• Dustpuppy

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Hej!

Ber om ursäkt ifall någon annan redan har utrett frågan, men jag har efter 10 minuters googlande inte hittat något konklusivt.

Jag tror att om man har rätt till vård i sitt landsting, men inte hinner få det på grund av lång kötid, så har man rätt att söka motsvarande vård utomlands och få ersättning för den i Sverige. Ersättning gäller för vårdkostnader, resor, logi (jag är osäker på mediciner).

Jag har läst på Försäkringskassans hemsida:

www.forsakringskassan.se/privatpers/utomlands/om_du_planerar_vard_utomlands/ersattning_vid_planerad_sjukvard

Det som är kruxet för att få förhandstillstånd är att vårdgivaren måste vara ansluten till det allmänna sjukvårdssystemet i landet i fråga, och jag tror att de flesta privatkliniker nog inte är det (jag har inte utrett mera). Du måste dessutom ha rätt till vården i ditt hemlandsting.

Men, det finns en annan utväg, man kan få ersättning i efterhand även om vårdgivaren är privat. Då får man inte ersättning för resor och logi. Vården måste vara liknande som den i Sverige och man måste ha rätt till vården i sitt hemlandsting.

Så, om man bor i ett landsting som godkänner ÄD upp till 40 år och inte hinner få det och kan tänka sig att betala resor, logi och mediciner själv, så verkar det som att man kan få ersättning för vårdkostnaderna i efterhand.

Jag väntar på svar från Försäkringskassans utlandsavdelning.

Jag återkommer när jag vet mera.

/Dustpuppy

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-19 19:03
    Info om ålder: man skall inte ha fyllt 43 år vid behandlingstillfället. Då har man möjlighet att få ersättning i efterhand.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-22 14:12
    Info om ålder har jag hittat på föreningen Barnlängtans hemsida, jag vet inte säkert om det är kört om man är äldre. Det kostar bara ett frimärke att försöka...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-07 14:37
    #145 har fått ersättning när hon var 45, så det kan vara möjligt att få ersättning även om man är äldre än 43.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-26 12:13
    En förutsättning för att få ett sk förhandstillstånd är att kliniken tar emot en betalningsförbindelse från FK som kallas S2. Få, om ens någon, privatklinik tar emot det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-26 11:52
    Ersättning från FK kan man få om ens eget landsting inte kan erbjuda vården. Om vården finns att få privat i Sverige påverkar inte ersättningsfrågan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 13:39
    Ersättning för vård kan man även få för andra sjukdomar, det behöver inte vara ÄD. Ifall ens eget landsting bara erbjuder en IVF och rekommenderad behandling är fortsatta IVF:er, så har man samma rätt till ersättning. andra exempel är cancerbehandlingar, behandling mot svår handsvett och annat.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-11 23:06
    Glömde uppdatera för länge sedan: FK har ändrat reglerna till att endast öppna donatorer ger rätt till ersättning, dvs Finland och Island.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-26 15:07
    ***********BINDANDE FÖRHANDSBESKED FRÅN OCH MED 2013-10-01****************

En ny lag träder i kraft 2013-10-01. Det innebär att jag som patient har rätt att få veta två saker innan jag betalar för vård i ett annat EU/EES-land:

1 Kommer jag att få ersättning eller inte?
    2 Hur mycket pengar får jag?

Dvs, om jag vill göra äggdonation i Finland/Island, eller IVF-behandling i tex Danmark, så vet jag redan innan jag åker att pengarna jag betalar kliniken kommer jag att få tillbaka av FK. Osäkerheten försvinner.

Lagen som träder i kraft heter "Lag (2013:513) om ersättning för kostnader till följd av vård i ett annat land inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet"

Paragraf 11 är det intressanta:

"Förhandsbesked 11 § Om en patient ansöker om det, ska Försäkringskassan lämna förhandsbesked om 1. huruvida patienten har rätt till ersättning enligt denna lag för viss vård som han eller hon avser att ta emot vid ett visst vårdtillfälle i ett annat EES-land, och 2. det högsta belopp ersättning kan betalas ut med för denna vård.

