• Dustpuppy

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Hej!

Ber om ursäkt ifall någon annan redan har utrett frågan, men jag har efter 10 minuters googlande inte hittat något konklusivt.

Jag tror att om man har rätt till vård i sitt landsting, men inte hinner få det på grund av lång kötid, så har man rätt att söka motsvarande vård utomlands och få ersättning för den i Sverige. Ersättning gäller för vårdkostnader, resor, logi (jag är osäker på mediciner).

Jag har läst på Försäkringskassans hemsida:

www.forsakringskassan.se/privatpers/utomlands/om_du_planerar_vard_utomlands/ersattning_vid_planerad_sjukvard

Det som är kruxet för att få förhandstillstånd är att vårdgivaren måste vara ansluten till det allmänna sjukvårdssystemet i landet i fråga, och jag tror att de flesta privatkliniker nog inte är det (jag har inte utrett mera). Du måste dessutom ha rätt till vården i ditt hemlandsting.

Men, det finns en annan utväg, man kan få ersättning i efterhand även om vårdgivaren är privat. Då får man inte ersättning för resor och logi. Vården måste vara liknande som den i Sverige och man måste ha rätt till vården i sitt hemlandsting.

Så, om man bor i ett landsting som godkänner ÄD upp till 40 år och inte hinner få det och kan tänka sig att betala resor, logi och mediciner själv, så verkar det som att man kan få ersättning för vårdkostnaderna i efterhand.

Jag väntar på svar från Försäkringskassans utlandsavdelning.

Jag återkommer när jag vet mera.

/Dustpuppy

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-19 19:03
    Info om ålder: man skall inte ha fyllt 43 år vid behandlingstillfället. Då har man möjlighet att få ersättning i efterhand.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-22 14:12
    Info om ålder har jag hittat på föreningen Barnlängtans hemsida, jag vet inte säkert om det är kört om man är äldre. Det kostar bara ett frimärke att försöka...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-07 14:37
    #145 har fått ersättning när hon var 45, så det kan vara möjligt att få ersättning även om man är äldre än 43.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-26 12:13
    En förutsättning för att få ett sk förhandstillstånd är att kliniken tar emot en betalningsförbindelse från FK som kallas S2. Få, om ens någon, privatklinik tar emot det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-26 11:52
    Ersättning från FK kan man få om ens eget landsting inte kan erbjuda vården. Om vården finns att få privat i Sverige påverkar inte ersättningsfrågan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 13:39
    Ersättning för vård kan man även få för andra sjukdomar, det behöver inte vara ÄD. Ifall ens eget landsting bara erbjuder en IVF och rekommenderad behandling är fortsatta IVF:er, så har man samma rätt till ersättning. andra exempel är cancerbehandlingar, behandling mot svår handsvett och annat.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-11 23:06
    Glömde uppdatera för länge sedan: FK har ändrat reglerna till att endast öppna donatorer ger rätt till ersättning, dvs Finland och Island.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-26 15:07
    ***********BINDANDE FÖRHANDSBESKED FRÅN OCH MED 2013-10-01****************

En ny lag träder i kraft 2013-10-01. Det innebär att jag som patient har rätt att få veta två saker innan jag betalar för vård i ett annat EU/EES-land:

1 Kommer jag att få ersättning eller inte?
    2 Hur mycket pengar får jag?

Dvs, om jag vill göra äggdonation i Finland/Island, eller IVF-behandling i tex Danmark, så vet jag redan innan jag åker att pengarna jag betalar kliniken kommer jag att få tillbaka av FK. Osäkerheten försvinner.

Lagen som träder i kraft heter "Lag (2013:513) om ersättning för kostnader till följd av vård i ett annat land inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet"

Paragraf 11 är det intressanta:

"Förhandsbesked 11 § Om en patient ansöker om det, ska Försäkringskassan lämna förhandsbesked om 1. huruvida patienten har rätt till ersättning enligt denna lag för viss vård som han eller hon avser att ta emot vid ett visst vårdtillfälle i ett annat EES-land, och 2. det högsta belopp ersättning kan betalas ut med för denna vård.

Har förhandsbesked lämnats enligt första stycket är Försäkringskassan skyldig att vid senare prövning av frågan om ersättning till patienten för den angivna vården betala ut minst det belopp som angetts i förhandsbeskedet. "

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-05 11:45
    Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om användning av vävnader och celler i hälso- och sjukvården och vid klinisk forskning

www.socialstyrelsen.se/sosfs/2009-32

• Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?
  • Blingbling

Zwillinge: Nej, jag har inte hört ett pip....landstinget tiger tydligen totalt. Tjejen på FK ska höra av sig så fort landstinget svarat, så det är bara att fortsätta vänta.

