• livet leker

Dödsfallen bland barn ÖKAR i trafiken!

Jag blir så förbannad på inkompetenta föräldrar.. Om man lägger märke till hur bilstolarna sitter ser man ofta att:

Babyskydd är felvända

Även att skyddet sitter fast MEN INTE babyn

Bakåtvända stolar som är vända framåt, men 4 punktsbältet är borttaget, så man använder bara bilens bälte...

Bland invandrare och Romer är det vanligt att abrnen far runt obältade som yra höns i bilen, eller att zigenarmamman sitter med en baby i knät i framsätet. Har sett det flera gånger. Skulle jag se en svensk göra samam sak är det lika illa såklart, har inte sett det dock.

ja alla möjliga monteringar på barnstolar som är helt åt helv*te.

Tycker att det ska vara obligatoriskt att bilprovningen kollar att allt är korrekt, om inte ska dom upplysa om hur man ska installera stolen (om föräldern inte kan läsa en instruktionsbok)

• livet leker

Jättebra!!! Hoppas det blir verklighet.. 

Trots det är det bara några få som får böter för att de slarvar med bilbarnstolen. Polisen kräver nu en nationell utbildningsinsats för trafikpoliser i hela landet för att bättre kunna kontrollera barns säkerhet i bil.

Och därmed kunna bötfälla

• livet leker
    Busbellan skrev 2010-12-30 20:43:06 följande:
    Men om man har stolar som funkar för både bakåt och framåtvänt åkande så ska man väl bara använda bilens bälte för att det ska bli så bra som möjligt. Stolens bälte ska inte användas när stolen är vänd framtå.
    Men allra bäst är ju såklart att ha en stol som enbart är till för framåtvänt åkande
    Allra bäst är att ha barnen bakåtvända så länge det bara går.

Jag menar stolar som är avsedda för bakåtvänd placering -men som dom satt framåt.
  • livet leker
    Busbellan skrev 2010-12-30 20:50:57 följande:
    Aha, du menade såna stolar, nej de är nog ingen bra idé att ha framåt

Ja, det är klart det är bäst, men till en viss gräns tycker jag. Jag skulle som sagt inte sätta min 11-åring bakåtvänd även om hon faktiskt klarar viktgränsen
    jag är lite otydlig ibland vad jag menar sorry :))
  • livet leker
    cicci85 skrev 2010-12-30 20:57:00 följande:
    Nä, det är ju lättare att säga att ens barn ska åka bakåtvända tills de väger 25 kg när de är 5 år, som min son gjorde och tvåan följer samma kurva
    Busbellan skrev 2010-12-30 20:43:06 följande:
    Men om man har stolar som funkar för både bakåt och framåtvänt åkande så ska man väl bara använda bilens bälte för att det ska bli så bra som möjligt. Stolens bälte ska inte användas när stolen är vänd framtå.
    Men allra bäst är ju såklart att ha en stol som enbart är till för framåtvänt åkande
    Det beror ju på hur tidigt man vänder stolen framåt... Multi-tech och Twoway är ju godkända från 9 kg framåt, under 15 kg måste man ju använda internbälte...
    Lättase och bäst är att se när barnets öron är i kant med stolen DÅ är det dax att byta.
  • livet leker
    monstermamman skrev 2010-12-30 20:57:29 följande:
    Jag blev stoppa av polisen i en vanlig trafikkontroll & blev fint informerad om att de var bra jag hade sittkuddar med ryggstöd til mina barn för de ska dem ha & han kunde ge mig böter om dem inte hade de upp till 140 i längd på barnen.
    japp, böter om dom satt utan bilstol ja, men inte om dom satt i FEL bilstol eller om den var felmonterad.
  • livet leker

En annan grej som är vanlig att föräldrar gör fel

Är när bältet som sak sitta över nyckelbenen sitter på barnets axlar-längst ut! På babyskydd och andra bakåtvända stolar. Vad händer vid en krock!??

