• Virvla

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Myra: jag har fått mina recept översatta, de har gått på högkostnadskortet. Men skulle det vara svårt att få dem översatta så kan det vara bra att veta att medicinerna vid ÄD är mycket billigare än vid IVF. Det är bara Procrensprutan som kostar lite mer och det är ju endast en spruta. Östrogen och progesteron är billigt.

• Virvla

Hej tjejer! Nu har även jag fått hem brev från FK att de funderar på att avslå vår ansökan. Landstinget har svarat att den vård vi söker ersättning för inte skulle ha bekostats av dem då vi genomfört tre IVF behandlingar. De menar att inget landsting betalar mer än tre behandlingar. De likställer således IVF med all form av fertilitetsbehandling. Har man gjort 3IVF så kan man inte få någon mer hjälp av dem i någon form. Till saken hör att vi frågade om äggdonation redan efter 2 behandlingar och fick till svar att det var uteslutet då det inte fanns några skäl till varför vi inte skulle lyckas med IVF... Moment 22! Har iaf journalanteckningar som bekräftar att vi frågade om äggdonation efter IVF2. Ska skicka in synpunkter till FK senast 28/3. Är det något mer jag bör trycka på tycker ni??

• Virvla

Vet ni något landsting som bekostar något ÄD försök trots tre genomförda IVF?? Det skulle sitta fint att kunna hänvisa till!

• Virvla

Nu har jag pratat med en handläggare på FK. Hon bekräftade vad jag misstänkte att deras juridikavdelning kommit fram till att de helt ska gå på landstingets bedömning. Därför avslår de rutinmässigt alla ansökningar där landstinget säger nej, i mitt fall pga att jag gjort tre Lt.finansierade IVF. Hon sa att så kommer det vara tills det kommit vägledande domar från förvaltningsrätten. Hon uppmuntrade till överklagan och beklagade att de i dagsläget inte får bevilja ersättning. Jag skickar in mina synpunkter ändå, för att liksom ha gjort allt "by the book"... Sedan får jag börja fila på ett överklagande... Skönt ändå att få prata med en trevlig människa som ger tydliga besked, det är man inte bortskämd med i denna karusell.

• Virvla

Myra: Bra att du fick prata med en vettig person på landstinget. När jag tittar på mitt brev från FK så ser jag att någon krafsat ned ett hastigt svar i förbifarten. Det är knappt läsligt och ser verkligen inte ut som att personen i fråga bemödat sig om att läsa handlingarna särskilt noga... Det är en verksamhetschef så mycket framgår, men namnet är inte helt lätt att uttyda. Jag tillhör Gävleborg, sjukhuset här krisar och det är stora besparingar på G, tror de försöker minska kostnader överallt de kan... Misstänker att det inte är så stor vits att ringa och prata med dem.

• Virvla

Nu har även jag fått mitt avslag. Beslutet grundar sig som flera andras på att vi inte uppfyller kraven för ÄD i vårt landsting och är därmed inte berättigade till ersättning. Det alltså pga att vi gjort tre IVF försök.

Vi frågade efter ÄD efter två IVF vilket finns journalfört. Landstinget sa nej, de ansåg att vi borde bli gravida med IVF trots våra dåliga resultat. Nu efter 5ivf och 1 spermiedonation med lika dåliga resultat är jag i v 27 efter vårt enda ÄD försök. Landstinget hade fel, IVF var inte rätt behandling för oss.

Landstinget Gävleborg har överhuvudtaget ingen information kring fertilitetsfrågor på sin hemsida. Vilka regler och kriterier som gäller är mycket svårt att ta reda på. Jag har verkligen sökt information mailat, ringt, frågat läkare och kuratorer om de kan få fram informationen. Till slut fick jag en telefontid med en läkare på kk som informerade om att de endast beviljar ÄD till kvinnor som inte har egna ägg pga sjukdom (cancer, kromosomfel etc) eller förtida klimakterium. De verkar inte ha dessa kriterier skriftligt eller tillgängliga för patienter.

Jag tycker att patienter som gör en utredning redan då ska få information om vilka regler och kriterier som gäller. Tre behandlingar (där alla behandlingar likställs) sedan får man klara sig själv, punkt slut. Det är ett riktigt sjukt system.

Vi ska överklaga, även om jag inte tror vi har stora utsikter att lyckas så känns det som en principsak!

• Virvla

Jag har överklagat. Fick hjälp av en kompis som är jurist. Hoppet är litet, men kändes ändå som en viktig markering. Har fått beskedet att ärendet gått vidare från FKs frivilliga omprövning utan åtgärd och nu ligger för beredning hos förvaltningsrätten. Jag tror att det kan vara positivt att era beslut dröjer, det går fortare att säga nej än ja... Hoppas ni får positiva besked snart!

• Virvla

Tack Myra!

Jag fick avslag för att jag gjort tre IVF-försök. Jag tror man ska läsa beslutet noga och sikta in sig på orsaken till avslaget. Vi hävdade att det i propositionen (som ska vara vägledande) endast står att det ska vara en behandling som skulle kunna bekostas av landstinget. Landstinget bekostar bevisligen Äggdonationer. Således uppfylls kravet. Att de nekar pga att jag genomgått annan behandling är inte relevant. Vi hävdar dessutom att jag väckte frågan om äggdonation redan efter två försök men att landstinget då sa nej för att de tyckte att IVF borde räcka. Detta trots tydliga indikationer på nedsatt äggkvalitet. Jag har alltså inte fått den behandling jag borde varit berättigad till.

Överklagandet var snyggare formulerat men jag har det inte framför mig just nu.

Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?