• Lully Hill

Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.

CurlyRed skrev 2012-01-17 12:26:16 följande:
    Missfall bekräftat av Gyn imorse. Inget hjärtlig kvar i hinnsäcken. Äter tabletter för att sätta igång allt. Rejäla kramper och sammandragningar! Tack alla underbara ni för ert stöd de här dagarna!! Nu ska vi läka fysiskt och psykiskt och sen blir det Aten och USA tester innan ny IVF här hemma igen. Vår Gyn påtalade det positiva i eländet, att vi faktiskt varit gravida för första gången på 4,5 år!! Så det går, och vi är på rätt väg! Men just idag känns allt ganska natt svart ändå...
    Åh nej Curly! Kramkram kram!
    Men din gyn har rätt. Nu vet du att det funkar och ni kan bli befruktade. Ta nu ett snack med Dr D igen!!
    Han berättade för mig att om det immunförsvaret så går det inte att i efterhand rädda en befruktning som fastnat. Man måste ha behandling innan och medans det fäster annars är embryot för angripet och kommer inte överleva även om det sitter någon vecka. Det kan vara något sådant  i ditt fall.  
    Jag tror ni får till det med immunbehandling!
    Kram 
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • Lully Hill
    CurlyRed skrev 2012-01-18 11:09:32 följande:
    Tack Lully! Du har säkert rätt! Immuno mediciner tog jag ju iochförsig redan 4dgr innan ÄL och fram till igår. Men vi kanske behöver Humira eller IL, och då kanske det här aldrig hade gått att rädda. Vi gjorde allt vi kunde denna gång och det blev ju faktiskt Plus, så vi är ju på rätt väg. Nu ska vi bara hitta alla pussel bitarna! Vi ska lyckad 2012 så är det bara!! Har bett dr D om tel möte för att göra en plan, s väntar bara på det nu. Kram!
    Bra att du har kontakt med Dr D
    Till mig sa han att IL är helt avgörande, dvs huvudmedicinen. De andra medicinerna är som stöd. Du behöver säkert starkare grejer du med!
    Kram 
  • Lully Hill
    Ninninn skrev 2012-01-19 17:58:38 följande:
    Alla ni kloka tjejer här inne: om de e så att man INTE har problem med immunologiska orsaker va kan de då vara som gör att man får upprepade mf?? va kan man ha för symptom om man har de problemet? ja kan inte påstå att ja känner nått konstogt förutom att jag ALDRIG är sjuk! när ja va liten fram tills ja va ca 14-15 år hade jag halsfluss 2gånger/året + öroninflamation ja va typ sjuk jämt sen bara de slutade och sen dess är jag aldrig sjuk bara 1 gång om året men då blir ja bara förskyld och ont i halsen 2 dagar!

Lite konstigt för sen ja började med prednisolon i oktober har ja varit sjuk (förkyld ont i halsen) 3 gånger då kan man väl lugnt säga att medicinen hjälper mig att dämpa immunförsvaret! 
    Du kan exempelvis ha överaktivt immunförsvar eller antikropar mot din mans celler utan märka något av det. Om du har autoimmunproblematik, överaktivt immunförsvar kan du ha symptomer som Zin skriver eller exempelvis lite stela leder (fingrar) på morgonen. Jag hade lite stela fingrar utan att veta om det. Trodde det var normalt tills jag fick behandlng och märkte skillnaden. Jag hade också lite diffust ont här o där ibland. Trodde det berodde på att man var otränad, osmidig eller hade kontorskropp. Allt detta är nästan helt borta nu när jag får behandling!
    Dessutom hade jag bråkig mage, dvs mage som plötsligt reagerar efter jag ätit och då måste man rusa på toa sedan kan det gå flera dagar innan nästa besök. Detta är väl typ IBS, detta problem har jag inte haft sedan jag började få behandling.
  • Lully Hill
    L Maria skrev 2012-01-19 22:31:20 följande:
    Hmm, jag måste alltid "knäcka" fingrarna på morgonen (och lite då och då under dagen)... Kan det ha immunologiska orsaker? Trodde att jag själv "skapat" detta problem genom att börja knäcka dem i unga år...
    Ledproblem är typiskt tecken på autoimmunitet! Artros, reumatism mm är alla autoimmuna sjukdomar. Sen vet jag inte hur det har påverkat att du har "knäckt" fingrarna. Har du lite diffust ont i tex höfter, nacke eller nått annat ställe? Mina fotleder "knäpper" på morgonen ibland när jag går. Har alltid varit så.

