• Anna Paulita

Kampen om mössans vara eller inte vara!

När jag gick i högstadiet för ganska precis 20 år sedan pågick kampen om mössans vara eller inte vara i skolorna. Varje lektion skälldes det från lärare på eleverna om att fimpa mössorna, eller som på den tiden kepsarna.

Men i vilket fall…kan ni tänka er att den diskussionen än i dag pågår i skolorna? Iallafall i den skolan jag arbetar i. Keps och mössdiskussionen har vi vart eviga dag i personalrummet och skolans anställda har två läger, de som tycker att vi ska släppa mössorna fria och de som tycker vi ska vara mer noga med förbudet till 100% och inte som i dag där vi ”ja sägare” inte bryr oss.

Mina argument att låta mössorna vara på är enkla, ORKA bry sig. Det finns 100 andra fighter som är viktigare än om eleverna ska få ha mössa eller keps på sig eller ej. Och all tid och energi det tar för lärarna att ha dessa diskussioner vart eviga lektion. Och  det verkar ju inte gå hem ändå? Ungarna bryr sig inte. Så ge er, släng in handuken!

Argumenten jag hör är att man ska inte ha ytterkläder inomhus och att det är ohygieniskt i tex matsalen att ha huvudbonad, men då är ju tröjor, sjalar, byxor och kjolar också det. (speciellt under de årstider man inte har ytterkläder och är det egentligen inte bättre att ha huvudbonad på sig i matsalen speciellt då den hindrar håravfall i egen och andras mat)  Ska vi iklä oss skyddsdräkt för att få äta i matsalen? En annan lärare hävdade att om man tummar på "mössregeln" så måste man tumma på andra regler och i slutändan har eleverna makten. Och varför måste man det? Det handlar ju inte om att låta eleverna styra skolan utan bara inse att det är dags att ge upp mössfighten.

Jag undrar hur mycket tid som har gått åt från undervisning de 20 senaste åren, om man lägger ihop all tid gällande tjat om mössor, i hela Sverige. Tid som kunde spenderas bättre!

Vad tycker du?

• Svar på tråden Kampen om mössans vara eller inte vara!
  • MintMint
    krompa skrev 2011-03-03 10:29:53 följande:
    Här ska mössorna av.

Vi lärare ville slippa den diskussionen och låta eleverna ha mössor på sig på lektionerna, men elevrådet som lade fram de nya reglerna ville ha kvar mössförbutet i klassrummen. Kepsar och huvor kan skymma elevernas ögen, men mössor gör inte det..
    Och det säger ju en hel del om vad eleverna själva faktiskt egentligen vill.
  • Anna Paulita
    MintMint skrev 2011-03-03 10:06:15 följande:
    Det är stor skillnad att sitta ansikte mot ansikte med en elev som har en mössa nertryckt på huvudet i jämförelse med att ha en klass på 25 elever. Om "Kalle" sitter längst ner i hörnet i klassrummet med en keps på huvudet och kanske en luva uppdragen över den, då är det inte alltid så lätt att "se" honom. Men om samma Kalle sitter mitt emot dig med samma keps och samma luva, så blir kontakten annorlunda eftersom det då handlar om "en-mot-en" så att säga.
    Jag möter dem ofta i grupp, både i hela klasser och har uppriktigt sagt aldrig ens känt att mössan är ett problem, samt i mindre grupper med 8 till 10 elever.
  • Pallas

Blir lite lack över att se att ämnet fortfarande är på tapeten. Det där "mössförbudet" är det i särklass mest muppiga någonsin. Jag har sedan jag började lekis inte hör ETT enda argument som håller. Om man försöker bränna krut på att övertyga ungdomar om varför något är bra, så bör man ha bombsäkra argument. Det duger inte med argument som kan smulas sönder av att en katt går förbi. Det är därför diskussionen fortfarande förekommer.

