Nu har även jag fått mitt avslag. Beslutet grundar sig som flera andras på att vi inte uppfyller kraven för ÄD i vårt landsting och är därmed inte berättigade till ersättning. Det alltså pga att vi gjort tre IVF försök.
Vi frågade efter ÄD efter två IVF vilket finns journalfört. Landstinget sa nej, de ansåg att vi borde bli gravida med IVF trots våra dåliga resultat. Nu efter 5ivf och 1 spermiedonation med lika dåliga resultat är jag i v 27 efter vårt enda ÄD försök. Landstinget hade fel, IVF var inte rätt behandling för oss.
Landstinget Gävleborg har överhuvudtaget ingen information kring fertilitetsfrågor på sin hemsida. Vilka regler och kriterier som gäller är mycket svårt att ta reda på. Jag har verkligen sökt information mailat, ringt, frågat läkare och kuratorer om de kan få fram informationen. Till slut fick jag en telefontid med en läkare på kk som informerade om att de endast beviljar ÄD till kvinnor som inte har egna ägg pga sjukdom (cancer, kromosomfel etc) eller förtida klimakterium. De verkar inte ha dessa kriterier skriftligt eller tillgängliga för patienter.
Jag tycker att patienter som gör en utredning redan då ska få information om vilka regler och kriterier som gäller. Tre behandlingar (där alla behandlingar likställs) sedan får man klara sig själv, punkt slut. Det är ett riktigt sjukt system.
Vi ska överklaga, även om jag inte tror vi har stora utsikter att lyckas så känns det som en principsak!