• The75

ÄD gravida latte mammor i stockholm

Tänkte vi ÄD gravida stockholmare skulle ha någonstans att träffas och prata om allt från våra graviditeter till framtiden.
    Vi gjorde vår ÄD på Ava i Riga men om du gjort din utomlands eller här hemma spelar ingen roll ni är alla välkomna.
    Vi har BF 110728 men eftersom vi denna gång vill ha planerat snitt och det sker 39+0 så kommer vår pojke 110721 om allt går enligt planerna
    Vi går på MamaMia på Karlavägen där är dom toppen och att jag denna gång gjort ÄD är inget konstigt för dom,dom vet precis vad som behöver göras och det känns tryggt att dom har  erfarenhet i ämnet.
    Vi kommer vecka 24 få göra NOTCH UL och se att flödet i dom två stora blodkärlen som förser livmodern med blod fungerar som dom ska.

Skulle gärna träffas när dom små har kommit för att  fika och ta långa sköna promender i stockholm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-01 09:08
    ÄD-GRAVIDA LATTEMAMMORS I STOCKHOLM
    BF
    Sommarbebis201105: BF 2011-05-30
    Tea75: BF 2011-07-28, snitt 2011-07-20
    Silkes: BF 2011-08-01
    Paltkoma: BF 2011-08-16.
    Emmylou: BF 2011-08-21.
    Tabasco: BF 2011-08-27.
    Memaja: BF 2011-08-27: Väntar tvillingar
    Nidra: BF 2011-10-11.väntar Tvillingar.
    Villsågärna38: BF 2011-11-28
    Pussesnuttan:BF runt Lucia,tvillingar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-07 08:00
    ÄD-GRAVIDA LATTEMAMMORS I STOCKHOLM
    BF
    Sommarbebis201105: BF 2011-05-30
    Tea75: BF 2011-07-28,snitt 2011-07-20
    Silkes: BF 2011-08-01
    Paltkoma: BF 2011-08-16
    Emmylou: BF 2011-08-21
    Tabasco: BF 2011-08-27
    Memaja: BF 2011-08-27 Väntar tvillingar
    Nidra: BF 2011-10-11 Tvillingar
    Pussesnuttan: BF runt Lucia,tvillingar

• Svar på tråden ÄD gravida latte mammor i stockholm
  • The75

Å va härligt med sol :0)
    Paltkoma vart ska ni resa? Vi brukar resa en hel del men nu får det bli ett litet uppehåll i allt resande tråkigt men det är det värt sen har man ju hela livet på sig att resa och vi har lite smått planerat en långresa efter prinsen fyllt 7 mån då har dom fått dom viktigaste vaccinationerna som man behöver och man kan tryggt ut och se sig om :0)

• Memaja

Paltoma, om du äter blodförtunnande (Trombyl) så behöver du inte ta någon Magnecyl, då har du bra hjälp där redan. Och nej, jag visste inte heller att man måste röra på sig efter flygningen och ändå har jag rest supermycket och varit så nöjd där jag har suttit med mina stödstrumpor och druckit massor med vätska.

Tea, det är samma sak, resor har varit en stor del i mitt liv, både privat och med jobbet, så detta blir den sista resan på ett tag för mig, men jag håller med dig, det är det värt. Den här gången blir det till Kalifornien för att hälsa på släkt och vänner. Jag hade väl tänkte lite på att kunna resa lite senare i mammaledigheten men då jag väntar tvillingar och är ensam känns det inte lika självklart längre. Har ni bestämt vart ni ska resa under er föräldraledighet?

• The75

God morgon
    Memaja jag kan förstå att det blir lite mycke att resa ensam med tvillingar men när dom blir lite större går det nog lättare :0)
    Vi har nog tänkt oss att resa till Asien, kanske inte resa runt så mycket men 2 veckor här och 2 där :0)

• Paltkoma

memaja - toppen med trombyl-magnecyl svar. jag använde stödstrumpor för första gången någonsin förra veckan då vi flög till kanarieöarna, kändes bra. fattar inte varför jag inte har haft det tidigare trots många långflygningar...man lär sig;)
    härligt med kalifornienresa innan det är dags för tvillingtillvaron! en nyfiken fråga, har du alltså gjort hela processen ensam? frågar eftersom jag har flera singelvänner som håller på med adoptionsprocesser som verkar vara SÅ krångliga, osäkra o ta så lång tid, plus att det verkar komplicerat att få äldre barn med handikapp. speciellt DÅ kanske man skulle behöva vara två för att orka med ev operationer o extra-vab tänker jag. har försiktigt försökt berätta om alternativet äd/ed men de lyssnar inte riktigt på det örat. ja du behöver inte svara om du inte vill!

