Inlägg från: MintMint |Visa alla inlägg
  • MintMint

Kampen om mössans vara eller inte vara!

Jag jobbar som lärare på högstadiet. Jag är stenhård på att alla mössor/kepsar/luvor ska AV under lektionstid. Det handlar inte om vett och etikett på något vis, utan att jag faktiskt vill SE mina elever. Både bokstavligt och bildligt talat. De har nämligen en tendens att "gömma" sig bakom sina huvudbonader, och så vill jag inte ha det. (Inte eleverna heller tror jag, eftersom jag inte behöver ta så många diskussioner kring det. De vet vad som gäller helt enkelt, och 99% av mina elever plockar av sig när de går in på lektionerna helt enkelt. )

• MintMint
    La Lola skrev 2011-03-02 22:43:19 följande:
    Tummen upp för dig!
    Tack!Glad
  • MintMint
    Anna Paulita skrev 2011-03-02 22:44:00 följande:
    Det är iallafall en vettig orsak, en sådan har jag aldrig hört från lärarna på min skola om jag ska vara uppriktig. Hos oss handlar det nästan enbart om principen.
    Fast i vissa lägen måste man ju vara principfast också. Vi har en regel som säger att eleverna inte får ha mössa och jacka på sig i matsalen. Personligen så struntar jag i om de sitter och äter med jackan på sig, eller en mössa nerdragen över öronen. Men där gäller det en ren principsak, att alla ska följa samma regel. Som lärare är jag då skyldig att faktiskt se till att eleverna inte har ytterkläder på sig i matsalen (vi äter gratis, för att dels vara med och skapa ett positivt klimat i matsalen men även för att se till att dessa regler/principer efterlevs).
  • MintMint
    JAG är BÄST skrev 2011-03-02 22:52:17 följande:
    Rättar "det behövs fler lärare som vågar ställa krav"
    Ja, det är otroligt viktigt att ställa krav på eleverna och att våga göra det. De ska  ju vara "förberedda för att gå ut i samhället" efter skolan, och man kan ju inte släppa ut vad som helst.Skrattande
  • MintMint
    Clotilda skrev 2011-03-02 23:03:49 följande:
    Nu arbetar jag inte som lärare men håller på att utbilda mig och personligen skulle jag inte ta kampen om mössans vara eller icke vara. Det skulle möjligtvis vara med den motivering att jag inte kan se deras ansikten, men mig veteligen så sitter en mössa PÅ huvudet, och inte ÖVER. =) Dessutom tycker jag att det handlar lite om respekt för hur ungdomar väljer att uttrycka sig och vad de känner sig trygga i, även om det inte skulle överensstämma med mina värderingar när det gäller hyfs och respekt. Samtidigt så håller jag såklart med om att man måste våga ställa krav på eleverna, men för mig handlar de kraven om uppförande och prestation, inte huvudbonad.
    Du skulle bara veta hur väl de kan "gömma sig" i en mössa.Flört Och jag håller inte med om att det skulle handla om att inte ha respekt för ungdomarna. Jag tycker snarare att det är precis tvärtom. Att man faktiskt respekterar ungdomarna genom att sätta upp vissa regler för de att följa, precis som på alla andra ställen. De känner sig trygga av att hålla sina mobiltelefoner i händerna och hörlurarna inproppade i öronen. Jag tillåter inte det heller under lektionstid (mer än i undantagsfall)!
  • MintMint
    Clotilda skrev 2011-03-02 23:21:50 följande:

Nu har jag bara varit på gymnasiet och där har jag ännu inte träffat en elev som lyckats gömma sig så bra i en mössa, men högstadiet har jag ingen erfarenhet av. De kanske är bättre på det där? =) Hehe.

Trygghetsbeteende som gör att de stör undervisningen eller på något sätt inte själva kan delta, som att de sitter med mobiltelefon eller lyssnar på musik, är såklart inte ok därför att det i sig är respektlöst mot mig som lärare, och mot klasskamrater. En mössa däremot stör inte undervisningen varken för mig, eleven eller kamrater och därför förstår jag inte varför jag ens skulle ha något att säga om saken. Lite skillnad mellan hörlurar och en mössa måste du väl ändå tycka att det är? =)

Ja, det är klart att det är skillnad på en mössa och hörlurar. Jag poängterade bara att man faktiskt måste störa ungdomarnas "trygghet" ibland, oavsett om det gäller en mössa eller en mobiltelefon. (sen kan man hårdra det lite till om man vill...med en mössa nertryckt på huvudet så kan man enkelt stoppa i ett par hörlurar utan att de syns...Tungan ute). Och jag upplever faktiskt att mössorna stör undervisningen, eftersom eleverna "gömmer" sig i de. Man får en helt annan kontakt med elever utan något som är nerdraget mer eller mindre över ögonen (att prata med en keps är inte alls lika trevligt som att prata med ett par ögon så att säga).

Men jag tror att det skiljer sig en hel del på att arbeta på gymnasiet och på högstadiet faktiskt.
  • MintMint
    Anna Paulita skrev 2011-03-02 23:30:12 följande:
    Jag jobbar ju också i en högstadieskola och märker inte av problemet att mina elever gömmer sig i sina mössor och kepsar.
    Ja, fast du jobbar ju inte som lärare eller hur?
  • MintMint
    Anna Paulita skrev 2011-03-03 08:31:50 följande:
    Nej det gör jag inte. Men vad spelar det för roll?
    Det är stor skillnad att sitta ansikte mot ansikte med en elev som har en mössa nertryckt på huvudet i jämförelse med att ha en klass på 25 elever. Om "Kalle" sitter längst ner i hörnet i klassrummet med en keps på huvudet och kanske en luva uppdragen över den, då är det inte alltid så lätt att "se" honom. Men om samma Kalle sitter mitt emot dig med samma keps och samma luva, så blir kontakten annorlunda eftersom det då handlar om "en-mot-en" så att säga.
  • MintMint
    krompa skrev 2011-03-03 10:29:53 följande:
    Här ska mössorna av.

Vi lärare ville slippa den diskussionen och låta eleverna ha mössor på sig på lektionerna, men elevrådet som lade fram de nya reglerna ville ha kvar mössförbutet i klassrummen. Kepsar och huvor kan skymma elevernas ögen, men mössor gör inte det..
    Och det säger ju en hel del om vad eleverna själva faktiskt egentligen vill.
  • MintMint
    Anna Paulita skrev 2011-03-03 10:36:56 följande:
    Jag möter dem ofta i grupp, både i hela klasser och har uppriktigt sagt aldrig ens känt att mössan är ett problem, samt i mindre grupper med 8 till 10 elever.
    Nej, DU upplever inte det. Men JAG gör det, eftersom jag möter eleverna i en klassrumssituation åtskilliga timmar. Om jag bara mötte eleverna då och då, i andra situationer än undervisning, så kanske jag inte heller hade tyckt att mössors varande eller icke-varande hade spelar någon roll.

Du ser inte att det är ett problem att "Kalle" sitter längst bak i klassrummet och gömmer sig i sin keps och sin luva? Där du inte har en aning om "Kalle" lyssnar på dig eller inte.
  • MintMint
    Pallas skrev 2011-03-03 11:04:09 följande:
    Det är klart att det är ett problem att du inte vet om Kalle lyssnar, men det är inte mössan/luvan som är problemet.
    Utan mössan på så får jag ögonkontakt med Kalle på ett helt annat sätt och får även kontakt och "ser" honom också. Så jo, det kan vara mössan som är problemet.