Barnet flyger ur stolen som en vante, varför kan man inte förutse det som förälder?

• livet leker
    thecarseatlady skrev 2010-12-30 22:58:04 följande:
    monstermamman skrev 2010-12-30 16:58:55 följande:
    Nej tack skulle nog aldrig vilja förnedra mitt skolbarn med att sätta henne i en likadan stol som sin lillebro på 2 år vare sig de är mega säkert eller inte..

Själv var jag tvingad att sitta på kudde till jag var 14 år bara för att jag var så kort
    Detta är enligt mig anledningen till att en del barn retas för att de sitter i bilbarnstol; barn lär sig av sina föräldrar och tycker ofta samma som dem. Våra barn har fått lära sig mycket om bilsäkerhet och visar stolt upp sina bilstolar åt kompisarna. Barnen är 4,  8 och snart 10 år. Dottern som är äldst (och 150cm lång) har flera gånger haft sina vänner att provsitta bilstolar hos oss, frågat om de har någon (vilket ingen haft hittills) och berättat varför de borde ha en. Så som jag redan sa, barn lär sig av sina föräldrar. Om föräldrarna tycker att bilstolarna är dyrbara och viktiga saker, så gör nog barnen det också. Använder man ord som "tvinga", "förnedra" och "bebisstol" när man pratar bilbarnstolar, så blir det som det blir... Vår 8-åring skulle mer än gärna sitta bakåtvänd om det fanns en stol som passade honom, för han vet VARFÖR det är bättre att sitta bakåtvänd (och så skulle han tycka att det var rätt coolt att vara udda också... Flört)
    Precis, lär man barnen att säkerhet kommer först så tar dom det naturligt!
  • livet leker
    LillTussa skrev 2010-12-30 23:39:52 följande:
    Hur tänker du nu? Om man drar åt bältet tillräckligt hårt åker bältet väl ganska automatiskt nära kroppen och på nyckelbenen?
    Det är ju mer värdelöst om bältet inte är tillräckligt hårt draget, det har jag sett flera. Bältet hänger nästan löst och man kan lätt ha 3-4 cm emellan barn och bälte. Många slarvar med det..

Sitter barnet bakåtvänt åker det väl inte ut så lätt även om bältet är lite felplacerat? Värre är det ju om man använder internbältet (som man absolut inte ska!) när man åker framåtvänt, då antar jag att barnen flyger ut ur stolen om inte internbältena redan samverkat till en otrolig påfrestning på nacken och barnet skadas därav?

Bara lite funderingar jag har..
    Bältet måste justeras om barnet har tjocka vinterkläder på sig ex. Har sett många som har bältet alldeles för långt ut på avlarna, speciellt babyskydd då nyfödda har så korta axlar.
  • livet leker
    LillTussa skrev 2010-12-30 23:39:52 följande:
    Hur tänker du nu? Om man drar åt bältet tillräckligt hårt åker bältet väl ganska automatiskt nära kroppen och på nyckelbenen?
    Det är ju mer värdelöst om bältet inte är tillräckligt hårt draget, det har jag sett flera. Bältet hänger nästan löst och man kan lätt ha 3-4 cm emellan barn och bälte. Många slarvar med det..

Sitter barnet bakåtvänt åker det väl inte ut så lätt även om bältet är lite felplacerat? Värre är det ju om man använder internbältet (som man absolut inte ska!) när man åker framåtvänt, då antar jag att barnen flyger ut ur stolen om inte internbältena redan samverkat till en otrolig påfrestning på nacken och barnet skadas därav?

