Inlägg från: Anna Paulita |Visa alla inlägg
  • Anna Paulita

Kampen om mössans vara eller inte vara!

När jag gick i högstadiet för ganska precis 20 år sedan pågick kampen om mössans vara eller inte vara i skolorna. Varje lektion skälldes det från lärare på eleverna om att fimpa mössorna, eller som på den tiden kepsarna.

Men i vilket fall…kan ni tänka er att den diskussionen än i dag pågår i skolorna? Iallafall i den skolan jag arbetar i. Keps och mössdiskussionen har vi vart eviga dag i personalrummet och skolans anställda har två läger, de som tycker att vi ska släppa mössorna fria och de som tycker vi ska vara mer noga med förbudet till 100% och inte som i dag där vi ”ja sägare” inte bryr oss.

Mina argument att låta mössorna vara på är enkla, ORKA bry sig. Det finns 100 andra fighter som är viktigare än om eleverna ska få ha mössa eller keps på sig eller ej. Och all tid och energi det tar för lärarna att ha dessa diskussioner vart eviga lektion. Och  det verkar ju inte gå hem ändå? Ungarna bryr sig inte. Så ge er, släng in handuken!

Argumenten jag hör är att man ska inte ha ytterkläder inomhus och att det är ohygieniskt i tex matsalen att ha huvudbonad, men då är ju tröjor, sjalar, byxor och kjolar också det. (speciellt under de årstider man inte har ytterkläder och är det egentligen inte bättre att ha huvudbonad på sig i matsalen speciellt då den hindrar håravfall i egen och andras mat)  Ska vi iklä oss skyddsdräkt för att få äta i matsalen? En annan lärare hävdade att om man tummar på "mössregeln" så måste man tumma på andra regler och i slutändan har eleverna makten. Och varför måste man det? Det handlar ju inte om att låta eleverna styra skolan utan bara inse att det är dags att ge upp mössfighten.

Jag undrar hur mycket tid som har gått åt från undervisning de 20 senaste åren, om man lägger ihop all tid gällande tjat om mössor, i hela Sverige. Tid som kunde spenderas bättre!

Vad tycker du?

• Svar på tråden Kampen om mössans vara eller inte vara!
  • Anna Paulita
    La Lola skrev 2011-03-02 22:16:19 följande:
    Såklart har man inte mössa på sig i klassrummet eller när man äter.
    Lite vett o etikett vill jag ha.
    Fast varför? Förr i tiden hade man hatt på sig inomhus för det var ett mode. Nu är keps och mössa mode igen, varför inte ändra på reglerna då?
  • Anna Paulita
    Hannah76 skrev 2011-03-02 22:18:45 följande:
    Jag har aldrig fattat det hela hööer, vad är det att tjafsa om?

Det är väl rätt förlegat att det är ohyfsat att han huvudbonad på sig inomhus - varför lever just det kvar?

Vart går gränsen för en huvudbonad? Alla dessa stora hårprydnar - är det ok? =)

Som du skriver - det finns hur många andra fajter att ta, som är mycket mycket viktigare.
    Precis, muslimska kvinnor vill ha slöja, judiska ortodxa män och även oortodoxa män har kolott, även ickemuslimska kvinnor kan ha slöjor som hårprydnad osv...en kvinna i skolan har ett pannband som hon alltid har. Vart går gränsen?
  • Anna Paulita
    Lindreas skrev 2011-03-02 22:19:54 följande:
    Jag tycker generellt inte att man har mössa på sig när man äter, men också att det finns så många andra, viktigare saker att strida om. Hellre en klass som har mössa i matsalen men som uppträder trevligt mot andra, än tvärtom. :)
    Och ioch med att det skulle krävas någon typ av vakt för att få ungarna att ta av sig mössan utanför matsalen känns det ännu mer fräscht att faktiskt behålla den på. Istället för att dra av den med allt som ingår inne i matsalen.
  • Anna Paulita
    JAG är BÄST skrev 2011-03-02 22:23:40 följande:

Jag håller med dig till FULLO!!

Personligen tycker jag det ser så förbannat respektlöst ut från ungdomarnas sida att sitta där med mössorna på sig.

