• Anna Paulita

Kampen om mössans vara eller inte vara!

När jag gick i högstadiet för ganska precis 20 år sedan pågick kampen om mössans vara eller inte vara i skolorna. Varje lektion skälldes det från lärare på eleverna om att fimpa mössorna, eller som på den tiden kepsarna.

Men i vilket fall…kan ni tänka er att den diskussionen än i dag pågår i skolorna? Iallafall i den skolan jag arbetar i. Keps och mössdiskussionen har vi vart eviga dag i personalrummet och skolans anställda har två läger, de som tycker att vi ska släppa mössorna fria och de som tycker vi ska vara mer noga med förbudet till 100% och inte som i dag där vi ”ja sägare” inte bryr oss.

Mina argument att låta mössorna vara på är enkla, ORKA bry sig. Det finns 100 andra fighter som är viktigare än om eleverna ska få ha mössa eller keps på sig eller ej. Och all tid och energi det tar för lärarna att ha dessa diskussioner vart eviga lektion. Och  det verkar ju inte gå hem ändå? Ungarna bryr sig inte. Så ge er, släng in handuken!

Argumenten jag hör är att man ska inte ha ytterkläder inomhus och att det är ohygieniskt i tex matsalen att ha huvudbonad, men då är ju tröjor, sjalar, byxor och kjolar också det. (speciellt under de årstider man inte har ytterkläder och är det egentligen inte bättre att ha huvudbonad på sig i matsalen speciellt då den hindrar håravfall i egen och andras mat)  Ska vi iklä oss skyddsdräkt för att få äta i matsalen? En annan lärare hävdade att om man tummar på "mössregeln" så måste man tumma på andra regler och i slutändan har eleverna makten. Och varför måste man det? Det handlar ju inte om att låta eleverna styra skolan utan bara inse att det är dags att ge upp mössfighten.

Jag undrar hur mycket tid som har gått åt från undervisning de 20 senaste åren, om man lägger ihop all tid gällande tjat om mössor, i hela Sverige. Tid som kunde spenderas bättre!

Vad tycker du?

• Svar på tråden Kampen om mössans vara eller inte vara!
  • Hannah76
    JAG är BÄST skrev 2011-03-02 22:33:17 följande:
    Säg mig när såg en dam ovårdad och respektlös ut med sin hatt???
    För det gör ungodmar idag med sina hängande brallor,,flottiga hår,, snea kepor mm.

Då ska dom banne mig inte gnälla att dom är arbetslösa..Å med deras attityd 2jag bryr mig inte",,VEM vill hjälpa en sån ungdom från arbestlösheten???

INGEN abrebsgivare,, å finns sånna arbetgivare så är dom MYCKET FÅ här i landet.
    Nu drar vi väl ända alla över en kant (kam?)?

Vad har en huvudbonad med attityd att göra?
  • Anna Paulita
    JAG är BÄST skrev 2011-03-02 22:30:02 följande:
    Vart gränsen går?

Nu kan du inte blanda hiop kristendom/tro med kepor/mössor+ liknand emode med det säger jag nu dock att du inte nämt det i trådstarten,,men jag tar upp det fulaste modet jag vet är hängande brallor vars ungdomar knappt kan går,,ser ut som om dom skitit ner sig för att hålla dom "uppe" med att gå bredbent för at kunna ha häng å visa hela arselet sittKräks

Ungdomar klagar på att dom är arbetslösa,,,KONSTIGT?? inte ett dugg anser jag.
    Jodå, absolut på fullaste allvar. Men vi kan köra den ickemuslimska sjaldiskussionen annars, där tjejer sätter upp håret med en sjal vid en "bad hairday"". Ska d einte heller få ha det? Eller kvinnan med pannband som arbetar i skolan?

Byxornas häng kan vi väl spara till en annan diskussion, den hör inte hamma här.

