• vittra

Dödsfallen bland barn ÖKAR i trafiken!

Nu har detta visats på nyheterna under ett par dagars tid, och jag är förvånad över att inte hitta någon tråd om detta? Det är ju annars ett rätt så hett diskussionsämne huruvida man ska ha barnen bakåtvända i bil eller inte och många försvarar att de sätter barn som näst intill fortfarande är spädbarn framåtvända!

Nu har det visat sig att allt fler barn DÖR i trafiken på grund av felvända bilbarnstolar!

Man anser att informationen till småbarnsföräldrar brister och många inser inte vilka risker de utsätter sina barn för när de alltför tidigt vänder barnen framåt. Det är skrämmande att våra barn dör pga ignorans eller dålig kunskap hos föräldrarna!

www.nyhetskanalen.se/1.1960020/2010/12/27/allt_storre_risk_att_barn_dor_i_trafiken

I butikerna ger säljarna helt felaktiga och rent farliga råd till föräldrarna:
    www.nyhetskanalen.se/1.1961154/2010/12/28/farliga_rad_ges_till_foraldrarna

Information från NTF:
    www.ntf.se/Tidning/default43072.asp

"Mellan 2007 och 2009 har antalet skadade och dödade passagerare i bil totalt sett minskat från 5815 till 5514 personer. Antalet skadade och dödade barn 0 - 6 år som passagerare i bil har däremot ökat från 326 till 374."

• Svar på tråden Dödsfallen bland barn ÖKAR i trafiken!
  • monstermamman
    Cinza skrev 2010-12-30 23:56:15 följande:
    Ja, för barnen har väl inget som helst intresse av att leva vidare ändå?
    Nu var de inte barnens intresse jag menade utan deras föräldrar, om dem nu vänder sina barn för tidigt har väl inte dem något intresse av att h a sina barn vid liv
    livet leker skrev 2010-12-31 00:04:27 följande:
    Monstermamman kanske inte vet -att barn under 3 år -har inte så starka och utvecklade nackmuskler som vuxna har -som gör att dom ska sitta bakåtvända.
    Nej vad vet jag om barn jag har ju inte knappt =) Sen har jag aldrig sagt att man ska vända dem vid 3 år ålder heller så vad fick du de ifrån? Jag påpekade mer att min dotter på 8 år inte ville sitta bakåtvänt i samma stol som sin 2 åringa lillebror de är en jäkla skillnad!
  • livet leker
    Dr Mupp skrev 2010-12-31 00:10:23 följande:
    Suck. Varför ens ha barnet i bilstol om man inte sätter fast det. Smäller det så flygger bebisen. Varför tror föräldrarna att muffarna ska sitta uppe på axeln förörvtigt? de ska sitta över bröstet.
    Jag har sett babyskydd som sitter fast men barnet i den sitter helt utan bälte. Den varianten är oxå snygg
  • monstermamman
    vittra skrev 2010-12-31 00:12:30 följande:
    Det är ju dock pga föräldrarna och andra vuxna som barnen öht mobbas till att börja med. Hade inte sådana som du fört över värderingarna att det är så pinsamt och fel med bakåtvänd bilbarnstol så hade inte heller barnen tyckt det, alltså hade det inte funnits något att retas för. Och detta gäller allt. Med den attityd du har är det då rakt inte konstigt om barn i din omgivning retas och blir retade.
    Att ni orkar haka upp er på små ord.. Sa jag att jag säger detta till mina barn har jag sagt att mina barn har den åsikten NEJ jag har hela tiden sagt att barn inte ska vändas för tidigt men att de är en överdrift att barn över 5 år ska åka bakåtvänt! Ge er
  • vittra
    lövet2 skrev 2010-12-31 00:12:30 följande:
    Jag förstår inte - kanske jag bara är för trött?

För 10 år sedan vände alla barnen senast vid 2 år och oftast tidigare. Nästan alla barn åkte framåtvänt från 1-2 år.
    För varje år som går är det allt fler barn som åker bakåtvänt långt upp i åldrarna. Ändå dör fler barn i trafiken för varje år. Jag ser inte logiken i det här! Hur kan orsaken till de stigande dödssiffrorna bero på folk som vänder barnen för tidigt, när det är färre som gör det för varje år???
    Nej det är fler för varje år som vänder barnen för tidigt. Nu sitter bara 40% av 3-åringarna rättvänt. 1998 var denna siffra 70%.
  • vittra
    vittra skrev 2010-12-31 00:15:39 följande:
    Nej det är fler för varje år som vänder barnen för tidigt. Nu sitter bara 40% av 3-åringarna rättvänt. 1998 var denna siffra 70%.
    www.ntf.se/Tidning/default43072.asp
  • Dr Mupp
    livet leker skrev 2010-12-31 00:13:10 följande:
    Jag har sett babyskydd som sitter fast men barnet i den sitter helt utan bälte. Den varianten är oxå snygg
    jag har sett varianten där bebisen sitter fast men inte babyskyddet. Också en fin variant.

Det värsta min mamma sett är en kvinna som körde i 110 på motorvägen samtidigt som hon hade sin bebis i famnen och matade med nappflaska. Min mamma ringde polisen.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • livet leker
    Dr Mupp skrev 2010-12-31 00:19:16 följande:
    jag har sett varianten där bebisen sitter fast men inte babyskyddet. Också en fin variant.

Det värsta min mamma sett är en kvinna som körde i 110 på motorvägen samtidigt som hon hade sin bebis i famnen och matade med nappflaska. Min mamma ringde polisen.
    skulle jag oxå gjort, ringt 112 pågående brott!
  • Krokodila

Nu när jag gick min undersköterske utbildning så fick jag även lära att barnmisshandeln har ökat kraftigt i Sverige, Jag blev lite förvånad över just detta,men läraren förklarade att det följer med alla "nysvenskar". Dom slår sina barn i hemlandet och dom tar även denna fina kultur med sig.
    Kan helt klart tänka mig att denna idioti i trafiken härleder från dessa individer. Har ni någonsin sett en bilbarnstol i länder som Turkiet eller Iran ?
    När jag var på semester i mellanöstern så viste ingen vad jag pratade om då jag frågade efter bilstol till min ettåring. Det resulterade i att jag inte satte mig i en bil under hela resan.
    Bara för att man kommer över detta lands gränser så betyder det inte att man automatiskt blir förnuftig.

• livet leker
    Krokodila skrev 2010-12-31 01:07:25 följande:
    Nu när jag gick min undersköterske utbildning så fick jag även lära att barnmisshandeln har ökat kraftigt i Sverige, Jag blev lite förvånad över just detta,men läraren förklarade att det följer med alla "nysvenskar". Dom slår sina barn i hemlandet och dom tar även denna fina kultur med sig.
    Kan helt klart tänka mig att denna idioti i trafiken härleder från dessa individer. Har ni någonsin sett en bilbarnstol i länder som Turkiet eller Iran ?
    När jag var på semester i mellanöstern så viste ingen vad jag pratade om då jag frågade efter bilstol till min ettåring. Det resulterade i att jag inte satte mig i en bil under hela resan.
    Bara för att man kommer över detta lands gränser så betyder det inte att man automatiskt blir förnuftig.
    Precis jag som bor i Sveriges invandrarikaste stad får se ett o annat här vill jag lova. OCH det är inte svenskarna jag tänker på.
Svar på tråden Dödsfallen bland barn ÖKAR i trafiken!