Tur att jag inte är lärare för jag hade aldrig klarat av det utan att få ett psykbryt å många pekpinnar att remsas upp i toppen ,

Vad lär man ungdomarna av att ha mössa på sig inomhus? jo att även ha på sog mössor på jobb. Inte skulle då jag vilja anställa nån som sprang med mössa inomhus hela dagarna på sitt jobba.

Respektlöst hur? Mina ungar får ha mössor på sig inne hos mig och jag känner mig respekterad ändå. Det har att göra med deras sätt mot mig som avgör huruvida de respekterar mig eller ej, inte om de har mössa.
  • Anna Paulita
    JAG är BÄST skrev 2011-03-02 22:26:41 följande:
    Hatt bar man med ståtlighet och är stiliga.

Idag går ungdomarna med kepor på sniskan,,med spretande hårtoffsar utvid öronen (gärna ska håret vara skitigt/flottigt med).Mössor kan du knappast jämföra med en stilig hatt
    Det har att göra med vad som var modernt för 100 år sedan och vad som är modernt nu.
  • Anna Paulita
    Bonanza skrev 2011-03-02 22:26:17 följande:
    Uppenbarligen ser inte de yngre generationerna det som något respektlöst. Då är det väl respektlöst att kräva att gamla människors syn på vett och etikett ska vara den allena rådande?
    WORD
  • Anna Paulita
    JAG är BÄST skrev 2011-03-02 22:30:02 följande:
    Vart gränsen går?

Nu kan du inte blanda hiop kristendom/tro med kepor/mössor+ liknand emode med det säger jag nu dock att du inte nämt det i trådstarten,,men jag tar upp det fulaste modet jag vet är hängande brallor vars ungdomar knappt kan går,,ser ut som om dom skitit ner sig för att hålla dom "uppe" med att gå bredbent för at kunna ha häng å visa hela arselet sittKräks

Ungdomar klagar på att dom är arbetslösa,,,KONSTIGT?? inte ett dugg anser jag.
    Jodå, absolut på fullaste allvar. Men vi kan köra den ickemuslimska sjaldiskussionen annars, där tjejer sätter upp håret med en sjal vid en "bad hairday"". Ska d einte heller få ha det? Eller kvinnan med pannband som arbetar i skolan?

Byxornas häng kan vi väl spara till en annan diskussion, den hör inte hamma här.

Förövrigt hänger ungdommars arbetslöshet inte på deras klädstil utan brist på erfarenhet och utbildning.
  • Anna Paulita
    MintMint skrev 2011-03-02 22:39:55 följande:
    Jag jobbar som lärare på högstadiet. Jag är stenhård på att alla mössor/kepsar/luvor ska AV under lektionstid. Det handlar inte om vett och etikett på något vis, utan att jag faktiskt vill SE mina elever. Både bokstavligt och bildligt talat. De har nämligen en tendens att "gömma" sig bakom sina huvudbonader, och så vill jag inte ha det. (Inte eleverna heller tror jag, eftersom jag inte behöver ta så många diskussioner kring det. De vet vad som gäller helt enkelt, och 99% av mina elever plockar av sig när de går in på lektionerna helt enkelt. )
    Det är iallafall en vettig orsak, en sådan har jag aldrig hört från lärarna på min skola om jag ska vara uppriktig. Hos oss handlar det nästan enbart om principen.
  • Anna Paulita
    JAG är BÄST skrev 2011-03-02 22:49:51 följande:
    Åjo många gånger hänger deras klädstil på jobb,,å dom kan ha en gedigen utbildning. Men arbetsgivare vill inte anställa. Tro mig för jag veta tt det är sant, jag känner många egenföretagare som haft chansen till bra arbetere men pga deras attityd och klädval inte fått jobbet,,å det tycker jag ÄR tråkigt.

