Hootenanny skrev 2011-11-10 08:37:04 följande:
Hej
Jag har velat skriva detta inlägg en lång tid, men känt att jag ville göra lite 'research' på nätet först (men det blir ju aldrig av!), men denna tråd känns som rätt ställe så nu blir det gjort.
Jag vill påpeka att jag inte har något underlagg för detta inlägg, att det bara är mina funderingar och att jag ej heller läst tråden (så ber om ursäkt om andra varit inne på detta tidigare).
För flera år sedan började jag ta Sea Kelp i England (tror detta heter endast Kelp i Sverige) för att det skulle hjälpa mot övervikt - Jag fick en (glad) överaskning när det visade sig att helt plötsligt blev mitt hår på benen tunnare och färre- och effekten var ganska snabb eftersom jag såg skilnad när jag, av slarv, gjorde pauser i kuren. Insåg då att detta hade en stor inverkan på hormonerna och min sköldkörtel.
Jag fortsatte att äta dessa tabletter och när jag bestämmde mig för att bli gravid blev jag det första månaden utan skyddat sex (och jag var inte ung- 35).
En vän till mig försökte få barn i år, gick på alla undersökningar och sedan fick hon struma- efetr operationen på sköldkörteln blev hon med barn på ett par månader.
En ytterligare vän till mig försökte få barn i ett och ett halvt år och var 39 år, när jag förslg att hon pröade mina tabletter blev hon gravid en månad senare.
Detta kan allt vara sammanträffande- det är långt ifrån en vetenskaplig bas el metod
men jag vet hur barnlängtan är, och har sett kampen hos vänner och kannt sorgen, och då kan man ju känna att man vill pröva allt. Det bra med att bara pröva detta- och se om npgot händer är att Sea Kelp är helsokost, och så vitt jag vet fins det inga negativa effecter av att försöka normalisera sköldkörteln- och vem vet, kanske den är så pass känslig att en 'onormal för att få barn-nivå' inte är riktigt mätbar med alla hormoner gifter etc vi får i oss nu för tiden.
Bara en lietn tanke, som sagt jag har inga belägg för något av detta förutom att jag tyckte mig se ett samband, och det kan vara värt att pröva för det ät verkligen - inget att flörlora senario.
Kanske när jag läste tråden igen passar detta inte in om man har immunförsvar problem- men kanske det är ett annat problem.
Llycka till <3
Tack för tipset!!
jag känner itne till det här med sköldkörteln så mycket men det är kalrt intressant att flera fått förbättrade fertilitetsresultat efter att ha ätit Kelp. Skall ju innehålla massor av enzymer och aminosyror och vara extremt näringstätt. Undrar om det är det eller något annat okänt ämne som påverkar!?