Bara lite funderingar jag har..
     Googlade på bilder bilstol så här menade jag..
  • livet leker
    Cinza skrev 2010-12-30 23:56:15 följande:
    Ja, för barnen har väl inget som helst intresse av att leva vidare ändå?
    Monstermamman kanske inte vet -att barn under 3 år -har inte så starka och utvecklade nackmuskler som vuxna har -som gör att dom ska sitta bakåtvända.
  • livet leker
    livet leker skrev 2010-12-31 00:04:27 följande:
    Monstermamman kanske inte vet -att barn under 3 år -har inte så starka och utvecklade nackmuskler som vuxna har -som gör att dom ska sitta bakåtvända.
    eller 4 år kanske det är
  • livet leker

Mpnstermamman

Istället för att tycka att folk får mista sina barn i olyckor om dom vill, är det inte bättre att upplysa-ifall att nån missat (verkar vara en del här tex ) att barnen skyddas MYCKET mera att åka bakåtvänt?

Så SLIPPER barnen dö? Eller är det skit samma enl dig?

• livet leker
    monstermamman skrev 2010-12-31 00:09:11 följande:
    De finns en stol som 8 åringar tydligen kan sitta i two way plus så de är bara att åka å köpa en till ditt barn..

Tror sällan de är vi föräldrar som ser till att barnen ser de som förnedrande de finns gott om barn i skolan som är redigt duktigt på att mobba sina kamrater vare sig de gäller bilstol eller färg på trosorna dags att du tar ett kik i hur skolbarnen beter sig mot varandra..
    Jag kan lova dig att oavsett hur bra du lär dina barn ang bilsäkerhet så den dagen de står 10 barn & retar hdem så dem kommer hem vrålades å helt förstörda & vägrar gå till skolanså kanske du skulle förstå varför inte ett barn över 5 år bör sitta bakåtvänt hur jäkla säkert de än är!

De är sällan vi som föräldrar till våra barn som "förnedrar" våra egna barn för att vi vill ha dem säkert i bilen. Eller iallafall inte i vår familj sen hur andra gör i sina vetj u inte jag!
    Så klasskamraterna ser alltid när ni kommer? Stanna en bit bort då..?
  • livet leker
    Dr Mupp skrev 2010-12-31 00:10:23 följande:
    Suck. Varför ens ha barnet i bilstol om man inte sätter fast det. Smäller det så flygger bebisen. Varför tror föräldrarna att muffarna ska sitta uppe på axeln förörvtigt? de ska sitta över bröstet.
    Jag har sett babyskydd som sitter fast men barnet i den sitter helt utan bälte. Den varianten är oxå snygg
  • livet leker
    Dr Mupp skrev 2010-12-31 00:19:16 följande:
    jag har sett varianten där bebisen sitter fast men inte babyskyddet. Också en fin variant.

Det värsta min mamma sett är en kvinna som körde i 110 på motorvägen samtidigt som hon hade sin bebis i famnen och matade med nappflaska. Min mamma ringde polisen.
    skulle jag oxå gjort, ringt 112 pågående brott!
  • livet leker
    Krokodila skrev 2010-12-31 01:07:25 följande:
    Nu när jag gick min undersköterske utbildning så fick jag även lära att barnmisshandeln har ökat kraftigt i Sverige, Jag blev lite förvånad över just detta,men läraren förklarade att det följer med alla "nysvenskar". Dom slår sina barn i hemlandet och dom tar även denna fina kultur med sig.
    Kan helt klart tänka mig att denna idioti i trafiken härleder från dessa individer. Har ni någonsin sett en bilbarnstol i länder som Turkiet eller Iran ?
    När jag var på semester i mellanöstern så viste ingen vad jag pratade om då jag frågade efter bilstol till min ettåring. Det resulterade i att jag inte satte mig i en bil under hela resan.
    Bara för att man kommer över detta lands gränser så betyder det inte att man automatiskt blir förnuftig.
    Precis jag som bor i Sveriges invandrarikaste stad får se ett o annat här vill jag lova. OCH det är inte svenskarna jag tänker på.
  • livet leker
    Mammatilltvåprinsar skrev 2010-12-31 09:23:16 följande:
    Fattar fan inte ens att det ska behöva bli debatt om det här!
    Borde va självklart att sydda sina barn OM MAN KAN, men inte för alla tydligen..
Svar på tråden Dödsfallen bland barn ÖKAR i trafiken!