• Busbellan

Dödsfallen bland barn ÖKAR i trafiken!

monstermamman skrev 2010-12-30 16:58:55 följande:
    Nej tack skulle nog aldrig vilja förnedra mitt skolbarn med att sätta henne i en likadan stol som sin lillebro på 2 år vare sig de är mega säkert eller inte.. Eftersom stolarna med ryggstöd är anpassade efter större barn.

Själv var jag tvingad att sitta på kudde till jag var 14 år bara för att jag var så kort de var inte kul de kan ajg lova oavsett omd e säkert eller inte..
    Man får ju fakstiskt gå lite på hur utvecklade barnens muskler  i kroppen är istället för att knö ner dem i en bakåtvänd stol..

Efter en viss ålder är ju kroppen stabil nog att klara att åka framåtvänd eller hur??
    Håller med dig. Visst är det bra om man inte vänder framåt för tidigt, men jag skulle faktiskt aldrig få för mig att ha min 11-åring som väger 24 kg bakåt
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Busbellan
    vittra skrev 2010-12-30 17:30:24 följande:
    Man behöver ju inte dra till i överkant, jag skulle inte heller vilja ha mina barn bakåtvända när de är 8 år. Men rek säger åtminstone till 4 års ålder och det finns inte en chans i världen att det är vettigt att strunta i sådana rek för att man tycker att det bara är bebisar som sitter bakåtvända! Det är bara hjärndött att påstå en sådan sak...
    Ja, till 4 år tycker jag med är en självklarhet, min 3,5 åring åker bakåt och kommer göra det ett bra tag till

men det verkar inte vara helt ovanligt att man även skulle sätta så stora barn bakåt om det gick, jag skulle dock inte göra det
    www.familjeliv.se/Forum-3-101/m52422242-1.html
  • Busbellan
    livet leker skrev 2010-12-30 20:37:42 följande:
    Jag blir så förbannad på inkompetenta föräldrar.. Om man lägger märke till hur bilstolarna sitter ser man ofta att:

Babyskydd är felvända

Även att skyddet sitter fast MEN INTE babyn

Bakåtvända stolar som är vända framåt, men 4 punktsbältet är borttaget, så man använder bara bilens bälte...

Bland invandrare och Romer är det vanligt att abrnen far runt obältade som yra höns i bilen, eller att zigenarmamman sitter med en baby i knät i framsätet. Har sett det flera gånger. Skulle jag se en svensk göra samam sak är det lika illa såklart, har inte sett det dock.

ja alla möjliga monteringar på barnstolar som är helt åt helv*te.

Tycker att det ska vara obligatoriskt att bilprovningen kollar att allt är korrekt, om inte ska dom upplysa om hur man ska installera stolen (om föräldern inte kan läsa en instruktionsbok)
    Men om man har stolar som funkar för både bakåt och framåtvänt åkande så ska man väl bara använda bilens bälte för att det ska bli så bra som möjligt. Stolens bälte ska inte användas när stolen är vänd framtå.
    Men allra bäst är ju såklart att ha en stol som enbart är till för framåtvänt åkande
  • Busbellan
    livet leker skrev 2010-12-30 20:48:25 följande:
    Allra bäst är att ha barnen bakåtvända så länge det bara går.

Jag menar stolar som är avsedda för bakåtvänd placering -men som dom satt framåt.
    Aha, du menade såna stolar, nej de är nog ingen bra idé att ha framåt

Ja, det är klart det är bäst, men till en viss gräns tycker jag. Jag skulle som sagt inte sätta min 11-åring bakåtvänd även om hon faktiskt klarar viktgränsen
  • Busbellan
    cicci85 skrev 2010-12-30 20:57:00 följande:
    Nä, det är ju lättare att säga att ens barn ska åka bakåtvända tills de väger 25 kg när de är 5 år, som min son gjorde och tvåan följer samma kurva
    Busbellan skrev 2010-12-30 20:43:06 följande:
    Men om man har stolar som funkar för både bakåt och framåtvänt åkande så ska man väl bara använda bilens bälte för att det ska bli så bra som möjligt. Stolens bälte ska inte användas när stolen är vänd framtå.
    Men allra bäst är ju såklart att ha en stol som enbart är till för framåtvänt åkande
    Det beror ju på hur tidigt man vänder stolen framåt... Multi-tech och Twoway är ju godkända från 9 kg framåt, under 15 kg måste man ju använda internbälte...
    Tror inte det hör till vanligheterna att man väger 24 kg som 11-åring

Ja just det, finns ju såna stolar också, tänkte inte ens på att man någonsin kunde sätta barnen framåt innan 15 kg
  • Busbellan
    Dr Mupp skrev 2010-12-30 21:22:02 följande:
    Fast hon lär ju vara längde än de ca 120 cm som är maxlängd på bakåtvända stolar.
    Är det verkligen en maxlängd eller är det nånstans där man växer ur stolen?
    Nej, hon kanske inte hade fått plats på längden, men inte långt ifrån. Hon är 135 cm lång, men har långa ben och ganska kort överkropp
  • Busbellan
    Finesse skrev 2010-12-30 21:27:57 följande:
    Det sägs var den längden som britax two-way klarar... Men är hon 135 cm så är hon för lång för att sitta bakåtvänd..
    Ja, jag hade ju ändå inte tänkt ha henne bakåtvänd
Svar på tråden Dödsfallen bland barn ÖKAR i trafiken!