tea - vi ska till mexiko. om resan blir av vill säga. vi har ett läkarbesök inbokat veckan innan så jag tänkte ta sista koll då. vi har avbokningsskydd så resan går att avboka nära inpå. även om det skulle kännas snopet.
    vi pratar lite löst om att tillbringa delar av barnledigheten utomlands. men kanske är det ingen bra idé innan grundvaccinationerna är på plats?? har dålig koll på det där. utlandsvistelse förutsätter förstås att alla är friska o att inga komplikationer uppstått.
    asienresa för er längre fram låter härligt, kanske lugnast att vara stilla o inte förflytta sig alltför mycket med en liten.

• The75

Hej

Paltkoma mexico lät inte fel, lite sol och värme tackar man ju aldrig nej till hoppas att läkaren tycker att det är ok.
    Har ni varit där förut?
    Idag var jag en sväng till HM och kollade lite på mamma kläder men jag hittade inget roligt just nu känns det som jag bor i mina mamma leggings och olika mer eller mindra åtsittade lite längre toppar och tunikor,vad har ni på er kan ni fortf ha era vanliga kläder? inte jag så om ni ser något snyggt någonstans säg gärna till  :O)

• Memaja

Paltkoma, jepp jag kör det här racet själv. Har fyllt 40 och kom fram till att man och relation kan vänta men inte barn och efter att ha gjort testar att både äggkvalitet och äggreserven var dåligt bestämde jag mig att gå direkt på att testa ÄD. Självklart tänkte jag igenom detta mycket och länge och efter att ha få bekräftat att min familj och närmsta vänner verkligen vill hjälpa mig och stötta mig så beslöt jag mig för att köra. Och nu sitter jag här i soffan och blir allt större och större och väntar tvillingar. I början var jag lite orolig över att jag väntade två men snabbt kom jag fram till att OK, det kan bli väldigt jobbigt i början  men man får ju även så mycket energi av barn och sedan har de varandra, de kommer få ett syskon och det känns verkligen så bra.

Tea, i helgen tömde jag nästan min garderob - hejdå alla jeans, byxor, kjol etc på ett lååångt tag.... Men sedan gick jag förbi Salt (som bl a finns på Drottninggatan) och de hade faktiskt flera fina tunikor och klänningar som man kan ha även som gravid. Kolla där!

Hur mår ni? Själv har mitt morgonillamående nästan helt försvunnit sedan jag fick min migränattack för ett par veckor sedan. Men istället mår jag dåligt ibland på kvällarna och då slutar det oftast med hosta som går över i kräkningar. NU? jag som trodde och har läst att man typ ska må som bäst nu efter vecka 17 men inte då. Låg nu ikväll och uppskattade igen att jag har golvvärme i badrummet... Men jag ska inte klaga, det händer bara ca 1 gång per vecka och man kan visst må så mycket sämre när man väntar tvillingar.

• Tabasco1

Memaja: Jag skulle ha gjort samma som dig om jag var singel i 40 års-åldern. Man och relation kan vänta men inte barn. Klokt beslut. Själv är jag 41 och har man men inga barn. Vi har varit ett par i 10 år och jag ångrar att vi inte började försöka få barn tidigare. Vi började när jag var 37 år men då hade jag redan nedsatt fertilitet.

Tea: Jag har också kollat lite på HM. Deras mammabyxor är för stora för mig då magen inte fyller ut det extra tygstycket som sitter över magen. Men jag hittade ett par svarta jeans med resår i midjan hos Axelssons. Annars har de inte så mycket intressant där. Annars verkar det som att många toppar har en tvärsöm en bit under bysten och går ut mer över magen. Dessa tycker jag är snygga och har köpt tidigare. Finns lite överallt.

Paltkoma: Det låter härligt med resa till Mexiko. Själva kommer vi spendera sommaren i Stockholms skärgård. Då gäller det att vädret blir bra. Det är alltid trevligare med sol när man t ex seglar eller tar en tur till en skärgårdskrog.

Annars mår jag bra. Jag är i v 17 nu och mitt illamående har försvunnit helt.

