Inlägg från: MintMint |Visa alla inlägg
  • MintMint

Kampen om mössans vara eller inte vara!

Jag jobbar som lärare på högstadiet. Jag är stenhård på att alla mössor/kepsar/luvor ska AV under lektionstid. Det handlar inte om vett och etikett på något vis, utan att jag faktiskt vill SE mina elever. Både bokstavligt och bildligt talat. De har nämligen en tendens att "gömma" sig bakom sina huvudbonader, och så vill jag inte ha det. (Inte eleverna heller tror jag, eftersom jag inte behöver ta så många diskussioner kring det. De vet vad som gäller helt enkelt, och 99% av mina elever plockar av sig när de går in på lektionerna helt enkelt. )

• MintMint
    La Lola skrev 2011-03-02 22:43:19 följande:
    Tummen upp för dig!
    Tack!Glad
  • MintMint
    Anna Paulita skrev 2011-03-02 22:44:00 följande:
    Det är iallafall en vettig orsak, en sådan har jag aldrig hört från lärarna på min skola om jag ska vara uppriktig. Hos oss handlar det nästan enbart om principen.
    Fast i vissa lägen måste man ju vara principfast också. Vi har en regel som säger att eleverna inte får ha mössa och jacka på sig i matsalen. Personligen så struntar jag i om de sitter och äter med jackan på sig, eller en mössa nerdragen över öronen. Men där gäller det en ren principsak, att alla ska följa samma regel. Som lärare är jag då skyldig att faktiskt se till att eleverna inte har ytterkläder på sig i matsalen (vi äter gratis, för att dels vara med och skapa ett positivt klimat i matsalen men även för att se till att dessa regler/principer efterlevs).
  • MintMint
    JAG är BÄST skrev 2011-03-02 22:52:17 följande:
    Rättar "det behövs fler lärare som vågar ställa krav"
    Ja, det är otroligt viktigt att ställa krav på eleverna och att våga göra det. De ska  ju vara "förberedda för att gå ut i samhället" efter skolan, och man kan ju inte släppa ut vad som helst.Skrattande
  • MintMint
    Clotilda skrev 2011-03-02 23:03:49 följande: