Laura03 skrev 2011-03-06 23:17:38 följande:
Ursäkta mig att jag råkade trampa dig på tårna. En mobiltelefon stör undervisningen men en mössa/keps. Ge dig! Man ska respektera tider, timplanen, ja ibland Är undervisningen lite tunn, förstår om en del klagar. Men en mössa. Tänk om eleverna kräver att lärarna endast får undervisa i underkläder. Skulle du göra det då för att de ska bli nöjda? Ja nu tog jag i från tårna med. Min man har varit kepsbärare men när han jobbat på kontor och representerar så självfallet är kepsen inte varken på huvudet eller med över huvud taget. Tonåringar med keps/mössa är precis som en punkare. En stil som tyvärr äldre har svårt att acceptera. Å ja jag lägger mig i mina barns undervisning när det visar sig att de inte får den kunskap och hjälp de har rätt till. Annars är det upp till läraren att undervisa mins barn i de ämnen de är behöriga i.
Nej, du har definitivt inte trampat mig på tårna. Jag syftade på din åsikt om att det är föräldrarnas åsikt som ska gälla och inte skolans. Och varför ska det bara gälla keps? Vad är kriterierna för var gränsen ska gå?
På många skolor har man dessutom satt upp trivselregler, som både elever och föräldrar fått ta del av. Det kan handla om att man helt enkelt inte bär ytterkläder inomhus. Många skolor har t.o.m skoförbud inomhus. Ska man tillåta skor ändå, bara för att inte kränka eleverna om de råkar vilja ha sina skor på sig...?
Ärligt talat, jag förstår inte problemet. Jag låter inte mina elever ha mössa/keps på sig på mina lektioner. PUNKT! Och jag kommer inte att ändra på det heller. Och eleverna klagar inte på det heller, utan det är självklart för de att ta av sig mössorna. Jag tror inte att mina elever på något vis är annorlunda än andra elever. Och de ser inte heller mig som någon "äldre person som inte kan acceptera stilen", för det är jag definitivt inte.
Hela den här diskussionen är ju bara urfånig helt enkelt. Att påstå att man diskriminerar och kränker eleverna pga man ber de ta av en keps inomhus är ju hur löjligt som helst. Sen får både du och alla andra ha åsikter om mössans varande eller icke varande i skolan, men att det skulle handla om kränkning eller diskriminering håller jag absolut inte med om.