• vittra

Dödsfallen bland barn ÖKAR i trafiken!

Nu har detta visats på nyheterna under ett par dagars tid, och jag är förvånad över att inte hitta någon tråd om detta? Det är ju annars ett rätt så hett diskussionsämne huruvida man ska ha barnen bakåtvända i bil eller inte och många försvarar att de sätter barn som näst intill fortfarande är spädbarn framåtvända!

Nu har det visat sig att allt fler barn DÖR i trafiken på grund av felvända bilbarnstolar!

Man anser att informationen till småbarnsföräldrar brister och många inser inte vilka risker de utsätter sina barn för när de alltför tidigt vänder barnen framåt. Det är skrämmande att våra barn dör pga ignorans eller dålig kunskap hos föräldrarna!

www.nyhetskanalen.se/1.1960020/2010/12/27/allt_storre_risk_att_barn_dor_i_trafiken

I butikerna ger säljarna helt felaktiga och rent farliga råd till föräldrarna:
    www.nyhetskanalen.se/1.1961154/2010/12/28/farliga_rad_ges_till_foraldrarna

Information från NTF:
    www.ntf.se/Tidning/default43072.asp

"Mellan 2007 och 2009 har antalet skadade och dödade passagerare i bil totalt sett minskat från 5815 till 5514 personer. Antalet skadade och dödade barn 0 - 6 år som passagerare i bil har däremot ökat från 326 till 374."

• Svar på tråden Dödsfallen bland barn ÖKAR i trafiken!
  • Finesse

Jadu.. länkarna cirkulerar på fb å i andra trådar.. men det är nog fler än jag som gett upp hoppet.. folk lyssnar ju ändå inte på vad man skriver..  men jag försöker väl igen..

Barn BÖR sitta bakåtvända till 25 kg eller när öronen kommer över kanten på stolen.. före det vänder man inte barnet.. punkt slut. 

Ebba 071228, bebis bf 110216
  • cicci85

Nä, precis. De som inte bryr sig innan bryr sig ju inte mycket mer efter de sett på TV...
    Men jag håller med dig TS, det är skrämmande att barn dör pga att föräldrarna inte bryr sig! Själv undrar jag mest varför man inte bryr sig?

• emmizenma

jag ser flera barn när jag hämtar och lämnar sonen på förskolan som sitter framåt och de är inte ens 3 år fyllda....
    De flesta jag vet som vänder sina barn för tidigt menar att de sitte obekvämt/är för långa i benen.
    Hellre att mitt barn får sitta obekvämt och klara en krock än att sitta bekvämt och inte klara en krock.

• monstermamman

LÅter vettigt att dem ska sitta bakåtvända fram till 25 kg tror inte min 8 åriga tös vill sitta i en bebis stol inför alla klasskompisar som sitter framåt bara för att hon väger såpass lite.. =) Men upp till 5 år ålder kan jag hålla med om är helt ritkigt..

Sen ska även abrn upp till 140 cm sitta på kudde med ryggstöd hur många av er följer detta då??

• vittra

Nej jag vet tyvärr flertalet som har haft sina barn framåtvända vid 1 års ålder!
    Det är läskigt! Ser helt sjukt ut ju!

Undrar också varför man inte bryr sig mer?? Det skulle nog behövas en massiv informationskampanj för att få föräldrar att inse allvaret...

• Finesse
    monstermamman skrev 2010-12-30 13:48:03 följande:
    LÅter vettigt att dem ska sitta bakåtvända fram till 25 kg tror inte min 8 åriga tös vill sitta i en bebis stol inför alla klasskompisar som sitter framåt bara för att hon väger såpass lite.. =) Men upp till 5 år ålder kan jag hålla med om är helt ritkigt..

Sen ska även abrn upp till 140 cm sitta på kudde med ryggstöd hur många av er följer detta då??
    Vem är det som sagt att det är en bebisstol!? Om ALLA satt bakåtvända till 25 kg, eller öronen över kanten så skulle ingen kalla dom för bebisstol..

En tjej här på fl har sin 8 åriga son bakåtvänd i en Britax Two-way.. det finns bilder om du vill se.. 
    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • monstermamman
    Finesse skrev 2010-12-30 15:01:47 följande:
    Vem är det som sagt att det är en bebisstol!? Om ALLA satt bakåtvända till 25 kg, eller öronen över kanten så skulle ingen kalla dom för bebisstol..

En tjej här på fl har sin 8 åriga son bakåtvänd i en Britax Two-way.. det finns bilder om du vill se.. 
    Nej tack skulle nog aldrig vilja förnedra mitt skolbarn med att sätta henne i en likadan stol som sin lillebro på 2 år vare sig de är mega säkert eller inte.. Eftersom stolarna med ryggstöd är anpassade efter större barn.

Själv var jag tvingad att sitta på kudde till jag var 14 år bara för att jag var så kort de var inte kul de kan ajg lova oavsett omd e säkert eller inte..
    Man får ju fakstiskt gå lite på hur utvecklade barnens muskler  i kroppen är istället för att knö ner dem i en bakåtvänd stol..

Efter en viss ålder är ju kroppen stabil nog att klara att åka framåtvänd eller hur??
  • monstermamman

OM inte annat så eftersom ajg är så kort bordej ag nog åka bakåtvänt jag med jag tror inte mi na öron går över kanten på sonens stol , jag ska genast ut & testa så får mannen köpa bakåtvända stolar åt alla i familjen=)

Sluta lägg energi på sånt här låt folk göra som dem vill, vill dem förlora sin barn i en bilkrock är de upp tilldem!!

• Plutteli
    monstermamman skrev 2010-12-30 17:10:29 följande:
    OM inte annat så eftersom ajg är så kort bordej ag nog åka bakåtvänt jag med jag tror inte mi na öron går över kanten på sonens stol , jag ska genast ut & testa så får mannen köpa bakåtvända stolar åt alla i familjen=)

Sluta lägg energi på sånt här låt folk göra som dem vill, vill dem förlora sin barn i en bilkrock är de upp tilldem!!
    Jamen visst, vill folk slå sina barn också är det ju upp till dem, liksom det borde vara upp till föräldrarna om de vill ha sex med sina barn också, jag menar varför lägga sig i?
  • Busbellan
    monstermamman skrev 2010-12-30 16:58:55 följande:
    Nej tack skulle nog aldrig vilja förnedra mitt skolbarn med att sätta henne i en likadan stol som sin lillebro på 2 år vare sig de är mega säkert eller inte.. Eftersom stolarna med ryggstöd är anpassade efter större barn.

Själv var jag tvingad att sitta på kudde till jag var 14 år bara för att jag var så kort de var inte kul de kan ajg lova oavsett omd e säkert eller inte..
    Man får ju fakstiskt gå lite på hur utvecklade barnens muskler  i kroppen är istället för att knö ner dem i en bakåtvänd stol..

Efter en viss ålder är ju kroppen stabil nog att klara att åka framåtvänd eller hur??
    Håller med dig. Visst är det bra om man inte vänder framåt för tidigt, men jag skulle faktiskt aldrig få för mig att ha min 11-åring som väger 24 kg bakåt
    Mamma till Nora, August och Ella
Svar på tråden Dödsfallen bland barn ÖKAR i trafiken!