• Paltkoma

tea - jo tidigare resor till mexiko har det blivit men inte till samma ställe. ska bli härligt om det blir av, det är ju bara tio dagar i april. sen ser jag också fram emot hela sommaren i sverige, tabasco. sommaren här hemma är ljuvlig tycker jag så det känns absolut inte som någon uppoffring.

memaja - så bra att du fattade det beslut du gjorde, helt rätt tycker jag. man kan vänta, man vet aldrig när man träffar en person man funkar med men som sagt barnperioden är mer begränsad. jag var singel då jag var mellan 33 och 38 år, väldigt värdefulla år ur fert.synpunkt!! så jag träffade min man sent o jag hade också olika tankar på att försöka få barn på egen hand. tycker det är sunt o handlingskraftigt att lösa det på egen hand! o ja, coolt att det är tvillingar, de kommer att ha mycket glädje av varandra o fint att du har stöd av nära o kära.

jag kan fortfarande ha mina vanliga kläder o det syns inte att jag är gravid med kläderna på, har dock fått lite mage senaste 2 v. jag gick ner 8 kg i vikt för något år sedan så nu är de gamla kläderna perfekta, lite tunikor o några lite större jeans. har också en massa klänningar som jag sällan använder som jag tänker att jag ska plocka fram nu. empireskärning på blusar, tshirt o klänningar passar ju bra o brukar finnas även bland vanliga kläder. 

jag mår bra o känner inget speciellt förutom molvärk på nätterna. har mått illa första månaderna men det var inte så farligt. det var egentligen en bra period, gick ner 4 kg o fick större bröst! den ekvationen har man ju aldrig lyckats med tidigare. har väldigt liten byst i vanliga fall så det är ju lite roligt att ha lite större, köpte igår en bh som jag aldrig brukar använda, fniss.

hoppas ditt illamående går över memaja, låter inge vidare. hur har det gått med migrän då? bättre?

• The75

God morgon :O)

Memaja jag skulle ha gjort precis som du, en man hinner du  träffa senare men barn blir ju allt svårare med åren,jag var mer eller mindre ensamstånde med min dotter fram tills jag träffa min nuvarande man och det gick hur bra som helst visst fanns det stunder som var jobbiga men det är det värt :O)
    Och nu har du ju stöd av oss oxå :O) 

Paltkoma Mexico låter trevligt man kanske skulle åka dit en vacker dag,jag älskar ju att bada i havet hur är det där?varmt,strömt eller stilla och vackert!
    Bröst ja. . . mina blir bara större och större och jag tycker inte alls om det och ömma är dom oxå,jag var nöjd med hur dom var tidigare men det är bara att vänja sig,kom ihåg hur jag kännde mej som självaste Dolly Parton på BB sist,jag blev nästan rädd men personalen på BB lugnade mej och sa att det snart skulle lägga sig gissa om jag blev glad och ännu gladare när jag efter ett tag såg att dom hade rätt :O)

Tabasco förstår vad du menar med HM byxorna dom är one size över magdelen man kan inte reglera dom efter hur stor/liten man är över magen.
    Det känns som byxorna är problemet,tröjor koftor mm har man ju ofta i lite olika längder som passar medans byxorna sitter åt rakt på magen där det känns som mest obekvämt,jag har ingen mamma tröja men bara mamma byxor :O)

Jag såg just på nyheterna och vädret blä mer snö var är våren? jag vill sitta i solen på ute serveringen och dricka min Latte i värmen inte sitta i soffan med en filt och frysa!
    hoppas detta är tillfälligt och att våren är på väg :O)

Idag ska vi till BM det ska bli kul att få lyssna på hjärtljudet även om jag känner honom varje dag är det ändå lite speciellt att få lyssna på hjärtljudet.

Igår när jag kom hem hade jag fått ett brev från spec.mv på KS dom har på blodprov sett att jag väntar ett Rh posetivt barn och själv är jag Rh negativ inget nytt för mej så var det förra gången oxå och vid förlossningen/snittet fick jag en förebyggande spruta men denna gång ska jag lämna fler blodprov och så ska jag dit och få sprutan redan innan BF och dom ska ta blod från navelsträngen och 6 mån efter BF ska jag lämna yttligare blodprover ,är det någon annan av er som är Rh negativ?

• Leiben

får jag vara här fast jag redan fött? kan vara kul att träffas i framtiden med våra äd-barn tänker jag och prata om fenomenet,

grattis till er alla som lyckats!

Svar på tråden ÄD gravida latte mammor i stockholm