta upp detta med henne direkt!
Ninnin82, Om du har gett fina ägg och du blir med barn med din mans simmare så visst kan det vara nått fel ändå men jag tror läkarna i Sverige överdriver detta. Det skylls mycket på detta eftersom man inte har något svar på varför det inte funkar! Jag tror faktiskt att en stor del av alla dessa "oförklarligt barnlösa" beror på immunförsvaret. Det är ju faktiskt en kritisk punkt att immunförsvaret skall acceptera embryot eller mannens celler. Ca 80-85% av de oförklarligt barnlösa som kommer till immunklinikerna i USA blir hjälpta. Så nej, jag tror inte det bara hänger på kvaliteten. Har vänner som alltid fått jätteskruttiga ägg men minsann ändå blev gravida med tvillingar med IVF.
För er som är intresserade. Immunbehandling och blodtester som jag fått ordinerat från Athen har hittills kostat motsvarande vad en IVF kostar ungefär. Då är inte flyg o hotel inkluderat.
Jag är också med i SIS!
Kramar till er alla!