• Dustpuppy

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Hej!

Ber om ursäkt ifall någon annan redan har utrett frågan, men jag har efter 10 minuters googlande inte hittat något konklusivt.

Jag tror att om man har rätt till vård i sitt landsting, men inte hinner få det på grund av lång kötid, så har man rätt att söka motsvarande vård utomlands och få ersättning för den i Sverige. Ersättning gäller för vårdkostnader, resor, logi (jag är osäker på mediciner).

Jag har läst på Försäkringskassans hemsida:

www.forsakringskassan.se/privatpers/utomlands/om_du_planerar_vard_utomlands/ersattning_vid_planerad_sjukvard

Det som är kruxet för att få förhandstillstånd är att vårdgivaren måste vara ansluten till det allmänna sjukvårdssystemet i landet i fråga, och jag tror att de flesta privatkliniker nog inte är det (jag har inte utrett mera). Du måste dessutom ha rätt till vården i ditt hemlandsting.

Men, det finns en annan utväg, man kan få ersättning i efterhand även om vårdgivaren är privat. Då får man inte ersättning för resor och logi. Vården måste vara liknande som den i Sverige och man måste ha rätt till vården i sitt hemlandsting.

Så, om man bor i ett landsting som godkänner ÄD upp till 40 år och inte hinner få det och kan tänka sig att betala resor, logi och mediciner själv, så verkar det som att man kan få ersättning för vårdkostnaderna i efterhand.

Jag väntar på svar från Försäkringskassans utlandsavdelning.

Jag återkommer när jag vet mera.

/Dustpuppy

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-19 19:03
    Info om ålder: man skall inte ha fyllt 43 år vid behandlingstillfället. Då har man möjlighet att få ersättning i efterhand.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-22 14:12
    Info om ålder har jag hittat på föreningen Barnlängtans hemsida, jag vet inte säkert om det är kört om man är äldre. Det kostar bara ett frimärke att försöka...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-07 14:37
    #145 har fått ersättning när hon var 45, så det kan vara möjligt att få ersättning även om man är äldre än 43.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-26 12:13
    En förutsättning för att få ett sk förhandstillstånd är att kliniken tar emot en betalningsförbindelse från FK som kallas S2. Få, om ens någon, privatklinik tar emot det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-26 11:52
    Ersättning från FK kan man få om ens eget landsting inte kan erbjuda vården. Om vården finns att få privat i Sverige påverkar inte ersättningsfrågan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 13:39
    Ersättning för vård kan man även få för andra sjukdomar, det behöver inte vara ÄD. Ifall ens eget landsting bara erbjuder en IVF och rekommenderad behandling är fortsatta IVF:er, så har man samma rätt till ersättning. andra exempel är cancerbehandlingar, behandling mot svår handsvett och annat.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-11 23:06
    Glömde uppdatera för länge sedan: FK har ändrat reglerna till att endast öppna donatorer ger rätt till ersättning, dvs Finland och Island.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-26 15:07
    ***********BINDANDE FÖRHANDSBESKED FRÅN OCH MED 2013-10-01****************

En ny lag träder i kraft 2013-10-01. Det innebär att jag som patient har rätt att få veta två saker innan jag betalar för vård i ett annat EU/EES-land:

1 Kommer jag att få ersättning eller inte?
    2 Hur mycket pengar får jag?

Dvs, om jag vill göra äggdonation i Finland/Island, eller IVF-behandling i tex Danmark, så vet jag redan innan jag åker att pengarna jag betalar kliniken kommer jag att få tillbaka av FK. Osäkerheten försvinner.

Lagen som träder i kraft heter "Lag (2013:513) om ersättning för kostnader till följd av vård i ett annat land inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet"

Paragraf 11 är det intressanta:

"Förhandsbesked 11 § Om en patient ansöker om det, ska Försäkringskassan lämna förhandsbesked om 1. huruvida patienten har rätt till ersättning enligt denna lag för viss vård som han eller hon avser att ta emot vid ett visst vårdtillfälle i ett annat EES-land, och 2. det högsta belopp ersättning kan betalas ut med för denna vård.

Har förhandsbesked lämnats enligt första stycket är Försäkringskassan skyldig att vid senare prövning av frågan om ersättning till patienten för den angivna vården betala ut minst det belopp som angetts i förhandsbeskedet. "

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-05 11:45
    Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om användning av vävnader och celler i hälso- och sjukvården och vid klinisk forskning

www.socialstyrelsen.se/sosfs/2009-32

• Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?
  • Viktoria2012

Jag ville också säga att vi har inte fått ett öre från landstinget för min partners barn, utan finansierat det själva. Tycker det är dåligt att de inte ger er stöd i efterhand för ert första barn, Hea. Det här lämplighetsintyget gör mig vansinnig.

Mira, jag hoppades på vårdgarantin, men de hävdar att den ej gäller donerad sperma (eller ÄD antar jag.)  Annars hade vi "hunnit" få hjälp. Känns så konstigt att det alltid är smådetaljer som gör att de säger nej, som att det inte finns någon enkel väg. Tur man har lärt sig att kämpa (två kvinnor med fertilitetsproblem!)

Ok, kraft, kraft att fortsätta. Lycka till, alla.

