• vittra

Dödsfallen bland barn ÖKAR i trafiken!

Nu har detta visats på nyheterna under ett par dagars tid, och jag är förvånad över att inte hitta någon tråd om detta? Det är ju annars ett rätt så hett diskussionsämne huruvida man ska ha barnen bakåtvända i bil eller inte och många försvarar att de sätter barn som näst intill fortfarande är spädbarn framåtvända!

Nu har det visat sig att allt fler barn DÖR i trafiken på grund av felvända bilbarnstolar!

Man anser att informationen till småbarnsföräldrar brister och många inser inte vilka risker de utsätter sina barn för när de alltför tidigt vänder barnen framåt. Det är skrämmande att våra barn dör pga ignorans eller dålig kunskap hos föräldrarna!

www.nyhetskanalen.se/1.1960020/2010/12/27/allt_storre_risk_att_barn_dor_i_trafiken

I butikerna ger säljarna helt felaktiga och rent farliga råd till föräldrarna:
    www.nyhetskanalen.se/1.1961154/2010/12/28/farliga_rad_ges_till_foraldrarna

Information från NTF:
    www.ntf.se/Tidning/default43072.asp

"Mellan 2007 och 2009 har antalet skadade och dödade passagerare i bil totalt sett minskat från 5815 till 5514 personer. Antalet skadade och dödade barn 0 - 6 år som passagerare i bil har däremot ökat från 326 till 374."

• Svar på tråden Dödsfallen bland barn ÖKAR i trafiken!
  • Finesse
    Mammatilltvåprinsar skrev 2010-12-30 22:17:32 följande:
    Min svägerska har vänt sina barn, två och fyra år, framåt för ett bra tag sen. Min man och jag har tjatat oss blåa, informerat, visat läskiga klipp etc men hon fattar inte. Tycker de stolarna tar mindre plats. I mormors bil får de åka på små kuddar till landet (långt, men det spelar egentligen ingen roll). De tycker vi är överbeskyddande som inte låter våra barn ( nio månader och tre år!!!) åka så med farmor:) Nu ät detta utlandssvenskar och under deras uppväxt var detta ok men jag tycker all vår information borde hjälpa. Min man är uppvuxen till stor del utomlands men skulle aldrig drömma om att ignorera fakta. Våra barn åker bakåt, endast bakåt utan undantag, så länge det bara går och inget kan ändra på det. Nånsin! Ska någon köra dem brukar vi byta bilar så barnen sitter i sina stolar.
    bra.. så gör vi med.. är dottern hos mormor och morfar byter vi bil med dom så slipper vi sätta dit bilbarnstolen.. mkt enklare att bara byta nycklar å sen iväg
    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • thecarseatlady

Måste bara säga att vår son inte växte ur two-wayn förrän han var 130 cm lång. Tyvärr så visste jag inte om det förrän det var för sent, så han hade suttit framåtvänd länge då redan (var 7år då). Det beror ju på hur lång rygg barnet har, så totallängden säger inte allt.

TS, det har nog länkats och skrivits om detta i andra trådar och i andra forum. Många av oss försöker också sprida det via Facebook och bloggar för att fler föräldrar ska se det.

• Sofia8504
    Plutteli skrev 2010-12-30 20:58:44 följande:
    Får mig att tänka på den hemska olyckan som var här i somras där mamma pappa och ett barn dog i en krock. Två barn överlevde. De två barnens om överlevde var en ettåring som satt bakåtvänd och ett lite äldre barn (6 år har jag för mig) som klarade sig för att hon satt i mitten av bilen MEN hon fick fruktansvärda skador!

Om det gick att på ett smidigt sätt designa bilar så att alla satt bakvända hade det varit det absolut bästa...
    De som överlevde olyckan var en 10-åring som blev väldigt skadad, samt 1-åringen, som klarade sig bra. Barnet som dog var 5 år och satt framåtvänd.

Det fick mig att bli ännu mer övertygad om att ha dottern bakåt så länge det bara går!
  • livet leker

En annan grej som är vanlig att föräldrar gör fel

Är när bältet som sak sitta över nyckelbenen sitter på barnets axlar-längst ut! På babyskydd och andra bakåtvända stolar. Vad händer vid en krock!??

Barnet flyger ur stolen som en vante, varför kan man inte förutse det som förälder?

• LillTussa
    Plutteli skrev 2010-12-30 21:13:47 följande:
    Jo det är verkligen helt absurt.
    Jag såg i någon annan tråd där det var någon som valt att sätta sitt barn framvänt vid 11 månaders ålder med motiveringen att barnet mådde illa annars och ändå var så stark i nacken... Jag begriper verkligen inte hur folk tänker!
    Om min dotter mådde illa av att åka bakvänt hade jag försökt hålla nere på bilåkandet i den mån det går inte vända henne framåt!
    Hade faktiskt en i föräldragruppen som hade samma problem och en svärmor som tjatade sig blå om framåtvänt. De stod pall och vände inte! De pysslade på med olika platser, olika tider att köra på, olika bilar bl a. Till slut gick det över och hon sitter fortfarande bakåtvänt! Strongt trots alla i omgivningens "goda råd"..
  • thecarseatlady
    monstermamman skrev 2010-12-30 13:48:03 följande:
    LÅter vettigt att dem ska sitta bakåtvända fram till 25 kg tror inte min 8 åriga tös vill sitta i en bebis stol inför alla klasskompisar som sitter framåt bara för att hon väger såpass lite..

Sen ska även abrn upp till 140 cm sitta på kudde med ryggstöd hur många av er följer detta då??
    monstermamman skrev 2010-12-30 16:58:55 följande:
    Nej tack skulle nog aldrig vilja förnedra mitt skolbarn med att sätta henne i en likadan stol som sin lillebro på 2 år vare sig de är mega säkert eller inte..