Men visst ta det med hängbrallorna en annan gång,,,nu ska jag gå å lägga mig.
    Fast ungdommar har sällan en gedigen utbildning och det var ungdommarna vi pratade om från första början. Förövrigt är det vekrligen en fet fördom att säga att klädstil och attityd går hand i hand. Klädstil är ett sätt att uttrycka sig och attityd är ett sätt att vara.
  • Anna Paulita
    MintMint skrev 2011-03-02 23:13:09 följande:
    Du skulle bara veta hur väl de kan "gömma sig" i en mössa.Flört Och jag håller inte med om att det skulle handla om att inte ha respekt för ungdomarna. Jag tycker snarare att det är precis tvärtom. Att man faktiskt respekterar ungdomarna genom att sätta upp vissa regler för de att följa, precis som på alla andra ställen. De känner sig trygga av att hålla sina mobiltelefoner i händerna och hörlurarna inproppade i öronen. Jag tillåter inte det heller under lektionstid (mer än i undantagsfall)!
    Jag jobbar ju också i en högstadieskola och märker inte av problemet att mina elever gömmer sig i sina mössor och kepsar.
  • Anna Paulita
    MintMint skrev 2011-03-02 23:32:11 följande:
    Ja, fast du jobbar ju inte som lärare eller hur?
    Nej det gör jag inte. Men vad spelar det för roll?
  • Anna Paulita
    MintMint skrev 2011-03-03 10:06:15 följande:
    Det är stor skillnad att sitta ansikte mot ansikte med en elev som har en mössa nertryckt på huvudet i jämförelse med att ha en klass på 25 elever. Om "Kalle" sitter längst ner i hörnet i klassrummet med en keps på huvudet och kanske en luva uppdragen över den, då är det inte alltid så lätt att "se" honom. Men om samma Kalle sitter mitt emot dig med samma keps och samma luva, så blir kontakten annorlunda eftersom det då handlar om "en-mot-en" så att säga.
    Jag möter dem ofta i grupp, både i hela klasser och har uppriktigt sagt aldrig ens känt att mössan är ett problem, samt i mindre grupper med 8 till 10 elever.
  • Anna Paulita
    MintMint skrev 2011-03-03 10:45:56 följande:
    Nej, DU upplever inte det. Men JAG gör det, eftersom jag möter eleverna i en klassrumssituation åtskilliga timmar. Om jag bara mötte eleverna då och då, i andra situationer än undervisning, så kanske jag inte heller hade tyckt att mössors varande eller icke-varande hade spelar någon roll.

Du ser inte att det är ett problem att "Kalle" sitter längst bak i klassrummet och gömmer sig i sin keps och sin luva? Där du inte har en aning om "Kalle" lyssnar på dig eller inte.
    Självklart ser jag det som ett problem att Kalle inte lyssnar, men det hänger knappast på mössans vara eller inte vara utan på något annat.  Sedan är det så klart enklaste att skylla på mössan/luvan/kepsen eller vad det kan vara.
  • Anna Paulita
    Ginny skrev 2011-03-04 10:29:11 följande:

Om föräldrarna lärde sina barn att man inte har huvudbonad på sig inomhus så skulle vi lärare inte behöva lägga någon tid på det alls.

Men varför undrar jag ännu? Alla säger att det är fel och respektlöst men ingen säger varför det är fel och respektlöst. Vet någon ens varför man inte "får" ha mössa på sig inomhus?
  • Anna Paulita
    Pallas skrev 2011-03-04 10:49:05 följande:
    Kan det vara ett kyrkligt påbud?
    Ja, kanske. Jag är oändligt oreligös och har dålig koll. Men visst kan det vara så.
  • Anna Paulita
    Ginny skrev 2011-03-04 13:21:09 följande:
    Anna Paulita skrev 2011-03-04 10:46:06 följande:
    Men varför undrar jag ännu? Alla säger att det är fel och respektlöst men ingen säger varför det är fel och respektlöst. Vet någon ens varför man inte "får" ha mössa på sig inomhus?
    Mitt svar på varför är att det inte ser bra (sen kan man läsa in vad man vill i det ordet) ut. Varför skulle man ha mössa på sig inomhus? För att det är snyggt? Kallt om öronen?
    Jag tycker att det ser ovårdat ut med mössa på, vare sig man sitter i klassrummet, på en restaurang eller i kyrkan.
    Med andra ord är det en smaksak. Jag tycker inte att punkare är direkt snyggt klädda, men det är ju snarare så att jag får vänja mig och gilla läget än att tvinga dem byta kläder. För mig är det precis samma sak.

Och ja, jag tror att de tycker det är snyggt och nej, jag tror inte de fryser om öronen. Iallafall inte inomhus.
Svar på tråden Kampen om mössans vara eller inte vara!