• Anna Paulita

Kampen om mössans vara eller inte vara!

När jag gick i högstadiet för ganska precis 20 år sedan pågick kampen om mössans vara eller inte vara i skolorna. Varje lektion skälldes det från lärare på eleverna om att fimpa mössorna, eller som på den tiden kepsarna.

Men i vilket fall…kan ni tänka er att den diskussionen än i dag pågår i skolorna? Iallafall i den skolan jag arbetar i. Keps och mössdiskussionen har vi vart eviga dag i personalrummet och skolans anställda har två läger, de som tycker att vi ska släppa mössorna fria och de som tycker vi ska vara mer noga med förbudet till 100% och inte som i dag där vi ”ja sägare” inte bryr oss.

Mina argument att låta mössorna vara på är enkla, ORKA bry sig. Det finns 100 andra fighter som är viktigare än om eleverna ska få ha mössa eller keps på sig eller ej. Och all tid och energi det tar för lärarna att ha dessa diskussioner vart eviga lektion. Och  det verkar ju inte gå hem ändå? Ungarna bryr sig inte. Så ge er, släng in handuken!

Argumenten jag hör är att man ska inte ha ytterkläder inomhus och att det är ohygieniskt i tex matsalen att ha huvudbonad, men då är ju tröjor, sjalar, byxor och kjolar också det. (speciellt under de årstider man inte har ytterkläder och är det egentligen inte bättre att ha huvudbonad på sig i matsalen speciellt då den hindrar håravfall i egen och andras mat)  Ska vi iklä oss skyddsdräkt för att få äta i matsalen? En annan lärare hävdade att om man tummar på "mössregeln" så måste man tumma på andra regler och i slutändan har eleverna makten. Och varför måste man det? Det handlar ju inte om att låta eleverna styra skolan utan bara inse att det är dags att ge upp mössfighten.

Jag undrar hur mycket tid som har gått åt från undervisning de 20 senaste åren, om man lägger ihop all tid gällande tjat om mössor, i hela Sverige. Tid som kunde spenderas bättre!

Vad tycker du?

• Svar på tråden Kampen om mössans vara eller inte vara!
  • MintMint
    Clotilda skrev 2011-03-02 23:21:50 följande:

Nu har jag bara varit på gymnasiet och där har jag ännu inte träffat en elev som lyckats gömma sig så bra i en mössa, men högstadiet har jag ingen erfarenhet av. De kanske är bättre på det där? =) Hehe.

Trygghetsbeteende som gör att de stör undervisningen eller på något sätt inte själva kan delta, som att de sitter med mobiltelefon eller lyssnar på musik, är såklart inte ok därför att det i sig är respektlöst mot mig som lärare, och mot klasskamrater. En mössa däremot stör inte undervisningen varken för mig, eleven eller kamrater och därför förstår jag inte varför jag ens skulle ha något att säga om saken. Lite skillnad mellan hörlurar och en mössa måste du väl ändå tycka att det är? =)

Ja, det är klart att det är skillnad på en mössa och hörlurar. Jag poängterade bara att man faktiskt måste störa ungdomarnas "trygghet" ibland, oavsett om det gäller en mössa eller en mobiltelefon. (sen kan man hårdra det lite till om man vill...med en mössa nertryckt på huvudet så kan man enkelt stoppa i ett par hörlurar utan att de syns...Tungan ute). Och jag upplever faktiskt att mössorna stör undervisningen, eftersom eleverna "gömmer" sig i de. Man får en helt annan kontakt med elever utan något som är nerdraget mer eller mindre över ögonen (att prata med en keps är inte alls lika trevligt som att prata med ett par ögon så att säga).

Men jag tror att det skiljer sig en hel del på att arbeta på gymnasiet och på högstadiet faktiskt.
  • Anna Paulita
    MintMint skrev 2011-03-02 23:13:09 följande:
    Du skulle bara veta hur väl de kan "gömma sig" i en mössa.Flört Och jag håller inte med om att det skulle handla om att inte ha respekt för ungdomarna. Jag tycker snarare att det är precis tvärtom. Att man faktiskt respekterar ungdomarna genom att sätta upp vissa regler för de att följa, precis som på alla andra ställen. De känner sig trygga av att hålla sina mobiltelefoner i händerna och hörlurarna inproppade i öronen. Jag tillåter inte det heller under lektionstid (mer än i undantagsfall)!
    Jag jobbar ju också i en högstadieskola och märker inte av problemet att mina elever gömmer sig i sina mössor och kepsar.
  • MintMint
    Anna Paulita skrev 2011-03-02 23:30:12 följande:
    Jag jobbar ju också i en högstadieskola och märker inte av problemet att mina elever gömmer sig i sina mössor och kepsar.
    Ja, fast du jobbar ju inte som lärare eller hur?
  • amalie79

Nej, jag tycker mössorna ska av. När jag gick på högstadiet så fanns det en lärare som kastade ut en killes keps genom fönstret när han vägrade ta  av sig den, sen var det inga mer som hade huvudbonad på hans lektioner kan jag säga!