Detta är ju min personliga åsikt, och vad andra tycker eller hur andra lärare gör det struntar jag i. Men på mina lektioner ska mössor etc. AV. Just för att jag vill SE mina elever helt enkelt. Och många av mina kollegor gör som jag (vi har inget generellt mössförbud på lektionerna, det är upp till varje enskild lärare att bestämma vad som gäller. Och det accepterar våra elever också).
  • MintMint
    Laura03 skrev 2011-03-06 12:06:40 följande:
    Fast religion eller tonåring. Jag tycker det är diskriminering av en viss sort människor båda två. För det är ju människor som är emot att de klär sig på ett visst sätt. En vuxen auktoritär försöker styra hur en underordnad ska va klädd. Här en lärare gentemot ett barn. Om barnens föräldrar tycker det är OK med mössa/keps så är det ju inte lärarens sak att lägga sig i det. Det är en kort period på ca 4-6 år av barnets liv. Mellan ca 13-19 års åldern kepsen brukar sitta på. Vad är det på ett liv

Vänta nu lite..."Om barnens föräldrar tycker att det är okej...så ska lärare inte lägga sig i"? Om vi lärare skulle följa föräldrars åsikter om saker och ting, då skulle vi nog kunna lägga ner skolan överhuvudtaget. Jag har elever, vars föräldrar inte alls tycker att det gör någonting att deras barn sitter med mobiltelefoner på lektionstid (en del föräldrar ringer t.o.m till sina barn under lektionstid!). Ska vi tillåta mobilerna då också? Jag har elever, vars föräldrar har åsikter om vad som bör ingå och vad som inte bör ingå i skolans olika ämnen. Ska vi låta föräldrar styra det också? Eller föräldrar som inte tycker att det är någon "big deal" att elever upprepade gånger kommer för sent ill lektionerna, är det också bara att rätta sig efter det som lärare då?

Att be eleverna plocka av sig mössor och kepsar under lektionstid är inte i närheten av att handla om diskriminering, så det är nog ett ord som du behöver läsa på lite bättre.

• MintMint
    Laura03 skrev 2011-03-06 23:17:38 följande:
    Ursäkta mig att jag råkade trampa dig på tårna. En mobiltelefon stör undervisningen men en mössa/keps. Ge dig! Man ska respektera tider, timplanen, ja ibland Är undervisningen lite tunn, förstår om en del klagar. Men en mössa. Tänk om eleverna kräver att lärarna endast får undervisa i underkläder. Skulle du göra det då för att de ska bli nöjda? Ja nu tog jag i från tårna med. Min man har varit kepsbärare men när han jobbat på kontor och representerar så självfallet är kepsen inte varken på huvudet eller med över huvud taget. Tonåringar med keps/mössa är precis som en punkare. En stil som tyvärr äldre har svårt att acceptera. Å ja jag lägger mig i mina barns undervisning när det visar sig att de inte får den kunskap och hjälp de har rätt till. Annars är det upp till läraren att undervisa mins barn i de ämnen de är behöriga i.
    Nej, du har definitivt inte trampat mig på tårna. Jag syftade på din åsikt om att det är föräldrarnas åsikt som ska gälla och inte skolans. Och varför ska det bara gälla keps? Vad är kriterierna för var gränsen ska gå?

På många skolor har man dessutom satt upp trivselregler, som både elever och föräldrar fått ta del av. Det kan handla om att man helt enkelt inte bär ytterkläder inomhus. Många skolor har t.o.m skoförbud inomhus. Ska man tillåta skor ändå, bara för att inte kränka eleverna om de råkar vilja ha sina skor på sig...?

Ärligt talat, jag förstår inte problemet. Jag låter inte mina elever ha mössa/keps på sig på mina lektioner. PUNKT! Och jag kommer inte att ändra på det heller. Och eleverna klagar inte på det heller, utan det är självklart för de att ta av sig mössorna. Jag tror inte att mina elever på något vis är annorlunda än andra elever. Och de ser inte heller mig som någon "äldre person som inte kan acceptera stilen", för det är jag definitivt inte.

Hela den här diskussionen är ju bara urfånig helt enkelt. Att påstå att man diskriminerar och kränker eleverna pga man ber de ta av en keps inomhus är ju hur löjligt som helst. Sen får både du och alla andra ha åsikter om mössans varande eller icke varande i skolan, men att det skulle handla om kränkning eller diskriminering håller jag absolut inte med om.
Svar på tråden Kampen om mössans vara eller inte vara!