• hea

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Hej
    Jag vill börja med att säga att jag inte läst igenom alla inlägg i tråden, så jag kanske upprepar nogot som det redan finns svar på.
    Jag och min sambo har fått barn nu i juni tack vare donerad sperma ifrån Danmark. Jag hittade denna tråden i början av året och sökte ersättning i efterhand från Försäkringskassan. De har hela tiden bett om mer information och de har fått allt de bett om. I dag fick jag ett brev om att de överväger att avslå ärendet för att jag inte gjort en konsultation hos en psykolog innan donationen då detta krävs i Sverige. Jag kan inte hitta någon info på Försäkringskassans hemsida att jag måste göra alla undersökningar exakt så som de skulle gå till i Sverige när jag söker min vård utomlands. Det finns väll ingen som gör en psykolog konsultation när man gör donation utomlands. Alltså kan man bara få ersättning på pappret men inte  verkligheten.

Är det någon annan som fått ersättning i efterhand för spermadonation?
    Är det någon som stött på detta problem?  

• hea
    NinaCamilla skrev 2013-06-17 16:29:41 följande:
    Vi fick avslag först pga. inte sambos tillräcklig länge vid ÄD men vi hade gjort psykologkonsultation eftersom det krävs i Finland.

Tyvärr men psykologkonsultation tillhör en av saker som man måste göra innan man gör donation utomlands. Se länkar nedan:   

Kriterierna kan variera något mellan olika landsting men grundas på Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (4 kap. SOSFS 2006:10) som bifogas i länk nedan.
    Tack då vet jag. Men det var synd att jag inte blivit meddelad om det kravet när jag sökt om ersättning för än ärendet på gått i flera månader och jag sänt in massor med olika upplysningar. Nu när beslutet skall tas nämns det att jag inte gjort någon lämplighetsprövning. De har aldrig nämnt någon lämplighetsprövning i kontakten med Danmark och jag har ju gjort en lyckad donation utan denna prövning?
  • hea

För att få ersättning för spermadonation av FK, så behövde man ha gjort en öppen donation och även ha gjort en lämplighetsutredning. Det innebär

6 kap 3 paragrafen lagen (2006:351) ... läkare skall pröva om det med hänsyn till makarnas medicinska, psykologiska och sociala förhållanden är lämpliga att inseminationen äger rum. Inseminationen får utföras endast om det kan antas att de blivande barnet kommer att växa upp under goda förhållanden.

Jag fick alltså ingen ersättning för att jag inte gjort detta.

öppen spermadonation krävdes också och ett intyg om att barnet kan söka upp donatorn i framtiden.

De ville också ha intyg på att jag genomgått alla undersökningar som den svenska vården ville att jag skulle göra innan vi fick donera sperma.

• hea
    Pia700 skrev 2013-09-18 22:00:16 följande:
    Jag tror det är så att flera fått ersättning utan att ha haft någon kontakt med landstinget. Dvs man har enbart gjort privata försök (till exempel ivf) eftersom man inte får någon hjälp av landstinget pga ålder.
    Dock så ska väl den  privata vårdgivaren ha rekommenderat äggdonation. 
    Jag befinner mig i det läget men har inte fått beviljat ersättning ännu. 
    Jag tror att det är så att om landstinget inte godkänner en donation pga ålder så stödjer de sig mot en lag/rekommendationer om en övre åldersgräns för när man får donera i Sverige. Så får man inte donera enligt sjukvårdens regler så får man heller ingen ersättning från försäkringskassan. Att man får ersättning är ju för att kön till behandling i offentlig vård är längre än vad som anses vara acceptabel. Så jag tror man måste stå i kö i landstinget för att hävda att man har rätt till vården, men att kötiden för vård är för lång. 
  • hea

Hej
    Det kanske redan står , men jag undrar vem man vänder sig till om man vill ha en lämplighetsprövning gjord?
    Jag ringde försäkringskassans donationsavdelning där sa de att alla som är läkare och psykologer kan göra det.
    Var på vårdcentralen i dag för att ta några prover som kliniken vill ha, frågade då om jag kunde göra en lämplighetsprövning hos dem, varken hon eller kollegan kunde svara.
    De hänvisade mig till regionskansliet.
    Regionskansliet hänvisade mig till donationscentrum på sjukhuset, (de har telefon tid en gång i veckan).

Jag undrar också om det är någon som vet hur det går med bestämmelserna kring om man får ersättning från FK när det gäller andra barnet?
    Sist jag pratade med FK så höll de fortfarande på att mala denna frågan utefter de nya bestämmelserna för och hon sa att det låg ansökningar inne som de skulle besluta om.

• hea
    Viktoria2012 skrev 2014-02-23 20:32:37 följande:
    Hea, ville bara säga att jag också haft problem med att få ett lämplighetsintyg. FK hävdar vi behöver det men Huddiinge är de enda som gör det och de tar ej emot oss eftersom vi ligger långt bak i kön. Fick en privat psykolog som sa hon kunde försöka men mycket dyrt.Vi skickar nu utan.
    Jag skall göra ett syskonförsök, försökte få ersättning i efterhand för det barn vi fick förra året. Fick avslag då vi inte hade gjort en lämplighetsprövning och det gick inte att göra i efterhand. Vet inte om det är någon ide att lägga ut pengar på en lämplighetsprövning då den nya lagen helt säkert tolkas så att man inte får ersättning för andra barnet.  Läkaren på Vårdcentralen sa att de gärna hjälper till bara de vet hur de skall göra, så att det gäller i slutänden. Hon pratade om att de dyraste intygen brukar kosta ca 800kr.
  • hea
    NinaCamilla skrev 2014-02-28 09:07:47 följande:

Jag vill tipsa att ni ska bli medlemmar i Barnlägtan om ni är under 43 år och gör fertilitetsbehandlingar. Det kan hjälpa med överklagan till FK.

