Inlägg från: Maddisen80 |Visa alla inlägg
  • Maddisen80

Gastric Bypass (GBP)

CharmingGirl skrev 2011-04-15 16:06:48 följande:
    Jag måste fråga, började ni försöka på allvar att bli av med kilon innan bedömningen eller efter ni blivit godkända?

Hur lång tid efter ni blivit godkända fick ni er OP-tid?
    Jag har äntligen fått ett sommarjobb i sommar, och sedan blir jag arbetssökande/timanställd till hösten, och vill inte hamna i en situation som innebär sjukskrivning från sommarjobbet eller fråga om man kan skjuta upp OP till efter sommaren.

Jag fick i början av veckan en remissbekräftelse, men har ännu inte åberopat vårdgarantin för jag är "rädd" att om jag har "tur i oturen" får en OP i sommar och hamnar då i situationen jag inte vill hamna i. Vad hade ni gjort, kan ni råda mig? Åberopa vårdgarantin nu? Eller vänta? Vänta, hur länge? Eller inte åberopa alls? (På remissbekräftelsen står det att väntetiden är 2-3 månader, kan det ändras närmre fram tror ni?)

Förstå mig rätt nu, jag vill verkligen göra denna OP, men detta kan också vara min enda chans på väldigt länge att få jobba då jag nyligen flyttat och inte lyckats få in foten någonstans i kommunen, förrän nu till sommaren.
    Om du vill så vänta till hösten de går ju snabbt till hösten med dagarna bara springer i väg . Jag förstår dig att du vill ha sommarjobbet.
  • Maddisen80
    Annicka skrev 2011-04-15 22:35:17 följande:
    Jag blev godkänd 3/12-09 och op 20/1-10 och jag skulle ner 5kg och gick ner 8kg innan op och jag gjorde min op i Stockholm på Sophiahemmet och hade en betalningsförbindelse från Västra Götaland till Stockholm och Petra gjorde sin där också på Sophiahemmet.

Lycka till!
    Vad snabbt du fick tiden med som petra :) Men nu är de väl lång väntetid på alla sjukhus eller `?
  • Maddisen80
    Annicka skrev 2011-04-16 15:08:58 följande:
    Det jag vet är att det är inte så lång väntetid på Sophiahemmet om du väljer en betalningsförbindelse från  ditt landsting och det är inte så lång väntertid heller på Calanderska så här har du två alternativ du kan välja på. Hur går det med din remiss och du skulle eventuellt skicka en egenremiss?

Lycka till!

Det tog inte alls lång tid för mig jag var på vc i oktober 09 men han ville inte ge mig en och sen hade jag en tid till en annan läkare på en annan vc i november 09 och där fick jag en remiss och sen efter helgen så ringde jag upp till Sophiahemmet för bedömmning och fick en tid  den 3/12-09 och jag åkte upp och fick optid med mig hem den 20/1-10 så det gick väldigt snabbt för mig!
    Kram
    Måste man betala själv alltså på sopihahemmet och carlenderska de har jag inte råd med isåfall. Japp jag fundera på att skriva en egenremiss.
  • Maddisen80
    SilverEmma skrev 2011-04-16 15:27:06 följande:
    Jag tror inte att vem som helst kan komma till Sophiahemmet, man måste nog bo på "rätt" ställe för det. Om man inte betalar själv givetvis. Carlanderska däremot verkar ta emot från hela landet.
    Hej ja jag bor ju i landskrona så vet inte vad dem har för avtal
  • Maddisen80
    Tulebo skrev 2011-04-17 22:04:09 följande:

Har legat i natt och läst från början till slut. Mycket matnyttigt.. har kämpat mot övervikt i nästan 20 år nu och varit inskriven på obesitas på Sahlgrenska ett år... har BMI 35 och gick ner ca 8 kg under ett år med flyatande och dietist råd, men är tillbaka igen på vikten jag hade för ett år sedan när jag började. Mitt problem är att jag blir hungrig igen snabbt efter att jag ätit och blivit mätt. Inte sugen utan hungrig! Det drar i magen och i strupen som om jag vore gööör hungrig. Jag har under 20 år fått gå med denna kännsla och slagit mig själv på fingrarna och räknat kalorier och ständigt haft dåligt smavete och hunger.... Jag gick in på Carlanderskas hemsida och läst om GBP och sedan frågade jag på obesitas men jag väger för lite... Så om jag går upp 15 kg så får jag den? ja! Ville inte utsätta mina knän för detta. Tog lån, skickade in hälsodeklaration till Carlanderska på måndagen för 2v sedan. På fredagen fick jag svar att jag har tid den 29/4.  Snacka om att jag blev lycklig! Jag blev sååå lättad och rider ff på den kännslan att  äntligen kanske jag får känna mig mätt och inte hungrig! Min man och min bästa vännina är inte lika glada. De ser bara hindren. Min man menar att det är en lat utväg ( cyklar till jobbet 9,2 km enkel väg och har två hundar), min vännina skickar alla hemska länkar till mig och menar att om inte obesitas anser att jag skall opereras på landstingets bekostnad så är det inte akut då kan jag vänta ngt år till. Men jag är övertygad om att detta är rätt för mig. Har alltid varit aktiv och tränat hårt. Men kroppen förändras vid 40 och vi har fetma i släkten samt dåliga knän som gör att jag vill göra detta nu medans jag ff är ung och frisk. Är det ngn ute där som har några uppmuntrande ord en kväll somd enna. Är inne på dag två av flytande... gjort det förut så jätte-taggad är jag inte! Men faan jag är ju så glad och peppad igentligen inför op!!SoligG

