• Zwillinge86

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Någon som vet ifall det finns någon klinik i Finland som gör det möjligt att få förhandsbesked från försäkringskassan?

• Zwillinge86
    Ypke skrev 2013-07-30 12:03:40 följande:
    Tror inte det.

Typiskt!

Har precis blivit rekommenderad ÄD av min läkare och har därför börjat undersöka olika alternativ. Har ett landstingsfinansierat ivf-försök kvar och om jag fattat rätt kan jag välja att göra ÄD istället. Detta skulle innebära att jag slipper betala för behandlingen, men fick nyss veta att jag inte får alla ägg som donatorn lyckas producera utan att de delas med fler patienter. Därför känns ÄD utomlands med ersättning från FK som ett bättre alternativ. Eller?

Egentligen känner vi oss inte klara med IVF då vi bara gjort 1 (+1 avbrutet) försök. Velat dock mellan ytterligare privata försök eller att spara tid och köra på ÄD....

Vilken djungel detta är. Suck.
  • Zwillinge86

Eftersom det är minst 1års väntetid i Sverige för ÄD och vi samtidigt har en vårdgaranti på 3 månader så har man rätt att få samma behandling utomlands ersatt av FK, det har jag redan kollat upp :)

• Zwillinge86

Bäst är kanske att du ringer FK och frågar, men jag ska i alla fall skriva vad jag tror :)

Efter så många misslyckade försök borde ju ÄD vara ett alternativ oavsett om det är något fel på dina ägg eller inte. Har någon läkare någonsin lyft detta som alternativ? tänker att då har de säkert antecknat det i din journal, vilket man kan se som att det ÄD är ett alternativ. Om ni inte pratat om detta så be att få ett möte där ni diskuterar ÄD, vilket automatiskt blir journalfört. Har svårt att se att din läkare skulle avråda ÄD. Samtidigt tänker jag att ÄD är ju något man kan välja att använda sina landstingsförsök till, så egentligen kanske det inte krävs något intyg alls. Jag menar ni har ju uppenbarligen inte fått barn trotts flera behandlingar, då är det rimligt att välja en annan behandling om man vill... Det är mina tankar kring ÄD.

Vad gäller psykologkontakt har jag förstått det som att vi måste prata med landstingets beteendevetare för att säkerställa att vi tänkt igenom beslutet. Kan tänka mig att det handlar mycket om hur man tänker berätta för barnet och det faktum att barnet har rätt att få veta sitt ursprung. Det borde ni kunna kolla med den Finska kliniken.

För att FK ska ersätta vård utförd utomlands krävs det att man är berättigad samma behandling i Sverige. Alltså kan hög ålder vara ett problem eller att man redan nyttjat alla landstingsförsök. Jag har dock uppfattat det som att labdstingens olika regler egentligen inte är okej, varför FK utgår från det landstings som har högst ålder och försök. Detta bör du dock dubbelkolla med FK.

Om du har rätt till spermdonation här hemma så kan FK ersätta vården, dock kräver socialatyrelsen att det går att spåra donatorn vilket är svensk lagstiftning. Det är därför FK endast ersätter ÄD i Finland, då de flesta andra länder har hemliga donatorer.

Det sista jag vill uppmärksamma dig på är immunologiska problem. Upprepade missfall och infertilitet är tecken på att kroppen inte "accepterar" en graviditet. Sverige utreder inte sådana orsaker, men det finns svenska forskare som forskar inom området. Utländska läkare menar att 80% av barnlösa par kan bli hjälpta med immunoligisk behandling. Kolla tråden " vi snart är gravida efter immunologisk utredning i Aten".

Lycka till!

• Zwillinge86

Ni som har eller är på väg att ansöka om ersättning hos FK för olika behandlingar eller ingrepp gjorda utomlands, vilken blankett använder ni och vilka bilagor skickar ni med? Vore tacksam för länk till aktuell ansökningsblanjett och gärna en lista på vilka övriga handlingar ni bifogar. Tänkte kanske testa att ansöka om ivf i danmark då de har fler metoder än här, men då vi redan blivit rekkomenderade ÄD så kan de säkert bli aktuellt att ansöka om ersättning för ÄD i finland så småning om. Har länge följt Aten-tråden också och i och med mirgondagens lagändring tänker jag att det kanske är värt att testa om det går att få ett förhandsutlåtande avseende immunologisk utredning, även om jag inte är helt säker på att immunförsvaret är problemet hos oss.

• Zwillinge86

Jag mailade FK om hur jag skulle gå tillväga för att ansöka om ersättning för vård utomlands i och med den nya lagen. Fick denna länk som svar:

www.forsakringskassan.se/privatpers/utomlands/om_du_planerar_vard_utomlands/ersattning_vid_planerad_sjukvard/!ut/p

Men i informationen i länken så står att "vården måste kunna erbjudas i Sverige" vilket inte är hur jag tolkat den nya lagen. Jag har fattat det som att förutom att man ska kunna få ett förhandsbesked så ska man även kunna få ersättning för vård som är evidensbaserad eller vedertagen även om vården inte erbjuds i Sverige.

Har jag fattat lagen fel, eller informationen i länken fel? För visst var det väl så förut att man bara kunde få ersättning för vård som även erbjöds här, men nu kan få ersättning för sån vård som Sverige ligger efter i!?

• Zwillinge86
    NinaCamilla skrev 2013-10-05 10:22:18 följande:
    Zwillinge86: tyvärr men jag har tolkat lagen på samma sätt som du. Behandlingen ska bjudas i Sverige men du kan välja göra det utomlands om du vill, istället för att vänta vårdgarantin. Det är därför tog jag journalkopia från sjukhuset i Sverige att jag hade rättighet för hysto även om jag gjorde det i Grekland. Om du tänker immunologi etc, vet jag inte om man kan få ersättning från FK. Hoppas att jag har tolkat fel lagen.

När jag läste om lagändringen i tidningarna så blev jag glad för att de beskrev ändringen som att nu ska det bli möjligt att få ersättning för mer vård utomlands då kravet inte längre är att Sverige måste er juda vården, utan att det räcker med att den är internationellt vedertagen. Nu tolkar jag informationen som FK skickade som att det inte stämmer, men FK är inte heller en säker källa då alla handläggare inte alltid har så stor koll. Någon som vet om jag är ute och cyklar när jag fått för mig att mer utländskvård är ersättningsbar i och med nya lagen?
  • Zwillinge86

Utrag från artikel i DN:

Försäkringskassan beslutar om vem som ska få utlandsvården betald. I sitt beslut ska de väga in om vården har utförts i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet. Men den bedömningen ska göras utifrån ett internationellt perspektiv, betonar Maria Nilsson. Bedömningen av vilka metoder som är vetenskapligt beprövade skiljer sig åt mellan länderna.

??Det är klart att det kommer att bli kollision. Vi får inte bara ha nationella glasögon på oss när vi bedömer vilken vård som ska ersättas. Vi kommer nog att se många nya prövningar i EU-domstolen, säger Maria Nilsson.

• Zwillinge86

Fast jag har som sagt var uppfattat lagändringen tvärtom, att det ska bli lättare att få vård som inte erbjuds i Sverige. Att landstingen ska få uttala sig, men att FK ska göra bedömning utifrån internationell beprövad erfarenhet. Och tidigare har FK ersatt vård utifrån socialstyrelsens riktlinjer och inte landstingens eftersom de har ett ekonomiskg perspektiv, och det verkar ju mer än galet att det skulle ändras....

Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?