Själv var jag tvingad att sitta på kudde till jag var 14 år bara för att jag var så kort
    Detta är enligt mig anledningen till att en del barn retas för att de sitter i bilbarnstol; barn lär sig av sina föräldrar och tycker ofta samma som dem. Våra barn har fått lära sig mycket om bilsäkerhet och visar stolt upp sina bilstolar åt kompisarna. Barnen är 4,  8 och snart 10 år. Dottern som är äldst (och 150cm lång) har flera gånger haft sina vänner att provsitta bilstolar hos oss, frågat om de har någon (vilket ingen haft hittills) och berättat varför de borde ha en. Så som jag redan sa, barn lär sig av sina föräldrar. Om föräldrarna tycker att bilstolarna är dyrbara och viktiga saker, så gör nog barnen det också. Använder man ord som "tvinga", "förnedra" och "bebisstol" när man pratar bilbarnstolar, så blir det som det blir... Vår 8-åring skulle mer än gärna sitta bakåtvänd om det fanns en stol som passade honom, för han vet VARFÖR det är bättre att sitta bakåtvänd (och så skulle han tycka att det var rätt coolt att vara udda också... Flört)
  • livet leker
    thecarseatlady skrev 2010-12-30 22:58:04 följande:
    monstermamman skrev 2010-12-30 16:58:55 följande:
    Nej tack skulle nog aldrig vilja förnedra mitt skolbarn med att sätta henne i en likadan stol som sin lillebro på 2 år vare sig de är mega säkert eller inte..

Själv var jag tvingad att sitta på kudde till jag var 14 år bara för att jag var så kort
    Detta är enligt mig anledningen till att en del barn retas för att de sitter i bilbarnstol; barn lär sig av sina föräldrar och tycker ofta samma som dem. Våra barn har fått lära sig mycket om bilsäkerhet och visar stolt upp sina bilstolar åt kompisarna. Barnen är 4,  8 och snart 10 år. Dottern som är äldst (och 150cm lång) har flera gånger haft sina vänner att provsitta bilstolar hos oss, frågat om de har någon (vilket ingen haft hittills) och berättat varför de borde ha en. Så som jag redan sa, barn lär sig av sina föräldrar. Om föräldrarna tycker att bilstolarna är dyrbara och viktiga saker, så gör nog barnen det också. Använder man ord som "tvinga", "förnedra" och "bebisstol" när man pratar bilbarnstolar, så blir det som det blir... Vår 8-åring skulle mer än gärna sitta bakåtvänd om det fanns en stol som passade honom, för han vet VARFÖR det är bättre att sitta bakåtvänd (och så skulle han tycka att det var rätt coolt att vara udda också... Flört)
    Precis, lär man barnen att säkerhet kommer först så tar dom det naturligt!
  • LillTussa
    livet leker skrev 2010-12-30 22:45:07 följande:
    En annan grej som är vanlig att föräldrar gör fel

Är när bältet som sak sitta över nyckelbenen sitter på barnets axlar-längst ut! På babyskydd och andra bakåtvända stolar. Vad händer vid en krock!??

Barnet flyger ur stolen som en vante, varför kan man inte förutse det som förälder?
    Hur tänker du nu? Om man drar åt bältet tillräckligt hårt åker bältet väl ganska automatiskt nära kroppen och på nyckelbenen?
    Det är ju mer värdelöst om bältet inte är tillräckligt hårt draget, det har jag sett flera. Bältet hänger nästan löst och man kan lätt ha 3-4 cm emellan barn och bälte. Många slarvar med det..

Sitter barnet bakåtvänt åker det väl inte ut så lätt även om bältet är lite felplacerat? Värre är det ju om man använder internbältet (som man absolut inte ska!) när man åker framåtvänt, då antar jag att barnen flyger ut ur stolen om inte internbältena redan samverkat till en otrolig påfrestning på nacken och barnet skadas därav?

Bara lite funderingar jag har..
  • livet leker
    LillTussa skrev 2010-12-30 23:39:52 följande:
    Hur tänker du nu? Om man drar åt bältet tillräckligt hårt åker bältet väl ganska automatiskt nära kroppen och på nyckelbenen?
    Det är ju mer värdelöst om bältet inte är tillräckligt hårt draget, det har jag sett flera. Bältet hänger nästan löst och man kan lätt ha 3-4 cm emellan barn och bälte. Många slarvar med det..

Sitter barnet bakåtvänt åker det väl inte ut så lätt även om bältet är lite felplacerat? Värre är det ju om man använder internbältet (som man absolut inte ska!) när man åker framåtvänt, då antar jag att barnen flyger ut ur stolen om inte internbältena redan samverkat till en otrolig påfrestning på nacken och barnet skadas därav?

Bara lite funderingar jag har..
    Bältet måste justeras om barnet har tjocka vinterkläder på sig ex. Har sett många som har bältet alldeles för långt ut på avlarna, speciellt babyskydd då nyfödda har så korta axlar.
  • LillTussa
    livet leker skrev 2010-12-30 23:47:06 följande:
    Bältet måste justeras om barnet har tjocka vinterkläder på sig ex. Har sett många som har bältet alldeles för långt ut på avlarna, speciellt babyskydd då nyfödda har så korta axlar.
    Sant.. Vi justerar bältet varje gång vi sätter in barnen i stolen, går som inte få ut henne om man inte lossar på bältet varje gång.

Bäbisar med tjocka vinterkläder är ju ett mörker. Vi kör fleeceoverall och sen extra filtar över istället. Funkar minst lika bra + att bältet sitter som det ska.
Svar på tråden Dödsfallen bland barn ÖKAR i trafiken!