Har förhandsbesked lämnats enligt första stycket är Försäkringskassan skyldig att vid senare prövning av frågan om ersättning till patienten för den angivna vården betala ut minst det belopp som angetts i förhandsbeskedet. "

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-05 11:45
    Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om användning av vävnader och celler i hälso- och sjukvården och vid klinisk forskning

www.socialstyrelsen.se/sosfs/2009-32

• Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?
  • Myra
    Lillan15 skrev 2014-03-29 17:39:03 följande:
    Jaha, då har vi fått definitivt avslag på vår ansökan om ÄD i Finland. Vårt landsting betalar ej denna vård. Därför avslag av FK oxå naturligtvis. Förvaltningsrätten kommer förmodligen oxå ge oss avslag eftersom de säkert går på samma linje som FK. Avslag pga att vi har ett barn tillsammans, som kom till via en privatfinanserad IVF, landstinget ej inblandat då. Ska man ödsla mer energi på detta? Vad skulle ni gjort?
    tråkigt att höra, som någon annan sa så konstra det inget att gå till förvaltingsrätten så kör på. Du har inget att förlora. 
    Hur man går och vad som krävs vet jag ej. Vi blir nog flera som går vidare så vi kan köra på tillsammans. 
    Jag väntar på mitt sista beslut. Vet att hon på landstinget håller med med det just nu. 
  • hea

Sammanfattning av mitt ärende angående Lämplighetsprövning

Jag har varit i kontakt med IVF kliniker, Familjerådgivningen, Familjerätten, Vårdcentralen och Socialstyrelsen, ingen har kunnat hjälpa mig med en Lämplighetsprövning eller vem jag skall kontakta för att få en gjord.
    Socialstyrelsen hänvisade endast till kliniken som gör donationen och till lagtexten.
    Pratade med FK donationsavdelning och hon skulle kontakta en expert. Svaret från experten var att man inte kan tvinga någon att göra en Lämplighetsprövning. Tjejen på FK menade att journalsamtalet skall räknas som en Lämplighetsprövning.
    För vårt barn som vi fick -13 godkändes inte ansökan om ersättning för att vi inte gjort en Lämplighetsprövning, men KF menade att de journalsamtalen de gör på kliniken i Danmark nu har hon godkänt?
    Kontaktade kliniken som menar att de inte gör något annorlunda nu än vad de gjorde när vi gjorde vårt samtal.
    Det betyder att jag gjort en Lämplighetsprövning med att FK inte tyckte att journalen inte bevisade detta.
    Någon som kan ge mig tipps.
    Kan jag komma in med ny info i ett gamal ärende som vi fått avslag på, göra en ny ansökan? Nu när jag fått ny information och jag antagligen har gjort ett samtal som kan räknas som en Lämplighetsprövning?
    Kliniken borde ju kunna komma med info som beskrivet hur ett journalsamtal går till och att jag gjort ett och att de utefter detta samtal lät oss donera.

tack på förhand , denna sidan ger mig styrka att orka kämpa vidare bet FK ärende och försöka kräva det vi har rätt till.

• Blingbling

Då har jag fått expertsvar från FK gällande min fråga ifall landstingen sitter och "gaddar ihop sig" om en gemensam hållning till svar på olika frågor, alltså om de håller på svaren/beskeden för att kunna prata ihop sig med andra landsting och komma fram till ett gemensamt svar.

Så här svarar experten på FK:

Det är ju så att Försäkringskassan samråder med landstingen och hämtar in yttranden i varje enskilt ärende, men det är Försäkringskassan som fattar beslut i varje ärende.

Landstingen besvarar våra förfrågningar utifrån de underlag som finns bifogade i det enskilda ärendet, svaren är därmed väldigt individuella och därför kan vi inte svara på hur de olika landstingen kommer att yttra sig i olika frågor gällande vård i utlandet.

Landstingen får inte ”hålla på frågan”, utan de har 14 dagar på sig att besvara våra frågor, men landstingen kan begära anstånd med att svara. I regel ska ett svar därför komma inom 14 dagar men det kan i vissa fall ta längre tid beroende på ärendets komplexitet.

Jag gjorde fetstil på några ord som jag själv tycker är väldigt viktiga - det är FK som fattar besluten i varje ärende....inte Landstingen.

• Virvla

Nu har även jag fått mitt avslag. Beslutet grundar sig som flera andras på att vi inte uppfyller kraven för ÄD i vårt landsting och är därmed inte berättigade till ersättning. Det alltså pga att vi gjort tre IVF försök.

Vi frågade efter ÄD efter två IVF vilket finns journalfört. Landstinget sa nej, de ansåg att vi borde bli gravida med IVF trots våra dåliga resultat. Nu efter 5ivf och 1 spermiedonation med lika dåliga resultat är jag i v 27 efter vårt enda ÄD försök. Landstinget hade fel, IVF var inte rätt behandling för oss.