Hemsidan är väldig informativt även om reglerna här är enligt gamla lagen. Där står också om syskonförsök att man kan få ersättning! Gärna kolla sida och kontakta dem. Värd 350-400 spänn per år!

www.barnlangtan.com/ersattning-och-vargaranti.../

Jag är med i Barnlängtan, får kanske kontakta dem för hjälp.
  • hea
    Viktoria2012 skrev 2014-02-25 20:50:59 följande:
    Tack för alla svar. Jag fick ångest och kunde inte skriva på ansökan på nån dag, men nu jädrar anamma. Intressant med lämplighetsintyget. FK nämnde det när jag ringde, jag ringde sen runt som ett jehu och försökte hitta nån. En privat psykolog skulle ta 3000 för det.

Vi har också en situation där min partner fått ett barn under tiden vi har varit gifta. Dock räknas det ej som mitt barn. Intressant om FK nekar mig föräldrapenning för att jag inte är juridisk förälder men nekar mig IVF då min fru har ett barn.

Jag blir mycket ledsen över att det blivit svårare efter den nya lagen. Landstingen har ju redan betett sig illa med godtyckliga åldersgränser, diskriminering av samkönade par (Umeå tog mer betalt av lesbiska, belv stämda) osv osv.

Tack för text förslag. Jag klipper och klistrar. Hobbyadvokat kallar jag mig.

Varmt, till er alla.
    Fått tag i donationsavdelningen på sjukhuset nu som hänvisade mig till Nordic IVF eller Carlanderska för att få en lämplighetsprövning. Enligt henne så gick de igenom vad en donation innebär, att barnet har rätt att söka upp donatorn och vad det är för olika känslor som kan dyka upp. Att man är medveten om dessa olika sakerna. Nämde inte så mycket om hur vi skulle funka som föräldrar.
    Det behövde inte vara en psykolog utan räckte med en kurator. I deras team var det en läkare, en kurator och en barnmorska.
  • hea

Hittade detta på
    www.fertilitetsguiden.com/behandlingar/spermiedonation.php
    Den  medicinska bedömningen måste ju endast gälla mig då vi skall donera spermier.

Lämplighetsprövning

Med en lämplighetsprövning försöker man avgöra om barnet kommer att få en bra uppväxt.

Medicinsk bedömning
    Paret testas två gånger för HIV, syfilis, hepatit B och C - sex månader före donationen och strax innan. En provrörsbefruktning får bara göras om det inte finns någon risk att smitta förs över till kvinnan eller barnet.

Psykologisk och social bedömning
    •    längtar efter och uppriktigt önskar sig barn
    •    har en stabil och bestående relation
    •    har förmågan att vårda och uppfostra ett barn
    •    kan emotionellt, praktiskt, socialt och juridiskt acceptera det blivande barnet som sitt eget
    •    är införstådda med eventuella funderingar och problem som både barnet och de själva kan komma att känna kring att bara den ena partnern är biologisk förälder vill berätta för barnet i lämplig ålder hur han eller hon har kommit till

• hea

Efter att min högskoleansökan kom bort i posten och jag fick söka på nytt ett år senare så sänder jag all post som är viktig rekommenderat, för att vara säker på att det kommit fram.

Viktoria2012 Vad var det för privat psykolog som gjorde prövningen?
    Fått tag i en person på Socialstyrelsen efter en veckas rund rigning. Hon hänvisade mig till Umeå som är de som har tillåtelse att utföra donationer av spermier i Sverige. Jag tyckte att det måste vara någon mer som kan göra det, hon menade att det är kliniken som utför donationen och inseminationen som skall göra prövningen. 

Är det någon som gjort en privat lämplighetsprövning?

• hea

Sammanfattning av mitt ärende angående Lämplighetsprövning

Jag har varit i kontakt med IVF kliniker, Familjerådgivningen, Familjerätten, Vårdcentralen och Socialstyrelsen, ingen har kunnat hjälpa mig med en Lämplighetsprövning eller vem jag skall kontakta för att få en gjord.
    Socialstyrelsen hänvisade endast till kliniken som gör donationen och till lagtexten.
    Pratade med FK donationsavdelning och hon skulle kontakta en expert. Svaret från experten var att man inte kan tvinga någon att göra en Lämplighetsprövning. Tjejen på FK menade att journalsamtalet skall räknas som en Lämplighetsprövning.
    För vårt barn som vi fick -13 godkändes inte ansökan om ersättning för att vi inte gjort en Lämplighetsprövning, men KF menade att de journalsamtalen de gör på kliniken i Danmark nu har hon godkänt?
    Kontaktade kliniken som menar att de inte gör något annorlunda nu än vad de gjorde när vi gjorde vårt samtal.
    Det betyder att jag gjort en Lämplighetsprövning med att FK inte tyckte att journalen inte bevisade detta.
    Någon som kan ge mig tipps.
    Kan jag komma in med ny info i ett gamal ärende som vi fått avslag på, göra en ny ansökan? Nu när jag fått ny information och jag antagligen har gjort ett samtal som kan räknas som en Lämplighetsprövning?
    Kliniken borde ju kunna komma med info som beskrivet hur ett journalsamtal går till och att jag gjort ett och att de utefter detta samtal lät oss donera.

tack på förhand , denna sidan ger mig styrka att orka kämpa vidare bet FK ärende och försöka kräva det vi har rätt till.

Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?