• Anna Paulita

Kampen om mössans vara eller inte vara!

När jag gick i högstadiet för ganska precis 20 år sedan pågick kampen om mössans vara eller inte vara i skolorna. Varje lektion skälldes det från lärare på eleverna om att fimpa mössorna, eller som på den tiden kepsarna.

Men i vilket fall…kan ni tänka er att den diskussionen än i dag pågår i skolorna? Iallafall i den skolan jag arbetar i. Keps och mössdiskussionen har vi vart eviga dag i personalrummet och skolans anställda har två läger, de som tycker att vi ska släppa mössorna fria och de som tycker vi ska vara mer noga med förbudet till 100% och inte som i dag där vi ”ja sägare” inte bryr oss.

Mina argument att låta mössorna vara på är enkla, ORKA bry sig. Det finns 100 andra fighter som är viktigare än om eleverna ska få ha mössa eller keps på sig eller ej. Och all tid och energi det tar för lärarna att ha dessa diskussioner vart eviga lektion. Och  det verkar ju inte gå hem ändå? Ungarna bryr sig inte. Så ge er, släng in handuken!

Argumenten jag hör är att man ska inte ha ytterkläder inomhus och att det är ohygieniskt i tex matsalen att ha huvudbonad, men då är ju tröjor, sjalar, byxor och kjolar också det. (speciellt under de årstider man inte har ytterkläder och är det egentligen inte bättre att ha huvudbonad på sig i matsalen speciellt då den hindrar håravfall i egen och andras mat)  Ska vi iklä oss skyddsdräkt för att få äta i matsalen? En annan lärare hävdade att om man tummar på "mössregeln" så måste man tumma på andra regler och i slutändan har eleverna makten. Och varför måste man det? Det handlar ju inte om att låta eleverna styra skolan utan bara inse att det är dags att ge upp mössfighten.

Jag undrar hur mycket tid som har gått åt från undervisning de 20 senaste åren, om man lägger ihop all tid gällande tjat om mössor, i hela Sverige. Tid som kunde spenderas bättre!

Vad tycker du?

• Svar på tråden Kampen om mössans vara eller inte vara!
  • JAG är BÄST
    MintMint skrev 2011-03-02 22:39:55 följande:
    Jag jobbar som lärare på högstadiet. Jag är stenhård på att alla mössor/kepsar/luvor ska AV under lektionstid. Det handlar inte om vett och etikett på något vis, utan att jag faktiskt vill SE mina elever. Både bokstavligt och bildligt talat. De har nämligen en tendens att "gömma" sig bakom sina huvudbonader, och så vill jag inte ha det. (Inte eleverna heller tror jag, eftersom jag inte behöver ta så många diskussioner kring det. De vet vad som gäller helt enkelt, och 99% av mina elever plockar av sig när de går in på lektionerna helt enkelt. )
    Hejja på dig. FLER lärare som vågar ställa krav!!!
  • MintMint
    Anna Paulita skrev 2011-03-02 22:44:00 följande:
    Det är iallafall en vettig orsak, en sådan har jag aldrig hört från lärarna på min skola om jag ska vara uppriktig. Hos oss handlar det nästan enbart om principen.
    Fast i vissa lägen måste man ju vara principfast också. Vi har en regel som säger att eleverna inte får ha mössa och jacka på sig i matsalen. Personligen så struntar jag i om de sitter och äter med jackan på sig, eller en mössa nerdragen över öronen. Men där gäller det en ren principsak, att alla ska följa samma regel. Som lärare är jag då skyldig att faktiskt se till att eleverna inte har ytterkläder på sig i matsalen (vi äter gratis, för att dels vara med och skapa ett positivt klimat i matsalen men även för att se till att dessa regler/principer efterlevs).
  • JAG är BÄST
    JAG är BÄST skrev 2011-03-02 22:51:26 följande:
    Hejja på dig. FLER lärare som vågar ställa krav!!!
    Rättar "det behövs fler lärare som vågar ställa krav"
  • ebbebulan

jobbar oxå som lärare o jag avskyr diskussionen om mössans vara eller icke vara. i höstas var jag med och startade upp en ny skola (den förra jag jobbade på lades ner) och samma här, vi var två läger som skulle enas om hur vi skulle göra med mössans framtid. vi röstade o majoriteten röstade för att eleverna får behålla sina mössor/kepsar på sig. så otroligt skönt att slippa det eviga tjatet om att dom skulle av, speciellt när man inte kan motivera varför utan bara att "det är en regel som gäller på skolan o då ska den följas".