Landstinget Gävleborg har överhuvudtaget ingen information kring fertilitetsfrågor på sin hemsida. Vilka regler och kriterier som gäller är mycket svårt att ta reda på. Jag har verkligen sökt information mailat, ringt, frågat läkare och kuratorer om de kan få fram informationen. Till slut fick jag en telefontid med en läkare på kk som informerade om att de endast beviljar ÄD till kvinnor som inte har egna ägg pga sjukdom (cancer, kromosomfel etc) eller förtida klimakterium. De verkar inte ha dessa kriterier skriftligt eller tillgängliga för patienter.

Jag tycker att patienter som gör en utredning redan då ska få information om vilka regler och kriterier som gäller. Tre behandlingar (där alla behandlingar likställs) sedan får man klara sig själv, punkt slut. Det är ett riktigt sjukt system.

Vi ska överklaga, även om jag inte tror vi har stora utsikter att lyckas så känns det som en principsak!

• Blingbling

Den här länken har varit uppe i tråden tidigare, men om inte jag är helt väck så är detta ett avslag på överklagan från en person i Umeå, eller hur?
    Är nog lite trött nu...men jag måste fråga er vad ni tror...
    Inte så kul att skicka med en felaktig/negativ dom till FK

https://www.vll.se/Sve/Centralt/Standardsidor/Politik/ProtokollOchHandlingar/SidorMedDokumentlista/Hälso-%20och%20sjukvårdsnämnd/Ärende%2018%20-%20Laglighetsprövning%20enligt%20kommunallagen.%20Förvaltningsrättens%20dom.pdf

• Myra

Usch jag är så nervös, pratade ingen med hon på landstinget förra veckan o tror att hon tittade över mitt fall förra fredagen med läkarna. Hon brukar träffa dom på fredagar. Sen ska hon skicka till FK och dom tillbaka till mig. 
    Fan vad nervöst. 

• Blingbling

Nu har jag fått nej från Landstinget helt och hållet. Jag tycker bara att det är SÅ märkligt att landstinget säger nej till ersättning för att inte behandlingen jag vill ha ersättning för finns att tillgå i Sverige. Men vänta lite nu...var det inte just det som lagen om Patientrörlighet inom EU just innebär - att man kan få vård i annat EU-land om vården inte finns att tillgå i hemlandet...eller....??? Ok, dags att skriva ner den här meningen/frågan i mitt brev till FK, göra sista finputsningen på brevet och posta det snarast.

• Zwillinge86
    Blingbling skrev 2014-04-07 16:03:36 följande:
    Nu har jag fått nej från Landstinget helt och hållet. Jag tycker bara att det är SÅ märkligt att landstinget säger nej till ersättning för att inte behandlingen jag vill ha ersättning för finns att tillgå i Sverige. Men vänta lite nu...var det inte just det som lagen om Patientrörlighet inom EU just innebär - att man kan få vård i annat EU-land om vården inte finns att tillgå i hemlandet...eller....??? Ok, dags att skriva ner den här meningen/frågan i mitt brev till FK, göra sista finputsningen på brevet och posta det snarast.

Skitdåligt, då gav ju det internationella perspektivet inget för oss patienter alltså.
  • leah2012
    Blingbling skrev 2014-04-07 16:03:36 följande:
    Mycket märkligt. De har inte avslagit än alltså? Jag väntar fortfarande på besked efter att ha skickat mina synpunkter.
  • Blingbling

Ja jag kommer lägga stort tryck i mitt brev gällande hur lagen om patientrörlighet inom EU egentligen följs om beslutet att landstinget avslår på grund av att behandlingen INTE finns i Sverige. Dessutom så säger landstinget nej på grund av att det inte är en beprövad metod med immunbehandling...nej, det är inte en beprövad metod i SVERIGE. Det är ju också just det som den nya lagen istället ska se till ett internationellt perspektiv. Tjejen på FK som jag haft kontakt med sa till mig redan i höstas att om landstinget säger nej genom ett svenskt perspektiv, ja då tar FK:s egen läkare på sig "de internationella glasögonen" och bedömer fallet med dem på näsan. Nu är det som sagt var landstinget som sagt att de inte ger någon ersättning och FK funderar därför på att avslå (enligt landstingets linje), MEN har man något mer att säga/kommentera innan FK fattar slutgiltigt beslut så ska dessa in till FK före ett visst datum som jag fått mig tilldelat. Så just nu är ärendet inte avgjort...jag kämpar vidare.

Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?