Inlägg från: Clotilda |Visa alla inlägg
  • Clotilda

Kampen om mössans vara eller inte vara!

Nu arbetar jag inte som lärare men håller på att utbilda mig och personligen skulle jag inte ta kampen om mössans vara eller icke vara. Det skulle möjligtvis vara med den motivering att jag inte kan se deras ansikten, men mig veteligen så sitter en mössa PÅ huvudet, och inte ÖVER. =) Dessutom tycker jag att det handlar lite om respekt för hur ungdomar väljer att uttrycka sig och vad de känner sig trygga i, även om det inte skulle överensstämma med mina värderingar när det gäller hyfs och respekt. Samtidigt så håller jag såklart med om att man måste våga ställa krav på eleverna, men för mig handlar de kraven om uppförande och prestation, inte huvudbonad.

• Clotilda
    MintMint skrev 2011-03-02 23:13:09 följande:
    Du skulle bara veta hur väl de kan "gömma sig" i en mössa.Flört Och jag håller inte med om att det skulle handla om att inte ha respekt för ungdomarna. Jag tycker snarare att det är precis tvärtom. Att man faktiskt respekterar ungdomarna genom att sätta upp vissa regler för de att följa, precis som på alla andra ställen. De känner sig trygga av att hålla sina mobiltelefoner i händerna och hörlurarna inproppade i öronen. Jag tillåter inte det heller under lektionstid (mer än i undantagsfall)!

Nu har jag bara varit på gymnasiet och där har jag ännu inte träffat en elev som lyckats gömma sig så bra i en mössa, men högstadiet har jag ingen erfarenhet av. De kanske är bättre på det där? =) Hehe.

Trygghetsbeteende som gör att de stör undervisningen eller på något sätt inte själva kan delta, som att de sitter med mobiltelefon eller lyssnar på musik, är såklart inte ok därför att det i sig är respektlöst mot mig som lärare, och mot klasskamrater. En mössa däremot stör inte undervisningen varken för mig, eleven eller kamrater och därför förstår jag inte varför jag ens skulle ha något att säga om saken. Lite skillnad mellan hörlurar och en mössa måste du väl ändå tycka att det är? =)

Svar på tråden Kampen om mössans vara eller inte vara!