♥ mina prinsar, ebbe 2008-04-24 & nisse 2011-02-03 ♥ www.frujansson.wordpress.com
  • MintMint
    JAG är BÄST skrev 2011-03-02 22:52:17 följande:
    Rättar "det behövs fler lärare som vågar ställa krav"
    Ja, det är otroligt viktigt att ställa krav på eleverna och att våga göra det. De ska  ju vara "förberedda för att gå ut i samhället" efter skolan, och man kan ju inte släppa ut vad som helst.Skrattande
  • La Lola
    MintMint skrev 2011-03-02 22:55:11 följande:
    Ja, det är otroligt viktigt att ställa krav på eleverna och att våga göra det. De ska  ju vara "förberedda för att gå ut i samhället" efter skolan, och man kan ju inte släppa ut vad som helst.Skrattande
    Tummen upp igen!
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Clotilda

Nu arbetar jag inte som lärare men håller på att utbilda mig och personligen skulle jag inte ta kampen om mössans vara eller icke vara. Det skulle möjligtvis vara med den motivering att jag inte kan se deras ansikten, men mig veteligen så sitter en mössa PÅ huvudet, och inte ÖVER. =) Dessutom tycker jag att det handlar lite om respekt för hur ungdomar väljer att uttrycka sig och vad de känner sig trygga i, även om det inte skulle överensstämma med mina värderingar när det gäller hyfs och respekt. Samtidigt så håller jag såklart med om att man måste våga ställa krav på eleverna, men för mig handlar de kraven om uppförande och prestation, inte huvudbonad.

• MintMint
    Clotilda skrev 2011-03-02 23:03:49 följande:
    Nu arbetar jag inte som lärare men håller på att utbilda mig och personligen skulle jag inte ta kampen om mössans vara eller icke vara. Det skulle möjligtvis vara med den motivering att jag inte kan se deras ansikten, men mig veteligen så sitter en mössa PÅ huvudet, och inte ÖVER. =) Dessutom tycker jag att det handlar lite om respekt för hur ungdomar väljer att uttrycka sig och vad de känner sig trygga i, även om det inte skulle överensstämma med mina värderingar när det gäller hyfs och respekt. Samtidigt så håller jag såklart med om att man måste våga ställa krav på eleverna, men för mig handlar de kraven om uppförande och prestation, inte huvudbonad.
    Du skulle bara veta hur väl de kan "gömma sig" i en mössa.Flört Och jag håller inte med om att det skulle handla om att inte ha respekt för ungdomarna. Jag tycker snarare att det är precis tvärtom. Att man faktiskt respekterar ungdomarna genom att sätta upp vissa regler för de att följa, precis som på alla andra ställen. De känner sig trygga av att hålla sina mobiltelefoner i händerna och hörlurarna inproppade i öronen. Jag tillåter inte det heller under lektionstid (mer än i undantagsfall)!
  • Clotilda
    MintMint skrev 2011-03-02 23:13:09 följande:
    Du skulle bara veta hur väl de kan "gömma sig" i en mössa.Flört Och jag håller inte med om att det skulle handla om att inte ha respekt för ungdomarna. Jag tycker snarare att det är precis tvärtom. Att man faktiskt respekterar ungdomarna genom att sätta upp vissa regler för de att följa, precis som på alla andra ställen. De känner sig trygga av att hålla sina mobiltelefoner i händerna och hörlurarna inproppade i öronen. Jag tillåter inte det heller under lektionstid (mer än i undantagsfall)!

Nu har jag bara varit på gymnasiet och där har jag ännu inte träffat en elev som lyckats gömma sig så bra i en mössa, men högstadiet har jag ingen erfarenhet av. De kanske är bättre på det där? =) Hehe.

Trygghetsbeteende som gör att de stör undervisningen eller på något sätt inte själva kan delta, som att de sitter med mobiltelefon eller lyssnar på musik, är såklart inte ok därför att det i sig är respektlöst mot mig som lärare, och mot klasskamrater. En mössa däremot stör inte undervisningen varken för mig, eleven eller kamrater och därför förstår jag inte varför jag ens skulle ha något att säga om saken. Lite skillnad mellan hörlurar och en mössa måste du väl ändå tycka att det är? =)

• Anna Paulita
    JAG är BÄST skrev 2011-03-02 22:49:51 följande:
    Åjo många gånger hänger deras klädstil på jobb,,å dom kan ha en gedigen utbildning. Men arbetsgivare vill inte anställa. Tro mig för jag veta tt det är sant, jag känner många egenföretagare som haft chansen till bra arbetere men pga deras attityd och klädval inte fått jobbet,,å det tycker jag ÄR tråkigt.

Men visst ta det med hängbrallorna en annan gång,,,nu ska jag gå å lägga mig.
    Fast ungdommar har sällan en gedigen utbildning och det var ungdommarna vi pratade om från första början. Förövrigt är det vekrligen en fet fördom att säga att klädstil och attityd går hand i hand. Klädstil är ett sätt att uttrycka sig och attityd är ett sätt att vara.
Svar på tråden Kampen om mössans vara eller inte vara!