Jag har också haft lite ont i en höft varje gång jag kliver ur bilen, dvs suttit ihopvikt och rest mig upp. Har varit hos sjukgymnast, naprapat och ortoped. Diagnosen har varit att jag måste strecha ut benmusken för detta problem har med för kort böjmuskeln att göra, eller att det kommer från ryggen, eller att det är en sena.
    Jag vet inte vad med problemet är helt borta sedan jag började med Prednisolon i alla fall! 
  • Lully Hill

Ninninn, börja med att köpa boke Is your body baby friendly? Av Alan E Beer! Kan köpas på nätet. Sedan kan du se om du tycker det är värt att gå vidare på immunspåret.

Hej alla vänner!
    Nu har jag fått svar på FVP!! 
    Provet var normalt och det blir en liten pojke!! 

I kväll mår jag och min man såå bra! Mina mungipor är uppe vid öronen!

Nu ska jag slappna av och bara njuta av att vara gravid!

Hoppas ni nu snart får uppleva det också! 

Kramar 

• Lully Hill

Tack alla raringar för era söta gratulationer!!

Curly, gud så spännande att du åker så snart! Då är du snart igång med behandlingarna! 

Woo, klart du ska prata av dig med oss när du är deppig!! Vem finns annars som vet och förstår precis som hur det känns?? Det är ju bara vi!! Kram på dig! 

• Lully Hill
    Ninninn skrev 2012-01-21 07:57:33 följande:
    Ja har boken hemma men har inte läst på länge nu, har lite svårt att förstå den, de e så mycket att läsa :)
    För att ta reda på om man har dåliga ägg så är väl den enda lösningen IVF?! simmarna är ju lättare att kolla upp :) tycker de är synd att de inte är en självklarhet att när man haft upprepade mf så borde man få göra IVF genom landstinget! 
    Om du är osäker, Varför inte en skön Vårweekend i Athen och passa på att ta USA-testerna. Då vet du säkert sen!
    Men det är klart det kostar ju en del.
  • Lully Hill

Prednisolon är inte helt optimalt att äta vid graviditet men som allt annat har dosen stor betydelse. Det finns faktiskt studier på svaga doser pred under graviditet och då har det inte påvisats fosterskador. Däremot harman följt barnen och sett viss förhöjd risk för högt blodtryck i vuxen ålder. Sedan finns en risk för dig som mamma och detär benskörhet. Därför bör man ta kalktillskott. Intralipider är motsvarande gammaglobein eller Omega3. Här finns inga fosterskador påvisade.
    Svenska läkare slår lätt i från sig sånt man inte är insatt i, tyvärr!

• Lully Hill

Jag har tagit Lipolar Balans K2 vid två tillfällen och kan säga att den är outstanding!! Jag märkte det på hud och hår jämfört när jag äter annan omega3. Tyvärr är den svindyr så jag tar annan sort emellan åt. Just nu tar jag en billigare sort från Apoteket men inte är det samma effekt som Lipolar!

• Lully Hill
    Zinfandel skrev 2012-02-02 08:10:05 följande:
    Tillägg till Lilla Ms jättebra inlägg, en del gyn gör bara ph-test, det räcker inte heller, det krävs prov från livmodertappen som synas i microskop. Min gyn gjorde ph & lukt och jag hade inte bv, krävde ett riktigt prov från en annan och javisst hade jag bv! 
    Jag blir så förbannad ju mer jag läser här på FL om hur vi kvinnor behandlas inom svenska sjukvården. Varför tar man inte ett ordentligt BV prov från början?!! Det måste ju vara för att spara pengar ingenting annat. "Lukttest" låter som rena medeltiden! 

Nä vi borde starat en mailbombningskampanj  till media där vi berättar om hur det går till inom området "Kvinnohälsa och fertilitet"!!
Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.