• MintMint
    Anna Paulita skrev 2011-03-03 10:36:56 följande:
    Jag möter dem ofta i grupp, både i hela klasser och har uppriktigt sagt aldrig ens känt att mössan är ett problem, samt i mindre grupper med 8 till 10 elever.
    Nej, DU upplever inte det. Men JAG gör det, eftersom jag möter eleverna i en klassrumssituation åtskilliga timmar. Om jag bara mötte eleverna då och då, i andra situationer än undervisning, så kanske jag inte heller hade tyckt att mössors varande eller icke-varande hade spelar någon roll.

Du ser inte att det är ett problem att "Kalle" sitter längst bak i klassrummet och gömmer sig i sin keps och sin luva? Där du inte har en aning om "Kalle" lyssnar på dig eller inte.
  • Pallas
    MintMint skrev 2011-03-03 10:45:56 följande:
    Du ser inte att det är ett problem att "Kalle" sitter längst bak i klassrummet och gömmer sig i sin keps och sin luva? Där du inte har en aning om "Kalle" lyssnar på dig eller inte.
    Det är klart att det är ett problem att du inte vet om Kalle lyssnar, men det är inte mössan/luvan som är problemet.
  • Anna Paulita
    MintMint skrev 2011-03-03 10:45:56 följande:
    Nej, DU upplever inte det. Men JAG gör det, eftersom jag möter eleverna i en klassrumssituation åtskilliga timmar. Om jag bara mötte eleverna då och då, i andra situationer än undervisning, så kanske jag inte heller hade tyckt att mössors varande eller icke-varande hade spelar någon roll.

Självklart ser jag det som ett problem att Kalle inte lyssnar, men det hänger knappast på mössans vara eller inte vara utan på något annat.  Sedan är det så klart enklaste att skylla på mössan/luvan/kepsen eller vad det kan vara.
  • MintMint
    Pallas skrev 2011-03-03 11:04:09 följande:
    Det är klart att det är ett problem att du inte vet om Kalle lyssnar, men det är inte mössan/luvan som är problemet.
    Utan mössan på så får jag ögonkontakt med Kalle på ett helt annat sätt och får även kontakt och "ser" honom också. Så jo, det kan vara mössan som är problemet.

Detta är ju min personliga åsikt, och vad andra tycker eller hur andra lärare gör det struntar jag i. Men på mina lektioner ska mössor etc. AV. Just för att jag vill SE mina elever helt enkelt. Och många av mina kollegor gör som jag (vi har inget generellt mössförbud på lektionerna, det är upp till varje enskild lärare att bestämma vad som gäller. Och det accepterar våra elever också).
  • Laura03

Håller med TS. Det finns viktigare saker än att löga 10 min varje lektion på att tjötar om mössan/kepsen ska va av eller på. Tex. UNDERVISNING!

• Bellenellen09

Där jag jobbar råder det också delade meningar bland oss lärare om mössans vara eller icke vara. Själv tillhör jag dem som struntar i om de har mössan på sig eller inte (jag jobbar på mellanstadiet). Vill lille Pelle sitta med yllemössan eller kepsen på huvet så är det inte mitt bekymmer. Vi har diskuterat varför en del anser att det är ohyfsat att ha mössa inne, hur man kan uppfattas på olika sätt beroende på vilka kläder man har o s v. Men att var och varannan lektion hålla på och tjafsa om mössan... nej tack! Det har jag fått nog av för länge sen. 95% av eleverna vill ändå inte ha mössan på sig. Men får man inte är det så klart roligt att testa och diskutera varför man inte får o s v. Jag har inga bra svar att ge. En del tjejer (mer för några år sedan) satte upp håret med olika scarfar och sjaletter och liknande. Skulle de också ta av dem?

Däremot har vi på skolan gemensamt bestämt att man inte får ha mössa på skolans olika samlingar, i bamba o s v. Och då är det min skyldighet att se till att regeln efterlevs där.

• Laura03

Kommer en muslimsk elev med slöja, dock ej något som täcker ansiktet eller ögonen. Tvingar ni av henne den också då? Huvudbonad som huvudbonad!
    Känner ingen som är född på 70-80 talet som har kepsen fastklistrad på huvudet idag. Man har den för att man inte hinner fixa håret. Precis som tonårskillarna har dem idag. Tror inte de kommer sitta på kontoret med keps.

Svar på tråden Kampen om mössans vara eller inte vara!