• Lillan15
    NinaCamilla skrev 2014-02-25 12:02:33 följande:
    Lillan: Alla ska definitivt överklaga till Förvaltningsrätten/domstolen.  Här kommer några tips som ni kan använda till. Om någon är medlem på Barnlägtan, vänd hos dem och driva ärendet vidare!

Baserad på vår bakgrund och min sjukdomshistorik, vill vi ha ersättning för vår vårdkostnader enligt följande punkter:

-          Det finns ett riksdagsbeslut från 1996 där riksdagen fastslog att alla har rätt till individuella bedömningar och att behandling mot ofrivillig barnlöshet ska ingå i den offentligt finansierade vården.

-          Vi blev tvingade att söka oss till privat vård både i Sverige och i Finland. Vi åberopar FN:s konvention om rättighet för personer med funktionsnedsättning, artikel 23 som Sveriges regering har skrivit under och den trädde i kraft i vårt land den 14 januari 2009.

-          Vi kan också konstatera att äggdonationsbehandlingen i Finland är liknande som den i Sverige. AVA kliniken i Åbo tillhör också i finska försäkringskassans lista. Alla donatorer är namngivna och barnet får vid 18 års ålder veta donators namn . Därför ansöker vi ersättning i efterhand för direkta vårdkostnader för planerad vård i ett annat EU-land.

Till slut kan vi tillämpa kammarrätten i Sundsvalls beslut till oss.

- Min sambo och jag inte är för gamla för det finns inget medicinskt skäl som säger att vår ålder ska styra huruvida vi ska få våra behandlingar statligt finansierade eller inte. Läkarna har konstaterat att vi måste göra äggdonation. Väntetiden är väldig lång i Finland vilket har lett till att jag fyllde 41 år innan vårt andra försök kunde göras. (väntetid mellan 6-9 månader)
    - Vi har enligt FN:s konventioner om mänskliga rättigheter, rätt att planera barn och få det stöd som behövs för detta pga. sjukdomen.
    - Med anledning av ovanstående två punkter så har min sambo och jag blivit tvungna att söka vård utomlands. Vi har inte fått vård inom rimlig tid i Sverige som styrks av alla journaler samt datumen på journalen.

Kammarrätten i Sundsvall beslut:

”Att reglerna inte är baserade på vetenskap och beprövad erfarenhet är fastslaget av Kammarrätten i Sundsvall. Där beslutades att Försäkringskassan ska betala ersättning för vård i Finland i fall där hemlandstinget vägrar att behandla, vilket placerar ofrivilligt barnlösa i situationen att de tvingas utomlands för att få vård. Det finns också ett riksdagsbeslut från 1996 där riksdagen fastslog att alla har rätt till individuella bedömningar och att behandling mot ofrivillig barnlöshet ska ingå i den offentligt finansierade vården. ”

Hoppas att det här hjälper er. Jag önskar så mycket att ni kan driva vidare och få rätt till slut! Nya lagen borde inte bli värre än den gamla utan att ge oss möjligheter för nya vårdvägar.

Tack!
    Vi ska skriva så fort vi får hem papperna från FK.
  • NinaCamilla

Jag vill tipsa att ni ska bli medlemmar i Barnlägtan om ni är under 43 år och gör fertilitetsbehandlingar. Det kan hjälpa med överklagan till FK.

Hemsidan är väldig informativt även om reglerna här är enligt gamla lagen. Där står också om syskonförsök att man kan få ersättning! Gärna kolla sida och kontakta dem. Värd 350-400 spänn per år!

http://www.barnlangtan.com/ersattning-och-vargarantier/

• Myra

Jag nog seriöst fundera på att gå med i barnlängtan sidan om vi får avslag. 
    ÄR ni medlemmar där?
    Förstått att dom kan hjälpa till med överklagat till förvaltningsdomstolen. 

• NinaCamilla

Myra:Jag är medlem därigenom precis tipsade om FK nya regler och hur tuffa de verkar nuförtiden. Det verkar att dr kan hjälpa med juridisk.

• Myra
    NinaCamilla skrev 2014-03-01 08:54:00 följande:
    Myra:Jag är medlem därigenom precis tipsade om FK nya regler och hur tuffa de verkar nuförtiden. Det verkar att dr kan hjälpa med juridisk.
    Låter jätte bra med den hjälpen och det lär behövas, vad kostar det att vara medlem? 
  • Lillan15
    NinaCamilla skrev 2014-02-28 09:07:47 följande:

Jag vill tipsa att ni ska bli medlemmar i Barnlägtan om ni är under 43 år och gör fertilitetsbehandlingar. Det kan hjälpa med överklagan till FK.

Hemsidan är väldig informativt även om reglerna här är enligt gamla lagen. Där står också om syskonförsök att man kan få ersättning! Gärna kolla sida och kontakta dem. Värd 350-400 spänn per år!

www.barnlangtan.com/ersattning-och-vargaranti.../

Är med i Barnlängtan!
  • hea
    NinaCamilla skrev 2014-02-28 09:07:47 följande:

www.barnlangtan.com/ersattning-och-vargaranti.../

Jag är med i Barnlängtan, får kanske kontakta dem för hjälp.
Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?