• Anna Paulita

Kampen om mössans vara eller inte vara!

När jag gick i högstadiet för ganska precis 20 år sedan pågick kampen om mössans vara eller inte vara i skolorna. Varje lektion skälldes det från lärare på eleverna om att fimpa mössorna, eller som på den tiden kepsarna.

Men i vilket fall…kan ni tänka er att den diskussionen än i dag pågår i skolorna? Iallafall i den skolan jag arbetar i. Keps och mössdiskussionen har vi vart eviga dag i personalrummet och skolans anställda har två läger, de som tycker att vi ska släppa mössorna fria och de som tycker vi ska vara mer noga med förbudet till 100% och inte som i dag där vi ”ja sägare” inte bryr oss.

Mina argument att låta mössorna vara på är enkla, ORKA bry sig. Det finns 100 andra fighter som är viktigare än om eleverna ska få ha mössa eller keps på sig eller ej. Och all tid och energi det tar för lärarna att ha dessa diskussioner vart eviga lektion. Och  det verkar ju inte gå hem ändå? Ungarna bryr sig inte. Så ge er, släng in handuken!

Argumenten jag hör är att man ska inte ha ytterkläder inomhus och att det är ohygieniskt i tex matsalen att ha huvudbonad, men då är ju tröjor, sjalar, byxor och kjolar också det. (speciellt under de årstider man inte har ytterkläder och är det egentligen inte bättre att ha huvudbonad på sig i matsalen speciellt då den hindrar håravfall i egen och andras mat)  Ska vi iklä oss skyddsdräkt för att få äta i matsalen? En annan lärare hävdade att om man tummar på "mössregeln" så måste man tumma på andra regler och i slutändan har eleverna makten. Och varför måste man det? Det handlar ju inte om att låta eleverna styra skolan utan bara inse att det är dags att ge upp mössfighten.

Jag undrar hur mycket tid som har gått åt från undervisning de 20 senaste åren, om man lägger ihop all tid gällande tjat om mössor, i hela Sverige. Tid som kunde spenderas bättre!

Vad tycker du?

• Svar på tråden Kampen om mössans vara eller inte vara!
  • Bonanza
    JAG är BÄST skrev 2011-03-02 22:26:41 följande:
    Hatt bar man med ståtlighet och är stiliga.

Idag går ungdomarna med kepor på sniskan,,med spretande hårtoffsar utvid öronen (gärna ska håret vara skitigt/flottigt med).Mössor kan du knappast jämföra med en stilig hatt
    Men det är ju bara din personliga smak.
  • La Lola
    Anna Paulita skrev 2011-03-02 22:23:20 följande:
    Fast varför? Förr i tiden hade man hatt på sig inomhus för det var ett mode. Nu är keps och mössa mode igen, varför inte ändra på reglerna då?
    Nja, herrar tog väl alltid av sig hatten förr.
    Damerna fick ha sina på sig o det kan ju bero på att de kanske var fastnåladei vfrisyren (gissar dock bara).

Visst kan man välja sina strider men jag tycker det är konstigt att dagens ungar inte får lära sig hemifrån att mössan ska av.

Jag är kanske gammalmodig men det skiter jag i.
    Mössa är ett plagg man bär utomhus anser jag.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • ArgaKillen

När jag gick i högstadiet för ganska precis 10 år sedan så var det ett evigt tjatande från lärarna och jag fattade aldrig riktigt varför. Men samtidigt så förstod jag inte riktigt problemet med att de elever som hela tiden envisades med mössa inomhus alltid "glömde" att ta av den. Hade jag varit lärare så hade jag låtit de som vill ha mössa på sig ha det.

Tiderna förändras och det var länge sen vi gick omkring med hattar på stan, som man tog av sig när man kom inomhus för artighets skull, eller hur det nu funkade förr.

• JAG är BÄST
    Anna Paulita skrev 2011-03-02 22:25:52 följande:
    Precis, muslimska kvinnor vill ha slöja, judiska ortodxa män och även oortodoxa män har kolott, även ickemuslimska kvinnor kan ha slöjor som hårprydnad osv...en kvinna i skolan har ett pannband som hon alltid har. Vart går gränsen?
    Vart gränsen går?

Nu kan du inte blanda hiop kristendom/tro med kepor/mössor+ liknand emode med det säger jag nu dock att du inte nämt det i trådstarten,,men jag tar upp det fulaste modet jag vet är hängande brallor vars ungdomar knappt kan går,,ser ut som om dom skitit ner sig för att hålla dom "uppe" med att gå bredbent för at kunna ha häng å visa hela arselet sittKräks

Ungdomar klagar på att dom är arbetslösa,,,KONSTIGT?? inte ett dugg anser jag.
  • Anna Paulita
    JAG är BÄST skrev 2011-03-02 22:23:40 följande:

Jag håller med dig till FULLO!!

Personligen tycker jag det ser så förbannat respektlöst ut från ungdomarnas sida att sitta där med mössorna på sig.

Tur att jag inte är lärare för jag hade aldrig klarat av det utan att få ett psykbryt å många pekpinnar att remsas upp i toppen ,

Vad lär man ungdomarna av att ha mössa på sig inomhus? jo att även ha på sog mössor på jobb. Inte skulle då jag vilja anställa nån som sprang med mössa inomhus hela dagarna på sitt jobba.

Respektlöst hur? Mina ungar får ha mössor på sig inne hos mig och jag känner mig respekterad ändå. Det har att göra med deras sätt mot mig som avgör huruvida de respekterar mig eller ej, inte om de har mössa.
  • Anna Paulita
    JAG är BÄST skrev 2011-03-02 22:26:41 följande:
    Hatt bar man med ståtlighet och är stiliga.

Idag går ungdomarna med kepor på sniskan,,med spretande hårtoffsar utvid öronen (gärna ska håret vara skitigt/flottigt med).Mössor kan du knappast jämföra med en stilig hatt
    Det har att göra med vad som var modernt för 100 år sedan och vad som är modernt nu.
  • Anna Paulita
    Bonanza skrev 2011-03-02 22:26:17 följande:
    Uppenbarligen ser inte de yngre generationerna det som något respektlöst. Då är det väl respektlöst att kräva att gamla människors syn på vett och etikett ska vara den allena rådande?
    WORD
  • JAG är BÄST
    Bonanza skrev 2011-03-02 22:28:08 följande:
    Men det är ju bara din personliga smak.
    Säg mig när såg en dam ovårdad och respektlös ut med sin hatt???
    För det gör ungodmar idag med sina hängande brallor,,flottiga hår,, snea kepor mm.

Då ska dom banne mig inte gnälla att dom är arbetslösa..Å med deras attityd 2jag bryr mig inte",,VEM vill hjälpa en sån ungdom från arbestlösheten???

INGEN abrebsgivare,, å finns sånna arbetgivare så är dom MYCKET FÅ här i landet.
  • Hannah76

Min dotter har mössa på sig nästan hela tiden (dock inte i klassrummet) och jag ser inte det respektlösa i det. Min svärmor tycker att det är hemskt och rycker alltid av henne mössan, det tycker jag dock är respektlöst..

• JAG är BÄST
    Anna Paulita skrev 2011-03-02 22:31:50 följande:
    Det har att göra med vad som var modernt för 100 år sedan och vad som är modernt nu.
    Hattar är ALDRIG omodernt.
    Äger själv hatt
Svar på tråden Kampen om mössans vara eller inte vara!