• vittra

Dödsfallen bland barn ÖKAR i trafiken!

Nu har detta visats på nyheterna under ett par dagars tid, och jag är förvånad över att inte hitta någon tråd om detta? Det är ju annars ett rätt så hett diskussionsämne huruvida man ska ha barnen bakåtvända i bil eller inte och många försvarar att de sätter barn som näst intill fortfarande är spädbarn framåtvända!

Nu har det visat sig att allt fler barn DÖR i trafiken på grund av felvända bilbarnstolar!

Man anser att informationen till småbarnsföräldrar brister och många inser inte vilka risker de utsätter sina barn för när de alltför tidigt vänder barnen framåt. Det är skrämmande att våra barn dör pga ignorans eller dålig kunskap hos föräldrarna!

www.nyhetskanalen.se/1.1960020/2010/12/27/allt_storre_risk_att_barn_dor_i_trafiken

I butikerna ger säljarna helt felaktiga och rent farliga råd till föräldrarna:
    www.nyhetskanalen.se/1.1961154/2010/12/28/farliga_rad_ges_till_foraldrarna

Information från NTF:
    www.ntf.se/Tidning/default43072.asp

"Mellan 2007 och 2009 har antalet skadade och dödade passagerare i bil totalt sett minskat från 5815 till 5514 personer. Antalet skadade och dödade barn 0 - 6 år som passagerare i bil har däremot ökat från 326 till 374."

• Svar på tråden Dödsfallen bland barn ÖKAR i trafiken!
  • livet leker
    Mammatilltvåprinsar skrev 2010-12-31 09:23:16 följande:
    Fattar fan inte ens att det ska behöva bli debatt om det här!
    Borde va självklart att sydda sina barn OM MAN KAN, men inte för alla tydligen..
  • Hypnotica
    Dr Mupp skrev 2010-12-31 07:43:09 följande:
    Man åker bil så lite som möjligt, ger medicin och har kräkpåsar.För vad är värst ett kräkande barn eller ett dött barn.
    Men det där är inte hållbart för en familj som bor på landet. Och det är inte hållbart att medicinera sin unge minst två ggr om dagen.

Jag är förbannat glad över att jag fick sitta framåtvänd i framsätet tidigt.  
  • tinis77
    Hypnotica skrev 2010-12-31 11:29:20 följande:
    Men det där är inte hållbart för en familj som bor på landet. Och det är inte hållbart att medicinera sin unge minst två ggr om dagen.

Och du bör nog vara förbannat glad över att ni inte krockade.....
    *Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • Hypnotica
    tinis77 skrev 2010-12-31 11:55:46 följande:
    Och du bör nog vara förbannat glad över att ni inte krockade.....
    Vet du - jag hade inte brytt mig iaf. 
  • Finesse
    Hypnotica skrev 2010-12-31 12:06:22 följande:
    nä med tanke på att du mest troligen hade varit död så kan du ju inte bry dig.. 
    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Hypnotica
    Finesse skrev 2010-12-31 12:21:02 följande:
    nä med tanke på att du mest troligen hade varit död så kan du ju inte bry dig.. 
    Får jag barn med samma problematik jag hade med åksjuka, kommer jag vända på dem så fort som möjligt.
  • vittra
    Hypnotica skrev 2010-12-31 12:06:22 följande:
    Hm nej du vore ju död så det klart du inte hade brytt dig då!
  • Finesse
    Hypnotica skrev 2010-12-31 12:38:16 följande:
    Får jag barn med samma problematik jag hade med åksjuka, kommer jag vända på dem så fort som möjligt.
    Då får vi alla hålla tummarna för dig och dina barn då.. kan inte tänka mig att du vill förlora dom.

Visst vet du att man kan bryta nacken vid en ev kollision om man sitter framåtvänd..? 
    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Karolin86

Att folk inte har mer vett i sig! Skulle kunna tro att vi lever på 70-talet. Sen funderar jag även på om folket älskar sina barn? Herregud de viktigaste man har, inte så noga med bilsäkerheten, men Gud nåde den som ger salt innan ett årsdagen, eller ger flaska ist för amma! Morr!

• thecarseatlady
    monstermamman skrev 2010-12-31 00:09:11 följande:
    De finns en stol som 8 åringar tydligen kan sitta i two way plus så de är bara att åka å köpa en till ditt barn..

Tror sällan de är vi föräldrar som ser till att barnen ser de som förnedrande de finns gott om barn i skolan som är redigt duktigt på att mobba sina kamrater vare sig de gäller bilstol eller färg på trosorna dags att du tar ett kik i hur skolbarnen beter sig mot varandra..
    Jag kan lova dig att oavsett hur bra du lär dina barn ang bilsäkerhet så den dagen de står 10 barn & retar hdem så dem kommer hem vrålades å helt förstörda & vägrar gå till skolanså kanske du skulle förstå varför inte ett barn över 5 år bör sitta bakåtvänt hur jäkla säkert de än är!