Förövrigt hänger ungdommars arbetslöshet inte på deras klädstil utan brist på erfarenhet och utbildning.
  • MintMint

Jag jobbar som lärare på högstadiet. Jag är stenhård på att alla mössor/kepsar/luvor ska AV under lektionstid. Det handlar inte om vett och etikett på något vis, utan att jag faktiskt vill SE mina elever. Både bokstavligt och bildligt talat. De har nämligen en tendens att "gömma" sig bakom sina huvudbonader, och så vill jag inte ha det. (Inte eleverna heller tror jag, eftersom jag inte behöver ta så många diskussioner kring det. De vet vad som gäller helt enkelt, och 99% av mina elever plockar av sig när de går in på lektionerna helt enkelt. )

• La Lola
    MintMint skrev 2011-03-02 22:39:55 följande:
    Jag jobbar som lärare på högstadiet. Jag är stenhård på att alla mössor/kepsar/luvor ska AV under lektionstid. Det handlar inte om vett och etikett på något vis, utan att jag faktiskt vill SE mina elever. Både bokstavligt och bildligt talat. De har nämligen en tendens att "gömma" sig bakom sina huvudbonader, och så vill jag inte ha det. (Inte eleverna heller tror jag, eftersom jag inte behöver ta så många diskussioner kring det. De vet vad som gäller helt enkelt, och 99% av mina elever plockar av sig när de går in på lektionerna helt enkelt. )
    Tummen upp för dig!
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anna Paulita
    MintMint skrev 2011-03-02 22:39:55 följande:
    Det är iallafall en vettig orsak, en sådan har jag aldrig hört från lärarna på min skola om jag ska vara uppriktig. Hos oss handlar det nästan enbart om principen.
  • JAG är BÄST
    Hannah76 skrev 2011-03-02 22:38:12 följande:
    Nu drar vi väl ända alla över en kant (kam?)?

Vad har en huvudbonad med attityd att göra?
    Nopp inte alla bara dom med hängbrallor å flottigt hår
  • MintMint
    La Lola skrev 2011-03-02 22:43:19 följande:
    Tummen upp för dig!
    Tack!Glad
  • cookies

Jag tänker mer att om respekten ligger i om man har mössa eller inte på sig inomhus då har nog den läraren större problem än så...
    Att det handlar om respekt tycker jag alltid har låtit som ett svepskäl för vad det egentligen handlar om, en helt onödig maktkamp.

Vad är det som är så viktigt med att ta av mössan inomhus egentligen? Att det är ohygieniskt köper jag inte för då skulle det klagas på stora hårprydnader som tjejer har på sig och olika religösa huvudbonader också. Det blir ju inte mer hygeniskt för att det är mer generellt uppfattat som fint eller religöst.
    När jag gick i skolan var det väldigt ofta dom lärare som inte var så pedagogiska och bra och alltså inte fick tyst på en stökig klass som gjorde det här till en stor fråga. För är man en bra lärare så får man generellt respekt, får man respekt så vet man att det inte ligger i om mössorna är på eller av.

• JAG är BÄST
    Anna Paulita skrev 2011-03-02 22:38:20 följande:
    Jodå, absolut på fullaste allvar. Men vi kan köra den ickemuslimska sjaldiskussionen annars, där tjejer sätter upp håret med en sjal vid en "bad hairday"". Ska d einte heller få ha det? Eller kvinnan med pannband som arbetar i skolan?

Byxornas häng kan vi väl spara till en annan diskussion, den hör inte hamma här.

Förövrigt hänger ungdommars arbetslöshet inte på deras klädstil utan brist på erfarenhet och utbildning.
    Åjo många gånger hänger deras klädstil på jobb,,å dom kan ha en gedigen utbildning. Men arbetsgivare vill inte anställa. Tro mig för jag veta tt det är sant, jag känner många egenföretagare som haft chansen till bra arbetere men pga deras attityd och klädval inte fått jobbet,,å det tycker jag ÄR tråkigt.

Men visst ta det med hängbrallorna en annan gång,,,nu ska jag gå å lägga mig.
Svar på tråden Kampen om mössans vara eller inte vara!