• Anna Paulita

Kampen om mössans vara eller inte vara!

När jag gick i högstadiet för ganska precis 20 år sedan pågick kampen om mössans vara eller inte vara i skolorna. Varje lektion skälldes det från lärare på eleverna om att fimpa mössorna, eller som på den tiden kepsarna.

Men i vilket fall…kan ni tänka er att den diskussionen än i dag pågår i skolorna? Iallafall i den skolan jag arbetar i. Keps och mössdiskussionen har vi vart eviga dag i personalrummet och skolans anställda har två läger, de som tycker att vi ska släppa mössorna fria och de som tycker vi ska vara mer noga med förbudet till 100% och inte som i dag där vi ”ja sägare” inte bryr oss.

Mina argument att låta mössorna vara på är enkla, ORKA bry sig. Det finns 100 andra fighter som är viktigare än om eleverna ska få ha mössa eller keps på sig eller ej. Och all tid och energi det tar för lärarna att ha dessa diskussioner vart eviga lektion. Och  det verkar ju inte gå hem ändå? Ungarna bryr sig inte. Så ge er, släng in handuken!

Argumenten jag hör är att man ska inte ha ytterkläder inomhus och att det är ohygieniskt i tex matsalen att ha huvudbonad, men då är ju tröjor, sjalar, byxor och kjolar också det. (speciellt under de årstider man inte har ytterkläder och är det egentligen inte bättre att ha huvudbonad på sig i matsalen speciellt då den hindrar håravfall i egen och andras mat)  Ska vi iklä oss skyddsdräkt för att få äta i matsalen? En annan lärare hävdade att om man tummar på "mössregeln" så måste man tumma på andra regler och i slutändan har eleverna makten. Och varför måste man det? Det handlar ju inte om att låta eleverna styra skolan utan bara inse att det är dags att ge upp mössfighten.

Jag undrar hur mycket tid som har gått åt från undervisning de 20 senaste åren, om man lägger ihop all tid gällande tjat om mössor, i hela Sverige. Tid som kunde spenderas bättre!

Vad tycker du?

• Svar på tråden Kampen om mössans vara eller inte vara!
  • La Lola

Såklart har man inte mössa på sig i klassrummet eller när man äter.
    Lite vett o etikett vill jag ha.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Hannah76

Jag har aldrig fattat det hela hööer, vad är det att tjafsa om?

Det är väl rätt förlegat att det är ohyfsat att han huvudbonad på sig inomhus - varför lever just det kvar?

Vart går gränsen för en huvudbonad? Alla dessa stora hårprydnar - är det ok? =)

Som du skriver - det finns hur många andra fajter att ta, som är mycket mycket viktigare.

• Lindreas

Jag tycker generellt inte att man har mössa på sig när man äter, men också att det finns så många andra, viktigare saker att strida om. Hellre en klass som har mössa i matsalen men som uppträder trevligt mot andra, än tvärtom. :)

• Anna Paulita
    La Lola skrev 2011-03-02 22:16:19 följande:
    Fast varför? Förr i tiden hade man hatt på sig inomhus för det var ett mode. Nu är keps och mössa mode igen, varför inte ändra på reglerna då?
  • JAG är BÄST
    La Lola skrev 2011-03-02 22:16:19 följande:

Jag håller med dig till FULLO!!

Personligen tycker jag det ser så förbannat respektlöst ut från ungdomarnas sida att sitta där med mössorna på sig.

Tur att jag inte är lärare för jag hade aldrig klarat av det utan att få ett psykbryt å många pekpinnar att remsas upp i toppen ,

Vad lär man ungdomarna av att ha mössa på sig inomhus? jo att även ha på sog mössor på jobb. Inte skulle då jag vilja anställa nån som sprang med mössa inomhus hela dagarna på sitt jobba.

• Hannah76

Jag förstår inte vad som är så respektlöst med att ha en mössa på sig?

• Anna Paulita
    Hannah76 skrev 2011-03-02 22:18:45 följande:
    Jag har aldrig fattat det hela hööer, vad är det att tjafsa om?

Det är väl rätt förlegat att det är ohyfsat att han huvudbonad på sig inomhus - varför lever just det kvar?

Vart går gränsen för en huvudbonad? Alla dessa stora hårprydnar - är det ok? =)

Som du skriver - det finns hur många andra fajter att ta, som är mycket mycket viktigare.
    Precis, muslimska kvinnor vill ha slöja, judiska ortodxa män och även oortodoxa män har kolott, även ickemuslimska kvinnor kan ha slöjor som hårprydnad osv...en kvinna i skolan har ett pannband som hon alltid har. Vart går gränsen?
  • Bonanza

Uppenbarligen ser inte de yngre generationerna det som något respektlöst. Då är det väl respektlöst att kräva att gamla människors syn på vett och etikett ska vara den allena rådande?

• JAG är BÄST
    Anna Paulita skrev 2011-03-02 22:23:20 följande:
    Fast varför? Förr i tiden hade man hatt på sig inomhus för det var ett mode. Nu är keps och mössa mode igen, varför inte ändra på reglerna då?
    Hatt bar man med ståtlighet och är stiliga.

Idag går ungdomarna med kepor på sniskan,,med spretande hårtoffsar utvid öronen (gärna ska håret vara skitigt/flottigt med).Mössor kan du knappast jämföra med en stilig hatt
  • Anna Paulita
    Lindreas skrev 2011-03-02 22:19:54 följande:
    Jag tycker generellt inte att man har mössa på sig när man äter, men också att det finns så många andra, viktigare saker att strida om. Hellre en klass som har mössa i matsalen men som uppträder trevligt mot andra, än tvärtom. :)
    Och ioch med att det skulle krävas någon typ av vakt för att få ungarna att ta av sig mössan utanför matsalen känns det ännu mer fräscht att faktiskt behålla den på. Istället för att dra av den med allt som ingår inne i matsalen.
Svar på tråden Kampen om mössans vara eller inte vara!