• Zwillinge86
    Blingbling skrev 2014-03-12 21:09:17 följande:
    Zwillinge: Nej, jag har inte hört ett pip....landstinget tiger tydligen totalt. Tjejen på FK ska höra av sig så fort landstinget svarat, så det är bara att fortsätta vänta.

Helt galet, man kan ju tycka att landstinget precis som vi har en viss tid på sig att skicka in sina synpunkter annars får FK göra en egen bedömning. Jag har jobbat på socialtjänsten med myndighetsutövning och ansökningar samt nu inom skolan och varje gång jag ombetts att lämna ett utlåtande så har det varit en kort deadline. Förstår inte varför landstinget ska få obegränsad tidsfrist!
  • leah2012
    Zwillinge86 skrev 2014-03-12 20:49:13 följande:
    Oroar mig också för att landstinget kommer hävda att utredningen /behandlingen inte är medicinskt motiverad eftersom de anser att jag ska satsa på ÄD. Lite moment 22 eftersom det är just pga landstingets gammeldagsa bedömning och trångsynthet som tvingar mig utomlands; självklart kommer inte de anse att immunologisk utredning är medicinskt motiverad eftersom de inte erbjuder detta själva! Hur tänkte man när man skrev den här kagen!?

Exakt mina funderingar! Klart de vill avslå.
  • leah2012
    Zwillinge86 skrev 2014-03-12 21:17:13 följande:

Helt galet, man kan ju tycka att landstinget precis som vi har en viss tid på sig att skicka in sina synpunkter annars får FK göra en egen bedömning. Jag har jobbat på socialtjänsten med myndighetsutövning och ansökningar samt nu inom skolan och varje gång jag ombetts att lämna ett utlåtande så har det varit en kort deadline. Förstår inte varför landstinget ska få obegränsad tidsfrist!
    Jo, i alla fall i min ansökan, när jag fick brevet från FK hade de skickat med sitt brev till landstinget och där stod att de måste svara innan ett visst datum.
  • Myra

Hur lång tid tog det för er efter ni skickat in era synpunkter, (sista datumet) tills ni fick erat avslag?

• Zwillinge86
    leah2012 skrev 2014-03-12 21:42:58 följande:
    Jo, i alla fall i min ansökan, när jag fick brevet från FK hade de skickat med sitt brev till landstinget och där stod att de måste svara innan ett visst datum.

Men då är det ju jättekonstigt att landstinget håller på Blingblings ansökan och handläggaren på FK sitter handfallen!?
  • Blingbling

Ja, handläggaren var själv förvånad över varför inte landstinget hade svarat på den (immun) delen av min ansökan, när de nu hade gett besked på den andra (IVF) delen. Knasigt är det...!

• Myra
    Blingbling skrev 2014-03-12 20:07:39 följande:
    Tack NinaCamilla för din info och pepp! Jag har ju för tillfället fått besked från FK att de funderar på att avslå min ansökan eftersom landstinget inte vill betala. Frågan är bara om det är bra att dra iväg alla synpunkter man har redan nu (diskriminering etc.) till FK innan de fattar beslut, eller om det är bättre att spara på "det krutet" tills överklagan till förvaltningsrätten. Känns som man måste ge järnet redan nu...eller?
    Säger som Nilacamilla att du ska köra på nu. Det känns bäst att göra det bästa man kan och säga sin synpunkt innan sista beslutet. Det är som att få chans att rätta till ansökan. Får man avslag så vet man att man gjort det bästa man kan eller så kanske dom ändrar sig. Tror det är bäst att ge sina synpunkt om man ska överklaga om man får avslag. Då han man gjort allt man ska.
    Jag har även tryckt på att jag har stått i kö innan jag var 39 och inte blivit erbjuden någon vård jag hade rätt till. Det står i lagen att man "skulle haft rätt till vård" Så jag trycker på formuleringen skulle haft rätt till vård eftersom jag skulle det men inte fått det. 
  • Ypke

Myra, tack för ditt svar. Vi skickade in i nov.-dec. tror jag, svaret kom nu o de vill ha mitt ev. svar senast 26/3. Vad är det för text hos socialstyrelsen du menar jag borde hänvisa till? Har du länk el nr till den? Känner att jag nog måste göra ett försök att överklaga detta, sen tänker jag nog inte driva det längre, finns roligare saker att fokusera på och stora utgiften i samband m första försöket har vu ju redan fått ersättning för.

Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?