Grattis till operationstiden de är ju jättebra, synd att inte närstående stöttar dig ,men här stöttar vi varandra.. Jag försöker kämpa med att få en operation ,jag har bmi på 42
  • Maddisen80
    SilverEmma skrev 2011-04-17 09:32:00 följande:
    *slänger potatismos på*

Jag bodde faktiskt i Sverige från början...sen fick min mor den ljusa idén att slänga in mig och brorsan i bilen och dra till skåne...sen har jag inte kommit härifrån.

Men skåne har sina fördelar:

BMI-gränsen på 35! (tur för mig)
    Galet billiga hus! (om man inte måste bo mitt i Malmö såklart)
    Om någon som jag inte orkar med  börjar prata med mig så kan jag alltid kläcka ur mig "Sorry, no understand!" och gå därifrån.
    Hade jag inte bott här så hade jag aldrig träffat min man och kunnat mobba honom dagligen för hans dialekt.

...sen kommer jag inte på mer.
    Så du bor i skåne du med trevlig ,jag var en norrlänning förut men nu är jag bosatt i landskrona
  • Maddisen80
    J L86 skrev 2011-04-18 10:12:11 följande:
    Hejsan.,
    Jag har varit opad sen okt  2010. Sedan start av flyt gått ner 40kg, men nu står jag helt still. Kan röra sig om ett kg - eller + detta har vatt så typ en månad. Börja bli väldigt orolig att det inte kommer att hända mera. 

Visst jag har genomgått en seperation med mycket deppression och träningen inte legat på topp. Finns det nått man kan göra för att viktminskningen ska starta igen....?? 

Väldigt orolig och vill det ska hända mera på vågen.... Tips och ideér är välkommet =D

EN SOLIG VÅRKRAM =) 
    Grattis till din stora viktminskning superbra jobbat.
  • Maddisen80
    Ådi skrev 2011-04-18 11:20:07 följande:

Precis hemkommen från min bedömning! TJHO!! Jag är godkänd och operation kommer ske, om jag har tur nu i vår, men mest troligt på tidiga hösten. Vilken otrolig lättnad. Jag hade laddat mig till tänderna med argument varför jag skulle få genomgå en operation men jag behövde inte något av dem... Jag har fått min biljett ut ur den här kroppen!!!! WIEEEEEEE!

Grattis att du har fått godkänt för en operation ,de var ju en rolig måndag för dig :)
  • Maddisen80
    Yaimie skrev 2011-04-18 13:01:17 följande:
    Nervös!!! Ska till läkaren idag och be om att få göra detta.. Så man får iväg en remiss. Jag har BMI 35 så det är på gränsen men alla i min släkt har diabetes i princip så dom borde ej säga nej.. (ska jag vara ärlig så har jag både sminkat mig och klätt mig så stort som möjligt för säkerhets skull!) det är en kvinnlig läkare.. Undra om det är bra eller dåligt?
    Hej hoppas att det gick bra hos läkaren idag håller tummarna :) du får updatera sen hur de har gått.
  • Maddisen80
    fikonskalle skrev 2011-04-18 14:40:12 följande:
    Hej!
     Jag är en 22årig sthlms tjej med BMI på 55. Jag har inga sjukdomar eller sånt, men en stor risk o få i framtiden (diabetes, hjärtproblem)  pga dåliga gener. Jag har bestämt mig för att genomgå en GBP.
    Har dock några små frågor o ställa. Hoppas att ni har svaren till dem Glad

Jag har redan varit hos min husläkare som skickade en remiss till danderyd. Och idag fick jag en remissbekräftelse i brevlådan. Där står det att jag kommer få en kallelse för besök om cirka 8mån och att jag har rätt vårdgaranti och kan om jag vill få min remiss skickad till annan vårdgivare.

nu kommer mina frågor.

1: Är Danderyd ett bra GBP sjukhus?
    2: Finns det någon bättre? Hört ganska mkt gott om ersta.
    3:Brukar det ta 8månader att bara få prata med dem?

Blir väldigt glad o tacksam för svar. Hjärta
    Anne b som är här ibland har inga bra erfarenheter av ersta så du vet, hon har fått komplikationer och åker in ut från sjukhuset ,  jag tycker synd om anne för nu vill inte ersta hjälpa henne,
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)