• vittra

Dödsfallen bland barn ÖKAR i trafiken!

Nu har detta visats på nyheterna under ett par dagars tid, och jag är förvånad över att inte hitta någon tråd om detta? Det är ju annars ett rätt så hett diskussionsämne huruvida man ska ha barnen bakåtvända i bil eller inte och många försvarar att de sätter barn som näst intill fortfarande är spädbarn framåtvända!

Nu har det visat sig att allt fler barn DÖR i trafiken på grund av felvända bilbarnstolar!

Man anser att informationen till småbarnsföräldrar brister och många inser inte vilka risker de utsätter sina barn för när de alltför tidigt vänder barnen framåt. Det är skrämmande att våra barn dör pga ignorans eller dålig kunskap hos föräldrarna!

www.nyhetskanalen.se/1.1960020/2010/12/27/allt_storre_risk_att_barn_dor_i_trafiken

I butikerna ger säljarna helt felaktiga och rent farliga råd till föräldrarna:
    www.nyhetskanalen.se/1.1961154/2010/12/28/farliga_rad_ges_till_foraldrarna

Information från NTF:
    www.ntf.se/Tidning/default43072.asp

"Mellan 2007 och 2009 har antalet skadade och dödade passagerare i bil totalt sett minskat från 5815 till 5514 personer. Antalet skadade och dödade barn 0 - 6 år som passagerare i bil har däremot ökat från 326 till 374."

• Svar på tråden Dödsfallen bland barn ÖKAR i trafiken!
  • vittra

Man behöver ju inte dra till i överkant, jag skulle inte heller vilja ha mina barn bakåtvända när de är 8 år. Men rek säger åtminstone till 4 års ålder och det finns inte en chans i världen att det är vettigt att strunta i sådana rek för att man tycker att det bara är bebisar som sitter bakåtvända! Det är bara hjärndött att påstå en sådan sak...

• monstermamman
    vittra skrev 2010-12-30 17:30:24 följande:
    Man behöver ju inte dra till i överkant, jag skulle inte heller vilja ha mina barn bakåtvända när de är 8 år. Men rek säger åtminstone till 4 års ålder och det finns inte en chans i världen att det är vettigt att strunta i sådana rek för att man tycker att det bara är bebisar som sitter bakåtvända! Det är bara hjärndött att påstå en sådan sak...
    Ojoj nu blev jag hjärndöd med jösses!!

Herregud snacka om att ta i bara för att jag skrev att de var en bebisstol handlar nog lite mer oma tt man kan använda en sån stol redan från de att barnet är 6 mån då  är dem väl bebisar eller hur??

Här var ju en som skrev att någon ahde sin 8 åring i en sån stol jag tror inte de är bekvänt för 8 åringen ej heller kul att åka i väg med vänner om nu dennes mamma ska montera in en stor stol i kompisarnas bilar.

De är väl en självklarhet att man har barnen i en bakåtvänd stol så länge de går men som ja sa innan de är väl upp till var & en som förälder att välja vill dem ha sina barn skadade kan dem väl vända sin 2 åringar omd em nu vill de , de är väl inget att hetsa upp sig om överhuvudtaget!
  • thelifesaviour

Oerhört bra att det lyfts fram igen och igen och igen! NTF klagade på att de får minskade resurser att använda till att informera föräldrar och då är det bra att det lyfts fram över allt!

Jag är förvånad över hur man låter sina barn åka hur som helst i bilarna. Bra info!  

• Busbellan
    vittra skrev 2010-12-30 17:30:24 följande:
    Ja, till 4 år tycker jag med är en självklarhet, min 3,5 åring åker bakåt och kommer göra det ett bra tag till

men det verkar inte vara helt ovanligt att man även skulle sätta så stora barn bakåt om det gick, jag skulle dock inte göra det
    www.familjeliv.se/Forum-3-101/m52422242-1.html
    Mamma till Nora, August och Ella
  • MissMJ

jag mår skiit dåligt av att min sambos brorsdöttrar(en på snart 4 & en på 2½)sitter framåtvända & i knät på de vuxna när vi skjutsat dem nånstans lr åkt till typ skansen lr grönan alla tillsammans, har fram tills nu ändå känt att jag inte ska lägga mej i. Men nu när jag(vi)väntar vårt första barn så tänker jag bojkotta att åka med i bilen om dem tänker åka med barnen så. Jag kommer vara stenhård på att köra regelrätt med mina barn när det lilla knytet kommit till världen...fattar inte hur man kan sätta sina barn i en sån sits, FY!

• Plutteli

Jag satt i bältesstol (framåtvänd) tills jag var 12 år, då växte jag så det knakade under en sommar och har stått still i längd sedan dess (är 166 cm)...
    De allra flesta av mina vänner slutade sitta på bilkuddar/bältesstol när de började skolan, för mina föräldrar var det öht inte en diskussionsfråga, min säkerhet gick självklart före "status" i att inte sitta på bälteskudde/stol.

• Finesse
    monstermamman skrev 2010-12-30 17:10:29 följande:
    OM inte annat så eftersom ajg är så kort bordej ag nog åka bakåtvänt jag med jag tror inte mi na öron går över kanten på sonens stol , jag ska genast ut & testa så får mannen köpa bakåtvända stolar åt alla i familjen=)

Sluta lägg energi på sånt här låt folk göra som dem vill, vill dem förlora sin barn i en bilkrock är de upp tilldem!!
    Fast HELT ÄRLIGT så är det bra mkt bättre för vuxna att åka bakåtvänd oxå.. 
    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Finesse
    MissMJ skrev 2010-12-30 17:41:06 följande:
    jag mår skiit dåligt av att min sambos brorsdöttrar(en på snart 4 & en på 2½)sitter framåtvända & i knät på de vuxna när vi skjutsat dem nånstans lr åkt till typ skansen lr grönan alla tillsammans, har fram tills nu ändå känt att jag inte ska lägga mej i. Men nu när jag(vi)väntar vårt första barn så tänker jag bojkotta att åka med i bilen om dem tänker åka med barnen så. Jag kommer vara stenhård på att köra regelrätt med mina barn när det lilla knytet kommit till världen...fattar inte hur man kan sätta sina barn i en sån sits, FY!
    Jag gör inte det.. å det vet min sambos syskon om.. dom har suttit framåtvända sen 3 års ålder och visst alla får göra som dom vill men JAG kör inte bilen om dom sitter så.. då får dom köra sin barn bäst dom vill.

Min dotter kommer att vara 3 år och 2 månader när bebis föds.. och över 3½ år när det gäller för bebisen att ha en större stol.. JAG kommer att köpa en ny bakåtvänd stol så att dottern kan sitta säkert.. 
    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Dr Mupp

Det är tragiskt, men folk är idioter. Av de 8 barn som finns i släkten är våra de enda som suttit bakåt tills de varit fyra eller äldre. Just nu åker alla kusinerna 6, 5, 4 och 2 år framåt och har gjor det från att det varit 2 år.
    Av våra barn åker de stora barnen på 7 resp 6 år framåt. Detta för att de vuxit ur Two-wayen. snart fyraåringen åker precis som ettåringen självklart bakåt.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
Svar på tråden Dödsfallen bland barn ÖKAR i trafiken!