För mig är det självklart att man inte har mössa inomhus.

• Anna Paulita
    MintMint skrev 2011-03-02 23:32:11 följande:
    Ja, fast du jobbar ju inte som lärare eller hur?
    Nej det gör jag inte. Men vad spelar det för roll?
  • Hypnotica

Jag klädde mig i punkläder under hela gymnasietiden. Inte fan var jag så korkad att jag iklädde mig dessa när jag började arbeta! Under skoltiden kan man vara i princip fri i vad man klär sig i. Det är roligt och så tycker jag det ska vara. De flesta har vett i skallen att förstå att i arbetslivet gäller andra klädkoder.

• Gunnell
    JAG är BÄST skrev 2011-03-02 22:52:17 följande:
    Rättar "det behövs fler lärare som vågar ställa krav"
    Du, det handlar inte om att vi lärare inte VÅGAR ställa krav. Men begriper du hur jobbigt det är när man har 4-5 lektioner varje dag och man ska börja med att ta en kvarts diskussion varje lektion om elevernas mössor, tuggummin och skit? Jag är glad om de lyssnar och LÄR sig något. 

Det är kanske ni föräldrar som ska VÅGA berätta för era ungar hur man uppför sig. Vi lärare ska fasiken inte behöva uppfostra era odrägliga tonåringar. Jag berättar gärna för eleverna EN gång hur man uppfattas om man har keps på sig tex på en arbetsintervju. Om eleven sedan inte tror mig/bryr sig så är det under min värdighet som pedagog att tjata på eleverna som nån jäkla morsa.

Jag tycker faktiskt att det är sorgligt att föräldrar inte har lärt sina nästan vuxna barn att man inte har ytterkläder på sig inomhus. Men visst, lägg ansvaret på era barns lärare, det är väl bekvämast så - som vanligt. 

Jag är pedagog - inte alla elevers morsa. Att lära era tonåringar hur man uppför sig får ni göra själva. Men tyvärr så är utvecklingssamtalen ofta en tråkig aha-upplevelse. Elever som beter sig allmänt otrevligt/ohyffsat har oftast likadana föräldrar. Och föräldrar till bortskämda skitungar har ofta föräldrar som lägger allt ansvar vad de gäller uppfostran på skolan. 
  • MintMint
    Anna Paulita skrev 2011-03-03 08:31:50 följande:
    Nej det gör jag inte. Men vad spelar det för roll?
    Det är stor skillnad att sitta ansikte mot ansikte med en elev som har en mössa nertryckt på huvudet i jämförelse med att ha en klass på 25 elever. Om "Kalle" sitter längst ner i hörnet i klassrummet med en keps på huvudet och kanske en luva uppdragen över den, då är det inte alltid så lätt att "se" honom. Men om samma Kalle sitter mitt emot dig med samma keps och samma luva, så blir kontakten annorlunda eftersom det då handlar om "en-mot-en" så att säga.
  • Gunnell
    amalie79 skrev 2011-03-03 08:23:32 följande:

Nej, jag tycker mössorna ska av. När jag gick på högstadiet så fanns det en lärare som kastade ut en killes keps genom fönstret när han vägrade ta  av sig den, sen var det inga mer som hade huvudbonad på hans lektioner kan jag säga!

För mig är det självklart att man inte har mössa inomhus.

Ha! Det skulle jag gääärna göra :D Problemet är att jag skulle bli anmäld :( Eleven skulle bli kränkt. 

Det är många som tycker att mössorna ska av och att det är lärarens ansvar att det sker, så exakt HUR ska det gå till? Kom ihåg att det inte får vara något som gör att de andra eleverna missar undervisningstid, samt att man inte får ta elevers egendom, samt att man inte FÅR slänga ut elever om de inte uppenbart stör undervisningen (tror inte att mössa räknas). SÅ, hur hade NI gjort för att alla lektioner ska bli mössfria? 
    Hur gör ni andra lärare?  
  • krompa

Här ska mössorna av.

Vi lärare ville slippa den diskussionen och låta eleverna ha mössor på sig på lektionerna, men elevrådet som lade fram de nya reglerna ville ha kvar mössförbutet i klassrummen. Kepsar och huvor kan skymma elevernas ögen, men mössor gör inte det..

Svar på tråden Kampen om mössans vara eller inte vara!