De är sällan vi som föräldrar till våra barn som "förnedrar" våra egna barn för att vi vill ha dem säkert i bilen. Eller iallafall inte i vår familj sen hur andra gör i sina vetj u inte jag!
    Ja, vi verkar ju tänka ganska olika... Flört Men tack för tipset om Two-wayen iaf. Vi har redan en sådan åt 4-åringen och den kommer han att kunna använda i kanske 2år till, beroende på hur han växer. 8-åringen växte ur den när han var 7år och 130cm som jag redan skrev, så tyvärr finns det ingen stol som går att använda nu när han över 135 cm lång. Och det är han själv som säger att han gärna skulle sitta bakåtvänd, inte jag som har sagt att han borde. Sen förstår jag inte alls ditt resonemang om retande barn, men det är väl en helt annan diskussion.... Tror knappast att du menar riktigt som du skriver, för i så fall skulle man ju även behöva ta bort glasögonen av det barn som blir retat för sina glasögon... Retande barn kommer det alltid att finnas mer eller mindre av, men man kan ju åtminstone försöka lära sina egna ungar att inte delta, och hur de ska bemöta barn som retar dem. Jag kan bara minnas att ett enda barn har haft något negativt att säga om våra bilbarnstolar, och det var 8-åringens tuffaste kompis när han åkte med oss en gång. Jag minns inte ordagrant, men det lät ungefär så här;  "Haha, måste du sitta i en babystol ännu?!"  "Det här är ingen babystol, det är en bältesstol som skyddar mig om vi krockar. Har DU ingen sån?? Oj, stackars dig...."  Pojken sa inte så mycket mer efter det utan satte sig snällt i den bältesstol som vi hade lagt i bilen åt honom, medan min son förklarade hur han skulle använda den. Flört
  • Cecci78
    Hypnotica skrev 2010-12-31 12:38:16 följande:

Men hur kan du vara så säker på att det blir bättre för alla barn bara man sätter dem framåt? Min pojk kräktes varenda bilfärd, lång som kort tills han var 4,5 år, då slutade det ganska tvärt o det var inte för att jag var så dum att jag vänt honom framåt... Han sitter fortfarande bakåt o har inte kräkts i bilen på 1,5 år.

• Cecci78
    Hypnotica skrev 2010-12-31 01:20:32 följande:
    Men...

Hur gör ni med era åksjuka barn? Jag frågade mor min om detta eftersom jag var extremt åksjuk som barn och hon sa att jag vändes tidigt just pga detta.  
    seabands och sådana där "kräkpåsar" som finns på sjukhusen, när de blir lite större kan de hålla i den själva om den skulle behövas
  • chrissepisse
    Hypnotica skrev 2010-12-31 01:20:32 följande:
    Men...

Hur gör ni med era åksjuka barn? Jag frågade mor min om detta eftersom jag var extremt åksjuk som barn och hon sa att jag vändes tidigt just pga detta.  
    Min äldste son är extremt åksjuk och många var på oss om att vi skulle vända honom (han åkte bakåt tills han var 4,5 år). Eftersom han blev åksjuk även av buss, tåg, flyg, båt och karuseller så sade jag hela tiden att jag inte trodde att det skulle hjälpa och det gjorde det inte heller. Även efter det att vi vände honom så kunde han bli åksjuk på 500 meter. Vi löste det genom att ha en degbunke med en plastpåse i i bilen. Theo lärde sig redan som treåring att hålla skålen och kräkas själv.
  • Dr Mupp
    Hypnotica skrev 2010-12-31 11:29:20 följande:

Jag var åksjuk som barn, kräktes och då åkte jag ändå framåt. Jag är fortfarande åksjuk även om det inte är lika illa och det har ingen betydelse om jag åker framåt eller bakåt. Det som påverkar mig mest är värme. Så åker jag i bilen så dras värmen ner mycket.

Har en son som också klagat att han mår illa, vi sert till att ta av kläderna så han inte blir för varm och än så länge fungerar det.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • vittra

Jag har svårt att se varför man är så snabb att tro att enda lösningen är att vända barnet vid åksjuka... de jag vet som är åksjuk är det (även) i framåtvänt åkande, så det är ju inte så att åksjuka bara förekommer för att barnet sitter bakåt! Förstår inte varför man är villig att ta en sådan stor risk när barnen är så små faktiskt...

• Andrea A

Min väninna vände sitt barn när han var 1,5 år. Orsaken till det var att han "inte trivdes" att åka bakåtvänd... Begriper mig inte alls på hur vissa föräldrar tänker! För mig är säkerhet viktigare än bekvämlighet.

• Cecci78
    chrissepisse skrev 2010-12-31 16:53:42 följande:
    Min äldste son är extremt åksjuk och många var på oss om att vi skulle vända honom (han åkte bakåt tills han var 4,5 år). Eftersom han blev åksjuk även av buss, tåg, flyg, båt och karuseller så sade jag hela tiden att jag inte trodde att det skulle hjälpa och det gjorde det inte heller. Även efter det att vi vände honom så kunde han bli åksjuk på 500 meter. Vi löste det genom att ha en degbunke med en plastpåse i i bilen. Theo lärde sig redan som treåring att hålla skålen och kräkas själv.
    så var det för oss också, funkade inte med tåg tex eller snurrleksakerna på lekplatsen så självklart är det inte alltid att de åker bakåt som är anledningen till att de kräks i bilen...
  • Mira01
    lövet2 skrev 2010-12-31 00:12:30 följande:
    Jag förstår inte - kanske jag bara är för trött?

För 10 år sedan vände alla barnen senast vid 2 år och oftast tidigare. Nästan alla barn åkte framåtvänt från 1-2 år.
    Fast var det så verkligen? Jag vet att mina syskon satt bakåtvända tills de var tre år och de är födda 82 och 88. Jag kommer ihåg att jag satt på bälteskudde tills jag var 10 år innan jag var tllräckligt lång för att slippa den. Men antagligen har det varierat mycket i olika familjer.

Vi har för övrigt varit och köpt en Britax Two way idag, de är nedsatta med 1000 kroner just nu (vissa färger).
Svar på tråden Dödsfallen bland barn ÖKAR i trafiken!